ابرهای اطراف نپتون به طرز عجیبی ناپدید شدند

اخیرا اتفاق بسیار عجیبی برای نپتون افتاده است چرا که رگه‌ های رنگ پریده ابری که معمولاً فضای آبی آن را زینت می ‌دهند، کاملاً ناپدید شده ‌اند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، تصاویر مربوط به سال ۱۹۹۴، زمانی که تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار مستند سازی نپتون را آغاز کرد، نشان می دهد که این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می افتد. به نظر می رسد این نوسانات با تغییرات دوره ای دیگری در یک فعالیت ۱۱ ساله چرخه خورشیدی نیز مرتبط باشد. با توجه به اینکه نپتون حدود ۴٫۵ میلیارد کیلومتر از خورشید فاصله دارد این مکاشفه اخترشناسان را شگفت زده کرده است.

اراندی چاوز (Erandi Chavez) ستاره شناس دانشگاه هاروارد می گوید: حتی چهار سال بعد، تصاویری که گرفتیم نشان داد که ابرها به سطح قبلی خود بازنگشته اند. این تغییرات بسیار هیجان انگیز و غیرمنتظره است، به خصوص که دوره قبلی فعالیت ابری کم نپتون به این اندازه چشمگیر و طولانی نبود.

چاوز در ادامه گفت: نپتون دورترین سیارات اصلی منظومه شمسی است و در نتیجه به اندازه برخی از همسایگان نزدیک‌تر زمین مطالعه و درک نشده است. اما اطلاعاتی که ما در اختیار داریم حاکی از یک فضای پیچیده و پویا است که توسط فرآیندهایی که به طور کامل درک نمی کنیم هدایت می شود.

او همچنین توضیح داد: اگرچه مطالعه آن از دور نسبتاً محدود است، اما امکان شناسایی روندهای جوی بلند مدت را فراهم می کند. تقریباً هر ۱۱ سال یک بار، میدان مغناطیسی خورشید قطبیت را معکوس می‌ کند که با اوج شعله‌ ها، پرتاب‌های جرم تاجی و لکه‌های خورشیدی مشخص می ‌شود. هنگامی که قطب ها جای خود را عوض می کنند، خورشید برای مدتی آرام تر می شود، قبل از اینکه دوباره به حداکثر خورشیدی دیگر افزایش یابد.

ایمکه دی پاتر (Imke de Pater) ستاره شناس دانشگاه برکلی، می گوید: این داده های قابل توجه قوی ترین شواهدی را که ارائه می دهد نشان دهنده همبستگی بین پوشش ابر نپتون با چرخه خورشید است. یافته‌های ما از این نظریه حمایت می‌ کند که پرتوهای فرابنفش خورشید، زمانی که به اندازه کافی قوی باشند، ممکن است باعث ایجاد یک واکنش فتوشیمیایی شود که ابرهای نپتون را تولید می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، دی پاتر در پایان می‌ گوید: ما در جدیدترین تصاویر، به ‌ویژه در عرض‌های شمالی و ارتفاعات، ابرهای بیشتری را دیده ‌ایم.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Icarus منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

نوشته ابرهای اطراف نپتون به طرز عجیبی ناپدید شدند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.