آیفون ریفربیش شده چیست و با مدل آکبند چه تفاوتی دارد؟

از آنجایی که آیفون‌های سری ۱۴ و ۱۵ در بازار ایران رجیستر نشده‌اند، بسیاری از کاربران به استفاده از سری آیفون ۱۳ و پایین‌تر روی می‌آورند. آیفون‌های ریفربیش شده، بخش مهمی از بازار گوشی‌های آیفون را تشکیل می‌دهند که به دلیل قیمت پایین‌تر و ارایه کیفیت نزدیک به آکبند، در بازار رواج زیادی پیدا کرده‌اند. اما سؤال اینجاست که آیفون ریفربیش شده چیست و چه تفاوتی با آیفون آکبند دارد؟ آیا می‌توانیم به خرید یک آیفون ریفربیشد اعتماد کنیم؟

در این مطلب هر آنچه لازم است درباره آیفون ریفربیش شده بدانید را برایتان توضیح داده‌ایم.

آیفون ریفربیش شده چیست؟

آیفون ریفربیش شده (Refurbished iPhone) دستگاهی است که به دلایل مختلف توسط خریدار به نمایندگی‌های شرکت اپل مرجوع شده، اما اپل یا شرکت‌های تحت قرارداد آن، پس از بازبینی کامل دستگاه و رفع نقایص، گوشی را مجددا به عنوان دستگاه سالم بسته‌بندی کرده و این بار با قیمتی پایین‌تر روانه بازار می‌کنند.

آیفون ریفربیش شده

در ابتدا، باید تفاوت بین دستگاه‌های «دست دوم» و «ریفربیش شده» را درک کنیم. یک آیفون دست دوم ممکن است بدون هیچ‌گونه بازسازی یا بازبینی به کاربر فروخته شود، در حالی که یک آیفون ریفربیش شده تحت فرآیندهای کنترل کیفیت کارخانه قرار گرفته و غالباً با گارانتی ارائه می‌شود. این امر به مشتریان اطمینان می‌دهد که دستگاهی که خریداری می‌کنند، عاری از هرگونه نقص فنی بوده و تجربه‌ای مشابه خرید یک دستگاه نو را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

در واقع آیفون ریفربیش شده آیفونی بوده که تحت نظارت کارخانه سازنده، مشکلات و نواقصش برطرف شده و پس از بسته‌بندی مجدد (و با علامتی برای مشخص بودن این موضوع) دوباره روانه بازار شده است و گوشی تقلبی نیست.

فرآیند ریفربیش کردن شامل چندین مرحله است. ابتدا، اپل دستگاه‌های مرجوعی یا کارکرده را از نظر فیزیکی بررسی می‌کند تا هرگونه آسیب ظاهری شناسایی شود. سپس، تمامی قطعات داخلی مورد آزمایش قرار می‌گیرند و قطعات معیوب یا فرسوده با قطعات اصلی جایگزین می‌شوند. در این زمینه باید اشاره کنیم که این فرآیند گاهی اوقات توسط خود شرکت اپل صورت می‌گیرد، در غیر این صورت، شرکت‌های ثالث تحت نظر اپل انجام این کارها بر عهده می‌گیرند و بر همین اساس نیز دسته‌بندی شده و به فروش می‌رسند.

روش تشخیص آیفون ریفربیش شده (ریفربیشد Refurbished) 

آیفون ریفربیش شده

برای اینکه آیفون ریفربیش شده را تشخیص دهیم کافی است به مدل نامبر (شماره مدل) آن توجه کنیم. در حقیقت اگر یک آیفون از نوع ریفربیش شده باشد، پسوند خاصی در مدل نامبر آن دیده می‌شود که این موضوع را به طور واضح و شفاف برای کاربران مشخص می‌کند. هر گوشی آیفون دارای یک مدل نامبر مخصوص به خود است که می‌توانید آن را در تنظیمات دستگاه از طریق مسیر (Settings > General > About > Model) بیابید. دستگاه‌هایی که مدل نامبر آن‌ها با حرف M شروع می‌شوند، نشان می‌دهند که این گوشی کاملاً نو و آکبند است. دستگاه‌هایی که ریفربیش شده هستند با حروف F یا عدد ۵ شروع می‌شوند که هر کدام از آن‌ها معنی خاصی نیز دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آیفون ریفربیش شده دارای مدل نامبر با حرف F

این دسته از آیفون‌های ریفربیش شده معمولاً دارای مشکلات نرم‌افزاری بوده‌اند. خود شرکت اپل مشکل این آیفون‌ها را برطرف کرده و به صورت نات اکتیو همراه با گارانتی ۱ ساله آن‌ها را در بازار با قیمتی کمتر به فروش می‌رساند.

آیفون ریفربیش شده دارای مدل نامبر با عدد ۵L

این دسته از آیفون‌های ریفربیش شده توسط خود شرکت اپل تعمیر نمی‌شوند، بلکه اپل انجام این کار را به عهده شرکت‌های تحت قراردادش می‌سپارد. در نهایت این دسته از گوشی‌ها پس از تعمیر با نظارت شرکت اپل به صورت نات اکتیو در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

آیفون ریفربیش شده دارای مدل نامبر با عدد ۵C

این دسته از گوشی‌های ریفربیش شده توسط اپل به یک سری شرکت‌های دیگر فروخته می‌شوند و اپل در واقع روی فرآیند تعمیر آن‌ها هیچ نظارتی ندارد. در نهایت، این شرکت‌ها این گوشی‌های آیفون را تعمیر کرده و برای فروش روانه‌ی بازار می‌کند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که گوشی‌های دارای مدل نامبر با عدد ۵C به صورت اکتیو شده به فروش می‌رسند.

  انواع آیفون‌های ریفربیش شده
M آیفونی که خریداری کرده‌اید، کاملاً نو و جدید است.
F آیفون شما توسط شرکت اپل ریفربیش شده و نات اکتیو است.
۵L آیفون شما توسط شرکت تحت قرارداد اپل ریفربیش شده و به صورت نات اکتیو است.
۵C آیفون شما توسط شرکتی غیر از اپل و شرکت‌های تحت قراردادش ریفربیش شده و به صورت اکتیو است.

آیفون ریفربیش شده در دیجی کالا از چه نوعی است؟ 

دیجی‌کالا به طور رسمی فروش آیفون ریفربیش شده را آغاز کرده است. اما سؤال اینجاست که این آیفون‌ها از چه نوعی هستند و آیا می‌توان به خرید آن‌‌ها اعتماد کرد؟

در حال حاضر دیجی‌کالا آیفون‌ ۱۳ پرو مکس ریفربیش شده با پارت نامبر F را به فروش می‌رساند. این یعنی گوشی توسط خود شرکت اپل عیب‌یابی و ریفربیش شده و به صورت نات اکتیو در بازار و با قیمتی کمتر از گوشی کاملا نو و آکبند به فروش می‌رسد.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Pro Max ZDA تک سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت - نات اکتیو ریفربیش پارت نامبر F

۷۲,۷۵۰,۰۰۰ تومان

همچنین در عنوان تمام آیفون‌های ریفربیش شده دیجی‌کالا کلمه ریفربیش و پارت نامبر F ذکر شده تا مشتریان متوجه تفاوت آن با آیفون‌های آکبند باشند.

منبع: دیجی کالا مگ

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.