ارتباطات ماهواره‌ای گوشی‌های اندرویدی رفت روی هوا

sales-home-network

کوالکام در خبری ناگهانی، ویژگی مهم و کلیدی ارتباطات ماهواره ای اندروید یا همان «اسنپدراگون Satellite» برای گوشی‌های اندرویدی را لغو کرد.

ویژگی Snapdragon Satellite قرار بود یک ارتباطات ماهواره‌ای اضطراری را روی گوشی‌های اندرویدی بیاورد و رقیب مستقیم ویژگی ارتباطات ماهواره‌ای گوشی‌های آیفون اپل بود.

کوالکام نخواست

ژانویه امسال بود که کوالکام از همکاری با شرکت ارتباطات ماهواره‌ای Iridium برای ارائه ویژگی اسنپدراگون Satellite خبر داد و اکنون پس از ۱۰ ماه، این قرارداد لغو شده و مرده است.

کوالکام در مراسم معرفی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیز دوباره تاکید کرد این پردازنده از ارتباطات ماهواره‌ای اضطراری پشتیبانی می‌کند.

روز پنج‌شنبه، به گزارش سایت ورج، شرکت Iridium خبر داد شرکت کوالکام تصمیم به قطع همکاری خود با آن‌ها برای ارائه این ویژگی گرفته است؛ چون هیچ سازنده گوشی تلفن همراهی، برای استفاده از آن، ثبت‌نام نکرده است.

اینترنت ماهواره ای گوشی

اینترنت ماهواره ای گوشی

Iridium می‌گوید این ویژگی قبلا با موفقیت برای توسعه‌دهنده‌گان نمایش داده شده بود ولی ظاهرا هیچ‌کسی علاقه‌ای نشان نداده است.

کوالکام به سایت CNBC گفته است این شرکت، همکاری خود با Iridium مبتنی بر «راه‌حل‌های استاندارد محور» برای اتصالات ماهواره‌ای را ادامه خواهد داد؛ حتی اگر راه‌حل اختصاصی که قبلا توسعه داده‌اند را کنار بگذارند.

این خبر نشان می‌دهد همچنان کوالکام به دنبال توسعه ویژگی اتصال‌های ماهواره‌ای روی گوشی‌ها است ولی به این زودی‌ها، شاهد آن نخواهیم بود.

پای هزینه‌ها در میان است

قرار بود ویژگی Snapdragon Satellite رقیبی برای ویژگی Emergency SOS اپل باشد که در سال ۲۰۲۲ و برای آیفون‌های ۱۴ معرفی شد.

اپل ویژگی Emergency SOS را با همکاری شرکت ماهواره ای Globalstar برای کاربران آیفون راه‌اندازی کرده و طی آن اجازه می‌دهد کاربر در مواقع اضطراری که به هیچ شبکه ارتباطی، دسترسی ندارد؛ بتواند از خدمات اضطراری مبتنی بر شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده کند.

فعلا، اپل این سرویس را به صورت رایگان در اختیار کاربران آیفون قرار داده است ولی از سال آینده، هزینه‌ای برای دسترسی به ارتباطات ماهواره‌ای دریافت می‌کند.

شاید همین بحث هزینه‌ها، باعث شده ویژگی Snapdragon Satellite لغو شود؛ چون کوالکام بابت این ارتباطات ماهواره‌ای باید به شرکت Iridium هزینه‌ای بدهد و برای کوالکام گران تمام می‌شود؛ در صورتی که سازندگان گوشی حاضر به پرداخت این هزینه نشدند.

شاید سازندگان گوشی‌های اندرویدی، ایده ارائه این خدمات ماهواره‌ای یا کیفیت و نوع اتصال کوالکام را دوست نداشتند؛ پس زیر بار هزینه آن نرفتند.

اپل هم لغو می‌کند؟

اپل فعلا هزینه‌های یک ارتباطات ماهواره‌ای برای آیفون‌ها را پوشش داده است و شاید تا زمانی که خود کاربران مجبور به پرداخت پول به ازای دریافت آن نشوند؛ دقیقا ندانیم این سرویس چقدر مفید است و با استقبال کاربران روبرو می‌شود.

گوگل در ماه آگوست خبر داد پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای را به اندروید اضافه کرده است. کوالکام هم در طی این سال‌ها، همیشه به دنبال ایجاد یک اتصال استاندارد میان گوشی‌ها و ماهواره‌ها بوده است.

شرکت Iridium امیدوار است که نهایتا سازندگان گوشی‌ها وارد این بازار شوند؛ چون چنین ویژگی برای کاربران ضروری است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.