آیا در دوران باستان کسی تا ۱۰۰ سالگی عمر می‌کرد؟

greek old men statues 661aa86c38477a35277f90e7

برای مثال، در روم باستان تنها ۵۰ درصد از کودکان تا سنین بزرگسالی دوام می‌آوردند، در عین حال آمار مشابه مرگ‌های زودرس بر اساس اسکلت‌های اروپای عصر برنز و پروی باستان هم به دست آمده است. در نتیجه سن امید به زندگی پیش از قرن هفدهم تنها ۲۴ سال تخمین زده می‌شود.

بااین‌حال یافته‌های فوق به این معنی نیست که افراد در گذشته نمی‌توانستند به سنین پیری برسند. در واقع افرادی که به سلامت سن بلوغ را پشت سر می‌گذاشتند، اغلب به مراحل بعدی زندگی نیز می‌رسیدند. برای مثال، پژوهشی روی تقریبا ۳۰۰ مرد یونانی رومی که طول عمرشان روی گورهایشان ثبت شده، نشان می‌دهد که میانگین سنی مرگ در آن زمان ۷۲ سال بوده است.

بیشتر بخوانید:

به نقل از مؤلفان پژوهش، پیرترین افراد می‌توانستند تا ۱۰۷ سال به زندگی ادامه دهند؛ گرچه امکان صحت‌سنجی این سنین در عصرهای باستانی وجود ندارد. یک مطالعه‌ی آماری معروف درباره‌ی صدساله‌های باستانی که به کرات مورد استناد قرار می‌گیرد، ادعا می‌کند که احتمال رسیدن انسان‌ها به صد سالگی پیش از قرن نوزدهم صفر بوده است.

با این‌حال پژوهشگرها در تحلیلی جداگانه به این نتیجه رسیدند که براساس امید به زندگی در دوران باستان، این احتمال وجود دارد که در درحدود ۲۵۰۰ پیش از میلاد که جمعیت جهان تقریبا صد میلیون نفر بود، دست‌کم یک شخص به ۱۰۰ سالگی رسیده باشد. هویت اولین انسان صدساله‌ی فرضی نامشخص است؛ هرچند یک پاپیروس از مصر باستان ادعا می‌کند که پپی دوم، فرعون سلسله‌ی ششم، پس از رسیدن به قدرت در ۶ سالگی در سال ۲۲۸۱ پشی از میلاد، به مدت ۹۴ سال سلطنت کرد.

بعدها، پلینی بزرگ، نویسنده‌ی مشهور رومی در اثر خود به نام «تاریخ طبیعی» از اشخاص مسن متعدد نام برد؛ ازجمله ترنتیا، همسر سیسرون، خطیب و فیلسوف رومی که گفته می‌شود به سن ۱۰۳ سالگی رسیده بود. همچنین کلودیا، همسر کوئینتوس کیسیلوس متلوس سلر، سیاستمدار رومی، ظاهرا ۱۱۵ سال داشت.

بااین‌حال، باید تکرار کرد که اطمینان از اعتبار ادعاهای یادشده دشوار است. علاوه‌براین، تجزیه‌وتحلیل‌های آماری نشان داده‌اند که افراد به اصطلاح ابرصدساله (‌کسانی که بیش از ۱۱۰ سال عمر می‌کردند) نمی‌توانسته‌اند تا پیش از حدود ۳۰۰ سال قبل وجود داشته باشند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.