ابتلا به کووید باعث عدم توانایی تشخیص چهره‌ می شود

بررسی روند بهبود بیماری در افراد مبتلا نشان می دهد: ابتلا به ویروس کرونا باعث عدم تشخیص چهره اطرافیان در شخص بیمار می شود.

به گزارش سیناپرس، مطالعات روی یک بیمار که قبل از تشخیص کرونا، تشخیص چهره طبیعی داشت نشان می ‌دهد: بیماری کرونا می تواند عدم تشخیص صورت (prosopagnosia) را به فهرست طولانی و در حال رشد مشکلات مغزی ناشی از این بیماری اضافه کند.

در مطالعه جدید بیش از ۵۰ بیمار که با کووید طولانی دست و پنجه نرم می ‌کردند، مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر آنها تشخیص چهره‌های آشنا را به دلیل عفونت‌هایشان سخت ‌تر می‌دانستند. به گفته یکی از همین بیماران، گویی چهره‌ها را در آب می بینم.

ماری-لویز کیزلر (Marie-Luise Kieseler) و برد دوچین (Brad Duchaine) عصب‌روان‌شناسان کالج دارتموث، مجموعه ‌ای از آزمایش‌ها را ارائه کرده و تأیید کردند که مشکل در تشخیص به خاطر نقص‌های خاص حافظه چهره است و نه مسائل گسترده‌تر.

دوچین توضیح می ‌دهد: ترکیبی از نقص‌های پیش ‌آگاهی و ناوبری که بیماران داشتند، موضوعی است که توجه ما را به خود جلب کرد، زیرا این دو نقص اغلب پس از اینکه فردی دچار آسیب مغزی یا نقص رشدی شده است، اتفاق می افتند. این اتفاق احتمالاً به دلیل این دو توانایی است که به نواحی همسایه مغز در لوب تمپورال بستگی دارد.

در طول دوره عفونت، بیمار حس بویایی و چشایی خود را از دست داده بود، با تنفس مشکل داشته و برای چند روز تب شدید داشت. از زمان عود، مشکلات تشخیص چهره و ناوبری با علائم طولانی دیگر کووید از جمله خستگی، مشکلات تمرکز و مه مغزی همراه بوده است. بعداً او دچار مشکلات تعادلی و میگرن نیز شد.

به گفته محققان، صرف نظر از مکانیسم خاصی که در پشت علائم وجود دارد، این پژوهش نمونه دیگری از این است که چگونه ویروس کرونا می تواند باعث مشکلات عصبی شود.

دوچین می‌ گوید: مطالعات ما انواع مشکلات ادراکی در تشخیص چهره و ناوبری را که می ‌تواند توسط ویروس کرونا ایجاد شود، برجسته می ‌کند و این چیزی است که مردم، به‌ویژه پزشکان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید از آن آگاه باشند.

دوچین در خاتمه می‌ گوید: مشخص شده است که مشکلات شناختی گسترده‌ ای وجود دارد که می ‌تواند ناشی از ابتلا به کرونا باشد، اما در اینجا ما مشکلات شدید و بسیار انتخابی را می‌بینیم و این موضوع نشان می ‌دهد که ممکن است افراد زیادی وجود داشته باشند که پس از ابتلا به کووید مشکلات کاملاً شدیدی را تجربه کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه موردی در مجله تخصصی Cortex منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

نوشته ابتلا به کووید باعث عدم توانایی تشخیص چهره‌ می شود اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.