ادامه کابوس انویدیا؛ ماجرای شکستگی محفظه بخار RTX 3080 چیست؟

2022 1 rtx 3080 new 12gb 638bb69f154ec95275180c73

مگاکیم که در ابتدا مشکل را به‌علت استفاده‌ی نادرست از خمیر حرارتی مایع یا مواد مشابه می‌دانست، تنها به تعویض هیت‌سینک این قطعه بسنده کرد؛ این کار به کنترل دمای کارت گرافیک سه‌ساله اما همچنان قدرتمند انویدیا منجر شد.

زمان زیادی از این ماجرا نگذشته بود که کارت گرافیک رده‌بالای RTX A6000 با همان مشکل داغ کردن به دست او رسید؛ هنوز فرایند باز کردن این گرافیک به پایان نرسیده بود که کیم متوجه نشانه‌هایی شبیه به آنچه در RTX 3080 قبلی دیده بود، شد.

دیدن خوردگی‌های مس و واکنش‌های شیمیایی یکسان، می‌توانست نشان از ایرادی شایع در طراحی محفظه‌های بخار یا مایع خنک‌کننده‌ی درون آن (Coolant) باشد.

به‌منظور تحقیقات بیشتر، مگاکیم دست به کار شد و پس از برش و دریل کردن محفظه‌ی بخار هیت‌سینک RTX 3080 قبلی، با منظره‌ی حیرت‌انگیزی رو‌به‌رو شد؛ در آن قسمت داخلی محفظه‌ی بخار، نشانه‌هایی از ساختار‌های کریستالی آبی رنگ بود. این مواد احتمالاً ترکیب‌های مسی‌ هستند که از واکنش‌های پودر مس درون محفظه‌های بخار با مایع خنک‌کننده، اکسیژن یا آلودگی‌های خارجی به وجود آمده‌اند. نکته‌ی قابل توجه دیگر، ناتوانی این کاربر کره‌ای در یافتن نشانه‌ای از وجود مایع خنک‌کننده‌ی درون محفظه‌ی بخار بود؛ این موضوع می‌تواند بر نشت آن دلالت داشته باشد.

آسیب دیدن و افت کارایی محفظه‌های بخار هیت‌سینک‌ها به دلایلی مثل فشار‌های داخلی یا ایرادات مشابه، می‌تواند وقوع واکنش‌های اینچنینی را توضیح دهد. در این صورت، توانایی هیت‌سینک در جذب و در نهایت دفع حرارت GPU به‌طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در ادامه، افزایش دما می‌تواند به ایجاد گلوگاه، ناپایداری و در نهایت خرابی کامل کارت گرافیک به دلیل کار کردن در دماهای بسیار بالا منجر شود.

باید خاطرنشان کرد که چون تا به حال مگاکیم تنها فردی است که مشکل اکسید مس و ایجاد حفره در محفظه‌ی بخار کارت گرافیک را گزارش کرده، نمی‌توانیم در مورد همه‌گیر بودن یا نبودن آن در تمامی این مدل‌ها اظهار نظر کنیم.

تا زمان گزارش‌های احتمالی بیشتر و حتی تأیید رسمی خود انویدیا، پیشنهاد می‌کنیم که به سرویس دوره‌ای کارت‌های گرافیک‌ خود اهمیت دهید و هنگام خرید مدل‌های دست‌دوم، محتاط‌تر باشید؛ هرچه‌ نباشد قیمت کارت گرافیک RTX 3080 حدود ۷۰۰ دلار و قیمت کارت گرافیک انویدیا RTX A6000، حدود ۴۰۰۰ دلار است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.