از ابرپروژه‌های عربستان تا هرم اسرارآمیز اندونزی: پربازدیدترین مقاله‌های علمی زومیت در سال ۱۴۰۲

best scientific articles 65f81909bd4454ff2d898240

درحال پشت‌سر گذاشتن واپسین لحظات سال هستیم و اکنون، وقت آن رسیده که ببینیم کدام‌یک از مقاله‌های بخش علمی زومیت برای شما جذاب‌تر بودند. از اکتشافات پیشگامانه‌ی پزشکی گرفته تا بحران‌های رو‌به‌رشد اقلیمی، در سالی که اکنون در نزدیک‌ترین زمان به پایانش هستیم، دنیای علم اتفاق‌های بسیاری را تجربه کرد. بنابراین، سال ۱۴۰۲ را با نگاهی به ده مقاله‌ی علمی که از نظر شما جذاب‌ترین مقاله‌های امسال بودند، به پایان می‌رسانیم.

پربازدیدترین مقاله‌های علمی سال ۱۴۰۲، موضوع‌های متنوع و هیجان‌انگیزی را در بر می‌گیرند. سخنانی که در کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۳ در دبی رد‌و‌بدل شد، آغاز به کار ابرپروژه‌های عجیب و عظیم عربستان، اکتشافات باستانی و کشفیات اخیر در دنیای سلامت و پزشکی، پربازدیدترین موضوعات در مقاله‌های امسال بود. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به فهرست ۱۰ مقاله‌ی علمی پربازدید زومیت در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.

۱. فردی که الهام‌بخش کاشت یک تریلیون درخت بود، می‌گوید درختکاری را متوقف کنید

پربازدیدترین مقاله‌ی علمی سال ۱۴۰۲ به توقف کمپین‌های بی‌شمار درختکاری، سبزشویی و ارائه‌ی طرحی جدید برای احیای طبیعت می‌پردازد. توماس کروتر، محقق حوزه‌ی محیط زیست، برخلاف ایده‌ی پیشینش که بر مبنای کاشت یک تریلیون درخت ارائه شده بود، اکنون بر این باور است که ایده‌ی کاشت درخت به عنوان راهکار اصلی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ممکن است درست نباشد. او باور دارد که حفظ جنگل‌های موجود و انجام اقدامات دیگر مانند کاهش مصرف انرژی و توقف گرمایش جهانی برای حفظ محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی، ایده‌ی بهتری است.

۲. چرا اروپا در حال تخریب سدهای خود است؟

شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا اروپا سدها را تخریب می‌کند؟ دومین مقاله‌ی پربازدید علمی زومیت در سال ۱۴۰۲، دلایل تخریب سدها در اروپا را برررسی می‌کند. یکی از دلایل اصلی برای این اقدام، ابعاد مخرب زیست‌محیطی و اجتماعی سدها است. اثرات منفی سدسازی بر تنوع زیستی گونه‌های حیات وحش، حفظ محیط زیست، ایجاد تعادل در اکوسیستم، هزینه‌های ناپایدار اقتصادی و تحریم از سوی اتحادیه‌ی اروپا، دیگر دلایل اصلی برای اتخاذ این تصمیم است.

۳. عربستان پروژه ساخت آسمان‌خراش ۱۷۰ کیلومتری را آغاز کرد

خبر کوتاه است: عربستان سعودی در نهایت پروژه‌ی ساخت شگفتی بعدی جهان، یعنی شهر آسمان‌خراش عظیم «لاین» را در بیابان عربستان کلید زده است. طول این سازه‌ی آینه‌ای ۱۷۰ کیلومتر، ارتفاع آن ۵۰۰ متر و عرض آن ۲۰۰ متر است. بدیهی است که موانع عملی بزرگی در راه ساخت این سازه وجود دارد، اما شواهد نشان می‌دهد که ساخت لاین آغاز شده است. وب‌سایت نئوم با انتشار ویدیوی جدیدی از بزرگ‌ترین عملیات خاکی دنیا، نشان می‌دهد که پروژه‌ی ساخت شهر آینده در حال پیشرفت است.

۴. علائم تومور مغزی

چهارمین مقاله‌ی پربازدید، می‌گوید تومورهای مغزی، توده‌های سلولی غیرعادی درون یا اطراف مغز هستند و می‌توانند بدخیم یا خوش‌خیم باشند. تومور مغزی کودکان و بزرگسالان را مبتلا می‌کند، اما مشاهده‌ی چه علائمی شک را به سمت تومور مغزی می‌برد؟ در این مقاله با علائم و نشانه‌های تومور مغزی، انواع تومورهای مغزی، افرادی که بیشتر از بقیه آسیب می‌بینند، میزان جدیت تومورهای مغزی بر اساس علائم، دلایل ایجاد تومور، روش تشخیص و روش‌های درمان آشنا می‌شویم. اگر شما هم کنجکاو هستید که بیشتر درباره تومورهای مغزی بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

۵. چرا به راحتی کبود می‌شویم؟

بدن ما پس از ضربه‌خوردن کبود می‌شود، اما چرا گاهی بی‌دلیل کبود می‌شویم؟ پنجمین مقاله در لیست پربازدیدترین‌های ۱۴۰۲، می‌گوید کبود‌ی بی‌دلیل اتفاق نمی‌افتد، بلکه می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اگر مشکلی داشته باشیم که بر فاکتورهای انعقادی، پلاکت‌ها یا دیواره‌های رگ‌های خونی تأثیر بگذارد، به‌راحتی کبود می‌شویم. پزشکان معمولاً با انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، دلایل کبود‌ی را بررسی می‌کنند. اگر شما هم گمان می‌کنید بی‌دلیل کبود می‌شوید، این مقاله برای شماست. اما اگر سابقه‌ی خونریزی بیش‌ازحد ندارید و آزمایش خون شما طبیعی است، جای نگرانی نیست.

۶. این دو کلمه ظاهرا در تمام زبان‌های دنیا وجود دارد

دانشمندان امسال به کشف نکات مشترک بین زبان‌ها بیشتر از تمایزات علاقه داشتند و انجام آزمایشات در زمینه‌ی این علاقه، آن‌ها را به دو کلمه‌ی کوچک رساند. به نظر می‌رسد این دو کلمه‌ی ساده تنها کلماتی هستند که به‌طور جهانی در تمام زبان‌ها وجود دارند: کلمات «این» و «آن» که برای اشاره به فاصله‌های نزدیک و دور کار می‌روند. این کشف با انجام آزمایشی گسترده بر گویشوران دامنه‌ی وسیعی از خانواده‌های زبانی و بررسی بیش از ۷هزار زبان زنده در دنیا به دست آمده است.

۷. این موجود کوچک و دوست‌داشتنی مرگبارترین گربه جهان است

اگر گربه‌ای به این کوچکی و بامزگی را بینید، احتمالاً آن را با گربه‌های خیابانی اشتباه می‌گیرید و حتی ممکن است از دیدنش ذوق کنید، اما گربه‌ی پاسیاه یک گربه‌ی معمولی نیست. این گربه برخلاف ظاهر بامزه و دوست‌داشتنی‌اش، مرگبارترین گربه‌ی جهان است. این گربه‌ی کوچک فقط یک تا دو کیلوگرم وزن و حدود ۳۵ تا ۴۳ سانتی‌متر طول دارد و از گربه‌های معمولی خیلی کوچک‌تر است.

با این حال، هفتمین مقاله‌ی محبوب ما می‌گوید این موجود کوچک در ۶۰ درصد از مواقع طعمه‌ی خود را می‌کشد و پس از سگ‌ وحشی آفریقایی، دومین شکارچی مرگبار رأس هرم غذایی است. برای مقایسه، شیرها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اعضای خانواده‌ی گربه‌سانان، در زمینه‌ی شکار نرخ موفقیت فقط ۲۵ درصد دارند. درنتیجه، ضرب‌المثل معروف «فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه» در مورد گربه پاسیاه کاملا صدق می‌کند.

۸. هرم ۲۵هزار ساله اندونزی ساخت دست انسان نیست

آبان ۱۴۰۲، گروهی از باستان‌شناسان اعلام کردند که گونونگ پادانگ که روی آتشفشانی در اندونزی قرار دارد، تپه‌ای طبیعی نیست. بلکه یک سازه‌ی خرسنگی غول‌پیکر و قدیمی‌ترین سازه‌ی هرمی جهان است. محققان گفتند این هرم با ۲۵ هزار سال قدمت، به دورانی تعلق دارد که کشاورزی ابداع نشده بود. این ادعا در ابتدا تمامی توجهات را به خود جلب کرد، اما مدتی بعد، باعث ایجاد شک‌و‌تردید دانشمندان شد. در آذر ماه، گروهی از دانشمندان منتقد اعلام کردند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد تمدن انسانی پیشرفته‌ی ۲۵ هزار ساله‌ای وجود داشته که چنین سازه‌ی عظیم مدفونی را در گونونگ پادانگ ساخته باشد.

۹. شهر لاین عربستان؛ معجزه شهرسازی یا کابوس شهروندان؟

آغاز پروژه‌ی حفاری شهر خطی هوشمند لاین در بیابان عربستان، نظرات مختلف دانشمندان و متخصصان را به دنبال داشت. برخی آن را به‌عنوان نمونه‌ی کاملی از منطقه‌ی شهری سازگار با محیط زیست و برخی آن را نمایشی تبلیغاتی می‌دیدند. نهمین مقاله‌ی پربازدید امسال، با بررسی دقیق جزئیات ابرپروژه‌ی شهر آسمان‌خراش لاین، به نکات مثبت و منفی آن از دید متخصصان می‌پردازد. اگر درباره‌ی جزئیات لاین کنجکاو هستید، این مقاله را از دست ندهید.

۱۰. در آخر، باز هم عربستان و این بار پروژه ساخت بلندترین برج جهان

اواسط اسفند ۱۴۰۲، خبر پرد‌ه‌برداری از ابرپروژه‌ی بعدی عربستان در دنیای معماری منتشر شد. این خبر نیز مانند دیگر اخبار ابرپروژه‌های غول‌پیکر عربستان، به سرعت محبوب شد و با وجود زمان کمی که از انتشارش می‌گذرد، رتبه‌ی دهم در لیست پربازدیدترین مقاله‌های علمی ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داد.

خبر می‌‌گوید عربستان در حال برنامه‌ریزی یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های معماری جهان تا به امروز است، پروژه‌ی ساخت برجی به ارتفاع دو کیلومتر در شمال ریاض، پایتخت عربستان که در صورت عملی شدن، به بلندترین آسمان‌خراش دنیا تبدیل خواهد شد. به نظر شما ساختن برجی با چهار برابر ارتفاع برج میلاد امکان‌پذیر است؟

شما درباره‌ی این فهرست چه نظری دارید؟ کدام یک را خوانده‌اید و کدام مقاله‌ی علمی سال ۱۴۰۲ را بیشتر از همه دوست داشتید؟

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.