آیا مدار زمین بر اثر برخورد شهاب سنگ منحرف شده است؟

اگر در زمینه نجوم و ستاره شناسی مطالعه کرده باشید می دانید که مدار زمین به صورت قائم نبوده و دارای اندکی انحراف است. پاسخ به این پرسش که آیا این انحراف از ابتدا وجود داشته یا عاملی خارجی باعث به وجود آمدن آن شده است، مدت ها ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده است.

به گزارش سیناپرس، از نظر تئوری، هر دو جسمی که با یکدیگر برخورد کنند،  روی هم تاثیر گذاشته و این تاثیر شامل انتقال تکانه ای است که مسیر حرکت آنها را تغییر می دهد. بنابراین، حتی یک شهاب سنگ با وزن کمتر از یک گرم، می تواند منجر به تغییر نامحسوس در مدار زمین به دور خورشید شود. با این حال، در مورد مدار زمین همه چیز به این سادگی نیست.

به طور کلی از منظر علم فیزیک، هر چه جسم ضربه ‌گیر بزرگ ‌تر باشد، تأثیر ضربه نیز بیشتر می ‌شود. اما این تأثیر به موارد زیادی مانند چگالی و استحکام کششی ضربه‌ گیر بستگی دارد و از دیدگاه زمین شناسی هم نقطه برخورد و زاویه و سرعت ضربه برای تاثیر روی مدار زمین دارای اهمیت است.

با این حال باید توجه داشت که بیشتر شهاب سنگ ها قبل از برخورد با سطح زمین شکسته یا ذوب می شوند. دانشمندان تاکنون نقاط برخورد بزرگ متعددی که روی سطح زمین وجود دارد را شناسایی کرده اند که بزرگترین آن ها، دهانه وردفورت در آفریقای جنوبی است. ابعاد این محوطه، حاکی از برخورد جسمی به اندازه ۲۰ کیلومتر است که با سرعت ۹۰ هزار کیلومتر در ساعت حرکت کرده و حدود ۲ میلیارد سال پیش با زمین برخورد می کند.

آن جرم احتمالاً فقط ۱۰۰ میلیونیم جرم زمین بوده و این تفاوت عظیم جرم در کنار این واقعیت که تکانه بسیار کمی از این برخورد به زمین منتقل می شود، نشان می دهد:تاکنون هیچ برخورد شناخته شده  شهاب سنگی به طور قابل توجهی مدار زمین را تغییر نداده است.

به گزارش سیناپرس، البته عبارت فوق بدان معنا نیست که این رویدادهای تأثیرگذار بدون عواقب هستند. بیشتر آن ها با رویدادهای انقراض دسته جمعی مانند رویداد Chicxulub مرتبط هستند که عامل نابودی دایناسورها محسوب می شود. از سوی دیگر اثر فوری برخورد چنین شهاب سنگ هایی با زمین، تبخیر کامل هر چیزی در مجاورت آن ها و ایجاد سونامی های بزرگ، زلزله و آتشفشان است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد: برخورد شهاب سنگ های بزرگ با سطح زمین معمولا منجر به تغییرات قابل توجهی در جو زمین و آب و هوای جهانی می شوند. اما احتمال این که این شهاب سنگ ها زمین را از مدار خود خارج کنند بسیار اندک است.

در خاتمه ذکر یک موضوع دیگر ضروری است، زیرا ما می دانیم همه چیز روزهای اولیه شکل گیری منظومه شمسی متفاوت بوده و اجسام متعدد و در آن زمان اجرام بسیار بزرگتری وجود داشتند که قادر به تأثیرگذاری بر سیارات تازه متولد شده بودند. باور عمومی بر این است که ماه نتیجه یک برخورد فاجعه بار یکی از این اجرام با زمین در ابتدای حیات سیاره ما است. علاوه بر این جهت محور چرخش اورانوس که تقریباً عمود بر صفحه مداری آن است، نشان می دهد، ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش یک جرم به اندازه زمین با آن برخورد کرده است.

به گزارش سیناپرس، این نوع برخوردها، که در آن جرم ضربه ‌گیر کسر قابل ‌توجهی از جرم سیاره است، مطمئناً به اندازه کافی قدرتمند هستند که بتواند مدار یک سیاره را تغییر دهد. بنابراین، احتمالاً می توان گفت که تمام سیارات منظومه شمسی مدت ها پیش در اثر برخوردها، مدارشان تغییر کرده است اما در حال حاضر  متأسفانه نمی توان گفت که این رویداد دقیقاً چه زمانی، چگونه و با چه چیزی رخ داده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

نوشته آیا مدار زمین بر اثر برخورد شهاب سنگ منحرف شده است؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.