اخراج مهره های کلیدی از سوشال کاپیتال (غول سرمایه گذاری سیلیکون ولی)

شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه Social Capital، پس از تلاش دو نفر از شرکای خود برای جذب سرمایه خارجی برای یک استارت‌آپ هوش مصنوعی، آن‌ها را به طور ناگهانی اخراج کرد. این اقدام خشم مالک شرکت آقای چام پالیهاپیتیا Chamath Palihapitiya (سرمایه‌گذار برجسته سیلیکون ولی) را برانگیخت.

به گزارش آژانس خبری تکنا، این شرکت پس از اخراج آقای جی زاواری (Jay Zaveri) و راوی تاناکو (Ravi Tanuku) در روز یکشنبه، جزئیات خاصی را به رسانه ها ارائه نکرده است. تصمیم تکان‌دهنده شرکت سوشال کاپیتال برای اخراج دو شریک و رازآلودگی شرایط حاکم بر این ماجرا، این هفته سیلیکون ولی را شوکه کرده است. آقای چام پالیهاپیتیا یکی از برجسته‌ترین سرمایه‌گذاران حوزه‌ی تکنولوژی و یکی از مدیران اولیه فیسبوک بوده و روی بیت‌کوین و تیم بسکتبال حرفه‌ای سانفرانسیسکو سرمایه‌گذاری‌های پرسودی انجام داده است. آقای چام پالیهاپیتیا به دلیل نقش پیشرو خود در رونق اخیر شرکت‌های سهام با هدف خاص (SPAC)، لقب «پادشاه SPAC» را به خود اختصاص داده است. هرچند بسیاری از این معاملات اندکی پس از آغازشان با شکست مواجه شدند و در نتیجه برای سرمایه‌گذاران فاجعه به بار آوردند.

ریشه اختلافات در شرکت سوشال کاپیتال

بر اساس گفته‌ی چند فرد مطلع از موضوع، ریشه اختلاف در Social Capital سرمایه‌گذاری روی یک استارت‌آپی به نام Groq AI بود. Social Capital یکی از اولین سرمایه‌گذاران این شرکت بود. با توجه به بیانیه‌های این شرکت در لینکدین، آقای چام پالیهاپیتیا در سال ۲۰۲۱ از هیئت مدیره‌ی Groq خارج شد و آقای زاوری به آن پیوست. تقریباً در همین زمان Groq در یک دور سرمایه‌گذاری جدید، ارزشی بیش از یک میلیارد دلار به دست آورد.

یکی از افراد مطلع گفت که اخیراً آقای زاوری برای سرمایه‌گذاری بیشتر در Groq به دنبال جذب سرمایه‌ی خارجی از طریق یک شرکت سهام با هدف خاص (SPAC) بوده است. این سرمایه‌گذاری که بخشی از یک تامین مالی بزرگ‌تر بود، تضمین می‌کرد که Social Capital سهام خود را در Groq حفظ کند. برخی از افراد مطلع می‌گویند زاوری به این دلیل به دنبال سرمایه‌ی خارج از Social Capital بوده است که نقدینگی کافی در صندوق قدیمی Social Capital برای انجام این سرمایه‌گذاری وجود نداشته است.

به گفته‌ی یکی از افراد مطلع، این تامین مالی نسبتاً ناچیز بود (حدود ۲ میلیون دلار). این فرد می‌گوید که پالیهاپیتیا از شکل‌گیری این تامین مالی آگاه بوده است. در حالی که آقای زاوری مستقیماً در آن سرمایه‌گذاری نکرده بود، اما برخی از مدیران ارشد شرکت از آن حمایت می‌کردند. برای مثال، یکی از افراد مطلع گفت که آقای رابرت گلدستین، مشاور حقوقی ارشد Social Capital در این معامله مشارکت داشته است. این اقدام باعث خشم آقای چام پالیهاپیتیا شد، چرا که او احساس می‌کرد زاوری و تاناکو در جریان شکل‌گیری این معامله، حرفی به او نزده‌اند.

سخنگوی Social Capital با تکرار بیانیه‌ی قبلی اعلام کرد که اخراج این سرمایه‌گذاران به دلیل «شرایط خاص کارمندی» بوده است و از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد. این شرکت همچنین از انتشار یافته‌های تحقیقات Wachtell امتناع کرد.

وکلای آقای زاوری و آقای تاناکو اعلام کرده‌اند که به ناحق اخراج شده‌اند. نماینده‌ی Groq گفت که این وضعیت یک موضوع داخلی Social Capital است و اظهار نظر بیشتری در این مورد ندارد.

وضعیت مالی Social Capital

Social Capital با ثروت شخصی آقای چام پالیهاپیتیا که از طریق سرمایه‌گذاری‌های بسیار سودآور در بیت‌کوین، Amazon.com Inc. و Tesla Inc به دست آمده تقویت شده است. پالیهاپیتیا همچنین سرمایه‌گذاری موفقی روی تیم بسکتبال Golden State Warriors انجام داد که با سود قابل توجهی آن را فروخت.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.