اروپا باز هم اپل را به زانو درآورد؛ NFC آیفون دردسترس رقبا قرار می‌گیرد

apple eu 654ba9a47c0c309f94431c9d

پس از حدود ۴ سال تحقیقات، اپل به‌منظور رفع نگرانی‌های اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی رفتارهای ضدرقابتی، پیشنهاد داده است که دسترسی شرکت‌های رقیب به تراشه‌ی NFC گوشی آیفون باز شود. با این کار، کنترل انحصاری اپل پی و اپل ولت بر پرداخت‌های NFC در iOS پایان می‌یابد.

اتحادیه‌ی اروپا در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد و تیر ۱۳۹۹) اپل را بخاطر محدودکردن دسترسی والت‌های متفرقه به تراشه‌ی NFC، به نقض قوانین ضد انحصار متهم کرد. به گفته‌ی اروپا، اپل با این اقدام باعث شد شانس رقابت برای سرویس‌های رقیب به‌طور کامل از بین برود. در واکنش به این شرایط، تحقیقات اروپا به‌صورت رسمی آغاز شد.

دو سال بعد و در می ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) مقامات اتحادیه‌ی اروپا به صورت رسمی اپل را به نقض قوانین ضد انحصار محکوم کردند که در صورت نهایی‌شدن، جریمه‌های سنگینی انتظار شرکت سازنده‌ی مک بوک را می‌کشید.

به گزارش وبسایت رسمی اتحادیه اروپا، طبق تعهدات تازه‌ی اپل، برنامه‌های پرداخت متفرقه می‌توانند بدون نیاز به اپل پی و اپل ولت، از طریق API-های رایگان به تراشه‌ی NFC آیفون‌ها دسترسی پیدا کنند. همچنین امکان ذخیره‌ی ایمن اطلاعات پرداخت برای این برنامه‌ها ممکن خواهد بود. ‌

علاوه‌بر دسترسی به NFC، کاربران می‌توانند برنامه‌ی پیش‌فرض پرداخت خود را تعیین کنند و هم‌چنین از ابزار‌های احراز هویت آیفون مثل Face ID در این برنامه‌ها بهره ببرند.

اپل می‌گوید که تعهدات پیشنهادی برای همه‌ی توسعه‌دهندگان و کاربران در منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) و آن‌هایی که اپل آیدی شان در این منطقه ثبت شده است، اعمال می‌شود.

اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید: «اپل استفاده از این برنامه‌ها را برای پرداخت در فروشگاه‌های خارج از منطقه‌ی اقتصادی اروپا محدود نخواهد کرد.»

پیشنهاد تازه‌ی شرکت سازنده‌ی اپل واچ که پس از دیدار ماه ژانویه‌ (دی ماه) تیم کوک با مارگارت وستاگر، رئیس کمیته‌ی ضد انحصار اتحادیه‌ی اروپا، ارائه می‌شود، در تناقض کامل با ادعاهای پیشین این شرکت است که ملاحظات امنیتی را دلیل محدودیت‌های خود معرفی کرده بود.

مقالات مرتبط:

اتحادیه‌ی اروپا پیش از تصمیم‌گیری درباره‌ی قبول کردن یا رد پیشنهاد اپل، یک ماه را صرف انجام تحقیقات درباره‌ی کافی بودن اقدامات این شرکت می‌کند. در این مدت، رقبای شرکت سازنده‌ی آیپد و دیگر ذی‌نفعان، می‌توانند بازخورد‌های خود را به این اتحادیه منتقل کنند.

در صورت موافقت اتحادیه‌ی اروپا با پیشنهادات اپل، این شرکت موظف به اجرای ۱۰ ساله‌ی تعهدات می‌شود. در این مدت یک ناظر مستقل تمامی اقدامات این شرکت را زیر نظر خواهد گرفت. هرگونه تخطی از قوانین ضد‌انحصار اتحادیه‌ی اروپا، ممکن است جریمه‌ای به مبلغ ۱۰ درصد از درآمد سالانه‌ی اپل را به‌همراه داشته باشد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.