اختراع جلیقه‌ای که می‌تواند مانع از مرگ فوتبالیست ها به دلیل مشکلات قلبی شود

جلیقه جدیدی که فعالیت الکتریکی قلب را با جزئیات نشان می‌دهد، می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد.

در حال حاضر، بیماران مشکوک به مشکلات قلبی، با استفاده از ۱۲ الکترود که به قفسه سینه، بازو‌ها و پا‌هایشان متصل می‌شوند، نوار قلب خود را دریافت می‌کنند.

اما این آزمایش که در کنار اسکن MRI انجام می‌شود، تنها نمونه کوچکی از سیگنال‌های الکتریکی که باعث ضربان قلب می‌شوند را نشان می‌دهد.

image 557

دانشمندان اخیراً جلیقه‌ای با ۲۵۶ الکترود مجزا ساخته‌اند که روی قفسه سینه و کمر قرار می‌گیرد و می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی زیادی را هنگام تابش از قلب دریافت کند.

این جلیقه، با ایجاد تصویری دقیق‌تر از فعالیت قلب، تنها در ۵ دقیقه می‌تواند با کمک به شناسایی افرادی که ممکن است به کاشت دفیبریلاتور یا ضربان‌ساز نیاز داشته باشند، جان انسان‌ها را نجات دهد.

در آینده، این جلیقه می‌تواند برای شناسایی بهتر افراد جوان و سالم در معرض خطر بالای ایست قلبی، مانند تام لاکر، کاپیتان ۲۹ ساله لوتون تاون که برای دومین بار در سال جاری در زمین فوتبال دچار حمله قلبی شد، استفاده شود.

image 558

طبق گفته محققان، این فناوری می‌تواند ناهنجاری‌های ریتم الکتریکی قلب را در افراد به ظاهر سالم پیدا کند. اما هنوز برای پیش‌بینی این که کدام یک از این افراد در معرض خطر ایست قلبی هستند، استفاده نشده است.

لاکر در روز گذشته در بیمارستان بستری بوده و باشگاه لوتون تاون در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) در مورد وضعیت سلامتی او اعلام کرده است:

تام هنوز تحت آزمایش و اسکن و منتظر نتایج قبل از مراحل بعدی برای بهبودی است.

image 559

بسیاری از افراد در سراسر دنیا می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند. زیرا تشخیص دیرهنگام مشکلات قلبی به معنای احتمال بیشتر مرگ ناشی از ایست قلبی خواهد بود.

این جلیقه که می‌تواند بار‌ها پس از شستشو در ماشین لباس‌شویی یا ضدعفونی مجدداً مورد استفاده قرار گیرد، امید به تشخیص دقیق‌تر و بهتر برای بسیاری از مبتلایان به نارسایی قلبی در جهان ایجاد کرده است.

اکثر افرادی که دچار نارسایی قلبی به دنبال حمله قلبی می‌شوند، ضربان قلبشان تند یا کند خواهد شد.

image 560

اما این جلیقه می‌تواند کسانی که در معرض خطر ابتلا به مشکل ریتم قلبی نیستند را هم تشخیص دهد. چراکه بر اساس یافته‌های تحقیقات اولیه، فعالیت الکتریکی قلب در این افراد تا حد زیادی طبیعی است.

این بدان معناست که برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌توانند از نصب ضربان‌ساز‌ها و دفیبریلاتور‌های غیر ضروری یا مصرف دارو‌های قوی که به آن‌ها نیازی ندارند، اجتناب کنند.

این جلیقه در حال حاضر برای تحقیقات در برخی از بیمارستان‌های لندن مورد استفاده قرار گرفته و با موفقیت توسط ۸۰۰ بیمار استفاده شده؛ اما هنوز روی انواع مختلف بیماران قلبی آزمایش نشده است.

image 561

در حال حاضر، این جلیقه برای نشان دادن فعالیت قلبی افراد مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و تفاوت در ریتم قلب بین افراد جوان و مسن استفاده می‌شود.

در حالی که این محصول عمدتاً برای بررسی مشکلات ریتم قلبی در حفره‌های تحتانی قلب استفاده می‌شود، محققان معتقدند که با کمک آن می‌توانند به افراد مبتلا به شایع‌ترین نوع از ضربان قلب نامنظم به نام فیبریلاسیون دهلیزی که بر حفره‌های فوقانی قلب تأثیر می‌گذارد، کمک کنند.

تعداد افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در دهه گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و لازم است که این مشکل در بیماران به‌موقع تشخیص داده شود تا خطر ابتلا به سکته مغزی کاهش یابد.

image 562

دکتر گابی کپچر از دانشگاه کالج لندن و بیمارستان سلطنتی فری لندن که این جلیقه را اختراع کرده، گفته است:

این جلیقه می‌تواند سریع و مقرون به صرفه باشد و با شناسایی افرادی که در معرض ریتم‌های قلبی خطرناک هستند، به نجات جان هزاران نفر کمک کند.

image 563

دکتر متیو وبر که این جلیقه را در مؤسسه علوم قلبی عروقی UCL آزمایش کرده، تصریح کرده است:

تصویربرداری الکتروکاردیوگرافی عمیق می‌تواند به ما کمک کند تا مشکلات عضله قلب را با تأثیری که ممکن است بر سیستم الکتریکی قلب داشته باشند، بررسی کنیم.

دکتر سونیا بابو-نارایان، دستیار مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا در این باره گفته است:

این رویکرد نوآورانه، پتانسیل این را دارد که پیشرفت‌ در شناسایی افراد در معرض خطر ایست قلبی را تسریع کند.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.