ارتقا حافظه Radeon RX 5600 XT به ۱۶ گیگابایت، افزایش چشم گیر عملکرد را به همراه داشت

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT در زمستان ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از محصولات میان رده سری Navi 10 XLE معرفی شد. این کارت گرافیک با ۲۳۰۴ پردازنده استریم، در ابتدا با حافظه محدود به ۶ گیگابایت و یک گذرگاه ۱۹۲ بیتی عرضه شد. در مقایسه، RX 5700 XT دارای ۸ گیگابایت حافظه و گذرگاه کامل ۲۵۶ بیتی بود. این محدودیت‌ها باعث شده تا یک گروه از مودرهای برزیلی به فکر ارتقا حافظه Radeon RX 5600 XT و برداشتن محدودیت گذرگاه ۱۹۲ بیتی بیافتند، کاری که نتایج جالبی به همراه داشت.

اختصاصی: کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT در CES2020 معرفی شد

افزایش پهنای باند، عامل اصلی افزایش عملکرد Radeon RX 5600 XT

این موضوع، زمینه را برای نتایج چشمگیر تیم پائولو گومز فراهم کرد، که با موفقیت حافظه را ارتقا دادند و گذرگاه حافظه را به صورت کامل روی GPU باز کردند. چنین تغییراتی به دلیل پیچیدگی و چالش یافتن بیت‌های لازم در بایوس برای فعال کردن چنین پشتیبانی بسیار دشوار است. تیم Gomes با افزودن یک دستورالعمل ورودی هگزادسیمال به سیستم عامل که کنترل کننده‌های حافظه غیرفعال شده را فعال می‌کند، موفق به انجام این کار شد و به طور موثر حافظه اضافی را به آن اضافه کرده است.

این تیم بر روی کارت گرافیک سه مود را اجرا کرد. اولین مورد شامل فعال کردن گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیتی جدید بود که ثابت شد یک کار چالش برانگیز است. در ابتدا، نتایج بنچمارک عملکردی را نشان داد که تقریباً نیمی از پیکربندی ۶ گیگابایتی موجود بود. با این حال، این مشکل به سرعت با استفاده از یک بایوس متفاوت از گیگابایت حل شد. در نتیجه، عملکرد ۱۱ درصد افزایش یافت.

ارتقا حافظه Radeon RX 5600 XT به 16 گیگابایت

نتایج تست‌های SuperPosition Extreme در حالت ۱۰۸۰p:

  • RX 5600 XT با حافظه گرافیکی ۶ گیگابایت/۱۹۲ بیت (نسخه اصلی): ۳۹۴۴
  • RX 5600 XT با حافظه گرافیکی ۱۲ گیگابایت/۱۹۲ بیت: ۳۹۵۳ (تقریبا بدون تغییر)
  • RX 5600 XT با حافظه گرافیکی ۱۲ گیگابایت/۱۹۲ بیت (OC): 4514 (افزایش ۱۴ درصدی)
  • RX 5600 XT با حافظه گرافیکی ۸ گیگابایت/۲۵۶ بیت: ۴۳۸۰ (افزایش ۱۱ درصدی)
  • RX 5600 XT با حافظه گرافیکی ۱۶ گیگابایت/۲۵۶ بیت: ۴۳۸۷ (افزایش ۱۱ درصدی)
  • RX 5600 XT با حافظه گرافیکی ۱۶ گیگابایت/۲۵۶ بیت (OC): 4979 (افزایش ۲۶ درصدی)
  • RX 5600 XT با حافظه گرافیکی ۱۶ گیگابایت / ۲۵۶ بیتی نسخه (OC Ronaldo Buassali mod): 5115 (افزایش ۲۶ درصدی)

همچنین کل فرآیند شامل پیکربندی‌های ۱۲GB با گذرگاه ۱۹۲ بیتی و ۱۶GB به همراه گذرگاه ۲۵۶ بیتی بود، اما افزایش ظرفیت هیچ مزیت عملکردی برای آزمایش واقعی ارائه نکرد. در واقع این افزایش ۱۱ درصدی عمدتاً ناشی از افزایش پهنای باند ۳۳ درصدی حافظه است. با برخی تغییرات بیشتر (انجام اورکلاک) تیم موفق شد در همان آزمایش امتیاز ۵۱۱۵ را به دست آورد که نسبت به مشخصات پردازنده گرافیکی موجود ۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. نکته بسیار جذاب این است که تقریباً با همان عملکرد نسل بعدی یعنی سری RX 6600 XT روبه‌رو هستیم.

ارتقا حافظه Radeon RX 5600 XT

AMD هیچگاه چنین کارت گرافیک‌هایی را به بازار معرفی نکرده بود. شاید برخی از کاربران اکنون به فکر ارسال GPU قدیمی خود به موددرهای برزیلی باشند تا عملکرد مخفی را باز کنند. با این حال، افزایش ظرفیت می تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد، تقریباً معادل قیمت خود پردازنده گرافیکی، با فروش ۵۶۰۰XT به قیمت ۱۰۹ دلار.

با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان امیدوار بود که این تیم بریزیلی به سراغ نسخه‌های جدید کارت گرافیک‌های AMD مانند RX 7700 XT برود، پردازنده گرافیکی که مانند نمونه مورد نظر به یک گذرگاه حافظه قفل شده در ۱۹۲ بیت محدود شده است!

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.