اجرای برنامه حفاظتی برای سه گونه جانوری شاخص استان اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از اجرای برنامه عملی حفاظت از سه گونه شاخص حیات وحش در این استان خبر داد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، حسن قاسم پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفگو با خبرنگاران با بیان اینکه برنامه عملی حفاظت از پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای و غاز پیشانی سفید کوچک در استان اردبیل از چندی پیش آغاز شده و در حال اجراست، افزود: در همین راستا برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف از جمله جوامع بومی و محلی، عشایر، زنبورداران و گردشگران به صورت چهره به چهره در راستای اهمیت حفاظت و حراست از گونه‌های شاخص جانوری برگزار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: برای حفظ تنوع زیستی علاوه بر حفظ و مدیریت زیستگاه گونه‌ها نیازمند مشارکت جوامع محلی و احساس مسئولیت عمومی در قبال محیط زیست هستیم، چرا که جوامع محلی به عنوان مدیران بلافصل زیست‌بوم‌هایی هستند که در آن زندگی می‌کنند.

قاسم پور با اشاره به اجرای برنامه عملی حفاظت از سه گونه شاخص حیات وحش استان اردبیل اضافه کرد: برنامه عملی حفاظت از ماهی قزل آلای خال قرمز نیز تدوین و برای تصویب به سازمان حفاظت از محیط زیست ارسال شده و با تصویب آن به مرحله اجرا درخواهد آمد.

این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: در مجموع ۴۵۶ هزار هکتار از مساحت استان اردبیل تحت حفاظت محیط زیست است که از این میزان ۱۷۴ هزار هکتار از مساحت استان جزو مناطق حفاظت شده و ۲۸۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع می‌باشد.

قاسم پور با اشاره به فعالیت ۶۶ محیط بان در ادارات و نمایندگی‌های محیط زیست در ۹ شهرستان استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اینکه این تعداد نیروی انسانی برای حفاظت از محیط زیست استان کافی نیست، حفاظت و حراست از محیط زیست و حیات وحش و نگهداری آن برای نسل‌های آینده وظیفه همگانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از دوست‌داران محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موارد را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

نوشته اجرای برنامه حفاظتی برای سه گونه جانوری شاخص استان اردبیل اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.