ادعای کوالکام: Snapdragon X Elite تا۲۱ درصد سریعتر از M3 اپل در عملکرد چند هسته‌ای

تراشه Snapdragon X Elite در اواخر اکتبر سال جاری معرفی شد و مدتی بعد، کمپانی اپل با اولین چیپست‌های ۳ نانومتری خود برای سری مک، شامل نسخه‌های M3، M3 Pro و M3 Max که در همان ماه به بازار عرضه شد، با شرکت کوالکام وارد رقابت شد. شرکت کوالکام اکنون با بیانیه‌ای جسورانه ادعا کرده است که آخرین SoC آن یعنی تراشه Snapdragon X Elite در عملکرد چند هسته‌ای تا ۲۱ درصد سریعتر از تراشه M3 کمپانی اپل است. با این حال، علیرغم اینکه ظاهراً چیپست کمپانی کوالکام دارای برتری است، یک مدیر روابط عمومی این شرکت می‌گوید تجربه استفاده از دو دستگاه با این دو چیپست ممکن است به دلیل اجرای سیستم عامل‌های مختلف، تفاوت‌های قابل توجهی داشته باشد.

مقایسه عملکرد تراشه Snapdragon X Elite و چیپست M3 کمپانی اپل

مدیر روابط عمومی شرکت کوالکام اشاره می‌کند با وجود اینکه سیستم‌عامل ویندوز نسبت به macOS ضعیف‌تر است، اما تراشه Snapdragon X Elite در مقایسه با چیپست M3 عملکرد بهتری دارد.
در تصویری که توسط Digital Trends آپلود شده است، مشخص شده است که تراشه‌های Snapdragon X Elite توانسته‌اند در تست چند هسته‌ای امتیاز ۱۵۳۰۰ را کسب کنند، در حالی که تراشه M3 با امتیاز ۱۲۱۵۴ از سیلیکون شرکت کوالکام عقب‌تر است. این تست توسط بنچمارک Geekbench 6 انجام شده بود، اما شرکت کوالکام هوشمندانه یک جزئیات مهم را از این نتایج حذف کرد. و آن هم محدودیت قدرت تراشه Snapdragon X Elite است. به یاد داشته باشید که هر پردازنده دارای محدودیت قدرتی است که به هسته‌های آن اجازه می‌دهد با سرعت کلاک بالاتر اما با مصرف انرژی بیشتر کار کنند.

با تراشه Snapdragon X Elite، دو محدودیت توان در ۲۳ وات و ۸۰ وات خواهید داشت. آزمایش‌های قبلی نشان می‌دهد که SoC با محدودیت توان پایین‌تر می‌تواند در تست‌های مختلف کندتر از تراشه M2 باشد. اگرچه ۸۰ وات بدون شک عملکرد چند هسته‌ای را افزایش می‌دهد، اما این موضوع به قیمت گرما بیش از حد و افزایش دما دستگاه تمام می‌شود. با این حال، به گفته ساشا سیگان (Sascha Segan)، مدیر ارشد روابط عمومی، با وجود این مزایا، تجربه کاربر در استفاده از تراشه M3 در سیستم عامل macOS متفاوت خواهد بود. او اشاره می‌کند که macOS نسبت به ویندوز سیستم عامل بهتری است اما همچنین می‌گوید که سخت افزار شرکت کوالکام خوب عمل می‌کند.

تجربه استفاده از دستگاه‌هایی که سیستم عامل macOS بر روی آنها اجرا می‌شود، با تجربه استفاده از دستگاه‌هایی که سیستم عامل ویندوز بر روی آنها اجرا می‌شود، یکسان نخواهد بود. اما از نظر سخت‌افزاری، که تنها چیزی است که ما می‌توانیم کنترل کنیم، باید گفت که تراشه Snapdragon X Elite سخت‌افزار خوبی است.

Snapdragon X Elite کوالکام 21 درصد سریعتر از M3 اپل در عملکرد چند هسته‌ای
تراشه Snapdragon X Elite کوالکام ۲۱ درصد سریعتر از چیپست M3 اپل در عملکرد چند هسته‌ای است

آینده نوت بوک‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون: آیا مصرف‌کنندگان باید منتظر بمانند؟

سگان همچنین گفته است که مصرف کنندگان نباید در حال حاضر سرمایه خود را برای خرید یک لپ‌تاپ جدید هدر دهند و باید منتظر بمانند تا موج اول نوت بوک‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون به بازار سرازیر شود. اگرچه ما دیده‌ایم که تراشه Snapdragon X Elite چقدر توانایی دارد، اما این نتایج فقط در بنچمارک‌ها وجود دارد، جایی که لپ‌تاپ‌های مرجع تست شده‌اند. بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم دستگاه‌های consumer grade (به معنای محصولات یا سرویس‌هایی است که برای استفاده توسط مصرف‌کنندگان عادی و خانگی طراحی شده‌اند) در زمان عرضه رسمی چگونه کار می‌کنند، پس با ما همراه باشید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.