آیا هواوی ویدیوهای اعتراضات چین را حذف و سانسور می‌کند؟!

به احتمال زیاد شما هم در این روزها از اعتراضات داخلی کشور چین شنیده‌اید. کارکنان شرکت Foxconn اعتصاب کردند و در اعتراض به وعده‌های پوچی که در قبال افزایش حقوق و مزایا به آن‌ها داده شده بود به خیابان‌ آمدند. اینطور که گزارش شده، اکثر اعتراضات در کشور چین به خاطر محدودیت‌هایی که به تازگی و به خاطر شیوع دوباره کووید-۱۹ برقرار شده جریان پیدا کرده‌اند. اما نکته خیلی جالب این است که طبق برخی گزارش‌ها، شرکت چینی هواوی در مواردی ویدیوهای مربوط به اعتراضات چین را حذف و سانسور می‌کند.

سانسور ویدیوهای اعتراضات چین توسط هواوی

اینطور که حساب توییتر MsMelChen ادعا می‌کند، کاربران گوشی‌های هواوی گزارش داده‌اند که ویدیوهای مربوط به اعتراضات چین از گوشی آن‌ها به صورت اتوماتیک حذف می‌شود. مشخص نیست که این ویدیوها از روی حافظه داخلی خود گوشی حذف شده‌اند یا فضای ذخیره سازی ابری؛ اما اگر این خبر واقعیت داشته باشد، هواوی توانسته اطلاعات ذخیره شده در ویدئوها و موقعیت مکانی آن‌ها را استخراج و با استفاده از آن‌ها، این ویدیوها را شناسایی و حذف کند.

image

اگر این مسئله واقعی باشد و هواوی چنین کاری کرده باشد، جامعه جهانی باید بسیار خوشحال باشد که هواوی به خاطر تحریم‌های ایالات متحده و ناتوانی در استفاده از سرویس‌های گوگل تقریباً از دور رقابت بازار تلفن همراه خارج شده است. تا پیش از اعمال تحریم‌های ایالات متحده، هواوی در کنار سامسونگ و اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی تلفن همراه مطرح بود و به خاطر سیاست‌های درست قیمت گذاری و مارکتینگ و همچنین قابلیت‌های سخت افزاری بسیار خوب، توانسته بود به موفقیت چشم‌گیری در این بازار دست پیدا کند.

متأسفانه برای کاربران گوشی‌های هواوی که قربانی سیاست‌های این شرکت شده‌اند، به جز ابراز تأسف و ناراحتی هیچ کاری نمی‌توان انجام داد؛ اما مسئله این است که این اتفاق، اهمیت «حریم خصوصی» را به همه ما یادآوری می‌کند و نشان می‌دهد که سخت افزار خوب، همه چیز نیست. اگر شرکت سازنده گوشی شما بدون اینکه به شما اطلاع و حتی اخطار بدهد، فایل‌های شخصی شما را از حافظه داخلی یا فضای ذخیره سازی ابری گوشی‌تان پاک کند، دیگر کیفیت بالای دوربین گوشی یا قدرت بالای پردازشگر آن چه اهمیتی دارد؟!

بازار تلفن همراه در کشور چین به شدت غیر رقابتی بوده و توسط برندهای محلی قبضه شده است. البته شرکت اپل استثناست و توانسته در رقابت با این برندهای محلی، فروش خوبی را تجربه کند. اما این نکته را نیز نباید از قلم انداخت که بخش خوبی از فروش بالای اپل در چین، به لطف همکاری خوب این شرکت با Foxconn است که ناآرامی‌های چین در کنار اعتصاب کارکنان Foxconn، آن را در معرض آسیب قرار داده‌اند.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.