اختلال در جنسیت مگس ها به دلیل آلودگی ازن

یافته های جدید پژوهشگران نشان می ‌دهد: قرار گرفتن در معرض آلودگی ازن ممکن است به فرومون ‌های موجود در هوا که توسط مگس‌ های میوه تولید می ‌شود، آسیب رسانده و در توانایی آن ها برای جذب جفت یا تشخیص مگس‌های جنس مخالف اختلال ایجاد کند.

به گزارش سیناپرس، فعالیت های انسانی در بسیاری از مواقع برای محیط زیست آسیب رسان است و پژوهش های جدید نشان دهنده ایجاد اختلال در زندگی مگس های میوه به دلیل آلودگی ازن است.  این یافته ها تهدید بالقوه دیگری از فعالیت انسانی بر روی جمعیت حشرات را نشان می دهد.

به طور کلی کاهش تعداد حشرات یکی از نگرانی های مهم حفاظتی در بسیاری از کشورها است، زیرا گونه های زیادی از این حشرات در معرض خطر انقراض قرار دارند. بسیاری از حشرات با استفاده از فرمون ها یا همان سیگنال های شیمیایی منتشر شده در هوا، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که این موضوع برای یافتن جفت در آن ها بسیار مهم است. به عنوان مثال، شاپرک ها و پروانه های ماده برای جذب نر ها در فواصل طولانی از فرمون ها استفاده می کنند. با این حال، مشخص نیست که چگونه گاز ازن موجود در سطح زمین ممکن است با این سیگنال های شیمیایی واکنش نشان داده و به آنها آسیب برساند.

ازن، آلاینده ای است که در نتیجه فعالیت های صنعتی تولید می شود. طی این مطالعات مارکوس کنادن با همکاری پژوهشگری به نام نان جی جیانگ و گروهی از همکارانشان گزارش دادند که قرار گرفتن مگس‌ های میوه نر در معرض سطوح بالای ازن باعث تخریب فرمون‌ های تولید شده توسط آن ها می ‌شود.

طی بررسی های انجام شده همچنین مشخص شد که مگس ‌های ماده کمتر به این گروه از نرها علاقه نشان می ‌دهند و بسیار کن دتر به رفتار جنسی آن ها  پاسخ می‌ دهند. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران همچنین افزایش اختلال جنسیتی و تعامل بین مگس های نر را پس از قرار گرفتن آن ها در معرض گاز ازن مشاهده کرده و نشان دادند که این موضوع احتمالاً به دلیل عدم توانایی گونه نر این حشره در تشخیص سایر گونه های نر و ماده بدون این سیگنال‌های شیمیایی است.

نویسندگان خاطرنشان می کنند: سطوح ازن در شهرهای ما اغلب به اندازه سطوح مورد استفاده در این مطالعه یا بالاتر است.تاثیر آلودگی هوا بر روی جمعیت حشرات وحشی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: رضوان خندان

نوشته اختلال در جنسیت مگس ها به دلیل آلودگی ازن اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.