ارزش بازار هوش مصنوعی در دهه آینده به ۱.۳ تریلیون دلار می‌رسد

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتشار ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT و گوگل بارد در چند ماه اخیر باعث شد که علاقه افراد به فناوری هوش مصنوعی افزایش یابد. بر‌اساس پیش‌بینی‌ها، ارزش بازار هوش مصنوعی مولد در دهه آینده از مرز ۱.۳ تریلیون دلار نیز فراتر خواهد رفت.

گزارش بلومبرگ حاکی از آن است که این صنعت در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد داشته است. با توجه به آمار انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۲، ارزش بازار هوش مصنوع با نرخ رشد مرکب سالانه‌ ۴۲ درصد به ۱.۳۲ تریلیون دلار برسد.

گزارش بلومبرگ به تفکیک حوزه‌های تجاری نشان می‌دهد که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند دستیاران هوش مصنوعی، محصولات زیرساختی و برنامه‌هایی که سرعت کدگذاری را افزایش می‌دهند می‌توانند تا سال ۲۰۲۲، ۲۸۰ میلیارد دلار تولید کنند که نشان‌دهنده نرخ رشد سالانه ۶۹ درصدی است.

به‌نظر می‌رسد که سخت‌افزار بخش عمده‌ای از درآمد ۱.۳ تریلیون دلاری را تشکیل می‌دهد و براساس برآورد بلومبرگ، مقدار آن تا پایان سال ۲۰۳۲ به ۶۴۱ میلیارد دلار می‌رسد. از این ۶۴۱ میلیارد دلار، ۱۶۸ میلیارد دلار مربوط‌ به دستگاه‌ها و ۴۷۳ میلیارد دلار مربوط‌به زیرساخت خواهد بود.

درآمد سخت‌افزاری از سرورهای هوش مصنوعی، ذخیره‌سازی هوش مصنوعی، محصولات هوش مصنوعی بینایی کامپیوتری و همچنین ابزارهای هوش مصنوعی محاوره‌ای حاصل می‌شود که ارزشی معادل ۱۰۸ میلیارد دلار خواهد داشت.

علاوه بر این، تبلیغات دیجیتال مربوط به هوش مصنوعی ۱۹۲ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، در حالی که ارزش نرم‌افزار دستیار هوش مصنوعی ۸۹ میلیارد دلار خواهد بود.

سهم کل بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۳۲

بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی مولد حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل بازارهای سخت‌افزار، نرم‌افزار، هزینه‌های تبلیغات و بازی‌های فناوری اطلاعات را تا سال ۲۰۳۲ به خود اختصاص دهد، در حالی که این مقدار در حال حاضر کمتر از ۱ درصد است.

ماندیپ سینگ، تحلیلگر ارشد فناوری بلومبرگ و نویسنده اصلی این گزارش گفت: جهان در ده سال آینده شاهد رشد بی‌سابقه هوش مصنوعی خواهد بود که نویدبخش تغییرات اساسی در نحوه عملکرد بخش فناوری است.

سینگ افزود: این فناوری قرار است بخش عمده‌ هزینه‌های فناوری اطلاعات، تبلیغاتی و امنیت سایبری را تشکیل دهد.

ارزش بازار هوش مصنوعی در دهه آینده به 1.3 تریلیون دلار می‌رسد

چت‌بات OpenAI شرکت ChatGPT در ماه نوامبر برای عموم راه‌اندازی شد و به دلیل توانایی آن در برقراری مکالمات هوشمند، ساخت موسیقی، کدنویسی و حتی نوشتن مقاله، محبوبیت زیادی پیدا کرد. این اپلیکیشن سریع‌ترین رشد کاربران فعال در طول تاریخ اینترنت را به خود اختصاص داد و کاربران آن در مدت کوتاهی به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید.

ChatGPT در چند ماه اخیر به هیاهوی پیرامون هوش مصنوعی دامن زد و باعث شد که غول‌های فناوری برای عرضه ابزارهای بهتر از جمله بار گوگل و بینک مایکروسافت تلاش کنند.

گفتنی است که ظهور هوش مصنوعی به نگرانی‌های فزاینده‌ای منجر شده است و برخی معتقدند که این فناوری می‌تواند تهدیدی برای بشریت باشد. در همین رابطه، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی مانند Deepmind و OpenAI نیز اعلام کردند که اگر هوش مصنوعی به درستی هدایت نشود، خطر انقراض را برای بشریت به همراه دارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.