آیفون ۱۴ پرو می توانست با پشتیبانی از ردیابی پرتو عرضه شود!

Ray Tracing یا ردیابی پرتو هنوز هم عمدتاً در انحصار کنسول‌های بازی نسل فعلی و کارت‌های گرافیک متوسط تا سطح بالای رایانه‌های شخصی است، اما به نظر می‌رسد که این ویژگی حالا کم کم در حال ورود به دنیای گوشی‌های همراه است. گزارش‌های منتشر شده‌ی اخیر نشان می‌دهد که آیفون ۱۴ اپل نیز می‌توانست خود را به عنوان اولین محصول اپل با قابلیت ردیابی پرتو معرفی کند، اما این شرکت در آخرین لحظه نظر خود را تغییر داده است.

شکست اپل در توسعه پردازنده گرافیکی آیفون ۱۴

شاید کاربران تا به الان متوجه شده باشند که پردازش گرافیکی آیفون ۱۴ پرو نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت نسبتاً ضعیفی داشته است. گزارش این هفته از The Information ممکن است دلیل آن را نشان دهد. منابع مختلف ادعا می‌کنند که پردازنده گرافیکی آیفون ۱۴ تقریباً از ردیابی پرتو شتاب‌دهنده سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کرده است، البته قبل از اینکه یک عقب‌گردی عجولانه آن را متوقف کند.

New report details the scrapped iPhone 14 GPU with ray tracing

متأسفانه، مهندسان اپل در اواخر توسعه آیفون ۱۴ پرو نقصی پیدا کردند که باعث می‌شد پردازنده گرافیکی آن انرژی زیادی مصرف کند. در نهایت مهندسان اپل مجبور شدند برای تقویت عمر باتری و کاهش حرارت دستگاه، سریعاً پردازنده گرافیکی تراشه A16 Bionic را به پردازنده نسل قبلی A15 که در آیفون ۱۳ استفاده شده است، تغییر دهند. ظاهراً این عقب نشینی یک شکست بزرگ در تاریخ طراحی سخت افزار اپل بوده است که در ادامه منجر به تغییر در تیم پردازش گرافیکی این شرکت شد. این گزارش به از دست دادن استعدادهای بیشتر در میان تیم های طراحی سخت افزار اپل اشاره می‌کند.

آیفون از رقبای خود عقب افتاده

اگر آیفون ۱۴ پرو با ردیابی پرتو عرضه می‌شد، می‌توانست با تلفن‌های اندرویدی دارای پلتفرم اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام که از ردیابی اشعه و موتور ۵ Unreal پشتیبانی می‌کنند، رقابت کند. دستگاه‌های شاخصی مانند سری Xiaomi 13، Moto X40 و Vivo X90 Pro+ در حال حاضر با آخرین محصولات کوالکام در بازار عرضه شده است، در حالی که سایرین از Asus، OnePlus و Sony در راه هستند.

سال گذشته بود که Imagination Technologies با PowerVR IMG-CXT خود یک تلاش اولیه برای دست‌یابی به ردیابی پرتوهای تلفن همراه را به نمایش گذاشت. در ژوئن سال جاری نیز، Arm Immortalis G715 را معرفی کرد، یک پردازنده گرافیکی موبایل که از ردیابی پرتو و سایه‌زنی با نرخ متغیر پشتیبانی می‌کند. به نظر می‌رسد اشتباه اپل، آیفون ۱۴ پرو را پشت سر رقبا در عملکرد پردازنده گرافیکی قرار داده است. بنچمارک‌های پردازش گرافیکی تراشه A16 Bionic را پشت سر Snapdragon 8 Gen 2 و Dimensity 9200 MediaTek قرار داده است.

Apple Resident Evil Village ratracking menue

هنگامی که اپل موفق شد ردیابی پرتو را در تراشه خود به دست بیاورد، احتمالاً آن را برای هردو تراشه‌های موبایل و دسکتاپ خود عرضه خواهد کرد. نسخه Apple Resident Evil Village در حال حاضر برخلاف نسخه‌های ویندوز، PS5 و سری Xbox فاقد این ویژگی گرافیکی است، اما منوی بازی به‌جای حذف کامل، آن را به سادگی در تنظیمات به شکل کم‌رنگ شده نمایش می‌دهد. همین جزئیات را می‌توان به این معنا تفسیر کرد که سیلیکون اپل آینده برای پشتیبانی از ردیابی پرتو آماده است.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.