آیا درمان آندومتریوز با استفاده از آنتی‌بیوتیک ممکن است؟

آندومتریوز یک بیماری زنانه است که باعث رنج و درد بسیاری از بانوان می‌شود؛ به طوری که بخش عمده‌ای از آنها را از فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد. بسیاری از محققان و پزشکان، همچنان در حال مطالعه برای یافتن درمان مناسب این بیماری هستند‌‌. اخیر مطالعه‌ای در ژاپن روی این بیماری انجام شده که می‌تواند درهای جدیدی به روی مداوای این عارضه باز کند.

به گزارش سیناپرس، در سراسر جهان، حدود ۱۰ درصد از زنان و دختران در سنین باروری به آندومتریوز مبتلا هستند، یعنی جمعیتی نزدیک به ۱۹۰ میلیون نفر.

آندومتریوز از یک سو، درمان پیچیده‌ای دارد و از سوی دیگر باعث درد و رنج فراوان زنان مبتلا می‌شود. در این بیماری، بافتی شبیه به پوشش رحم در خارج از آن تشکیل می‌‌شود؛ همین اتفاق  باعث التهاب و تشکیل بافت اسکار به ویژه در ناحیه لگن خواهد شد.

علائم دردناک

سازمان بهداشت جهانی، در وب سایت خود علائم مختلفی را که ممکن است در نتیجه این عارضه به وجود بیاید، به این ترتیب مشخص می‌کند: این بیماری مزمن با درد حاد و آزاردهنده در دوران قاعدگی، در حین رابطه جنسی و هنگام اجابت مزاج و/یا ادرار، با درد مزمن لگن، نفخ، تهوع و خستگی و گاهی اوقات با افسردگی، اضطراب و ناباروری همراه است.

مقامات عالی سلامت در سازمان بهداشت جهانی، توصیه می‌کنند: تشخیص این بیماری با سونوگرافی لگن شروع شود. در مراحل بعد و برای بررسی جدی‌تر، ام‌آر‌آی هم می‌تواند به بیمار پیشنهاد شود.

درمان‌های کمی برای این بیماری وجود دارد

یکی از پیچیدگی‌ها و معضلاتی که درباره آندومتریوز مطرح است، این است که اطلاعات و دانش کمی درباره آن وجود دارد. یکی از دلایل این امر، آن است که در بسیاری از کشورهای جهان، آندومتریوز به عنوان یک بیماری مستقل و طولانی مدت شناخته نمی‌شود. به گزارش سیناپرس، حتی ممکن است بسیاری از زنان، عوارض این بیماری را به عنوان عوارض سخت قاعدگی تلقی کنند. در واقع، در صورت مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌هایی نظیر سونوگرافی است که آندومتریوز تشخیص داده می‌شود.

در نتیجه کمبود اطلاعات و دانش درباره این بیماری، طبیعی است که درمانی قطعی و منسجم هم برای وجود نداشته باشد. اما پزشکان می‌توانند با تجویز برخی داروها، توصیه به رعایت رژیم غذایی ضدالتهابی، انجام برخی فعالیت‌های فیزیکی مانند یوگا یا ریلکسیشن یا حتی جلسات فیزیوتراپی، علائم آندومتریوز را تا حدودی تسکین دهند.

منشاء آندومتریوز ممکن است باکتریایی باشد

مطالعه‌ای که اخیر توسط گروهی از پژوهشگران ژاپنی انجام شده، نشان می‌دهد که اندومتریوز ممکن است به دلیل وجود یک باکتری به نام فوزوباکتریوم ایجاد شود. بنابراین فرض بر این است که می‌توان آن را با آنتی بیوتیک درمان کرد.

به گزارش سیناپرس، در یک پانل متشکل از حدود ۳۰ زن که نیمی از آنها مبتلا به آندومتریوز بودند، محققان نمونه‌هایی از بافت آندومتر آنها را گرفتند. پس از بررسی بر روی این بافت‌ها، آنها حضور غیرطبیعی یک ژن به نام TAGLN را در زنانی که مبتلا به این بیماری بودند، شناسایی کردند. این ژن محصول پروتئینی به نام TGF-beta است که باعث تکثیر سلول‌ها و استقرار آن در بافت آندومتر می‌شود.

گروه تحقیقاتی ژاپنی تصریح می‌کند: «ما فرض کردیم که فراوانی TGF-بتا در ریزمحیط آندومتر ممکن است با عفونت باکتریایی شود؛ عفونتی که می‌تواند با این التهاب در ارتباط باشد».

سپس باکتری‌های یافت‌ شده بر روی ۱۵۵ زن مورد بررسی قرار گرفت. باکتری فوزوباکتریوم در آندومتر ۶۴ درصد از زنان در پانل آندومتریوز شناسایی شد.

درمان با آنتی‌بیوتیک ممکن است آندومتریوز را درمان کند

سپس بخشی از آندومتر آلوده به این باکتری‌ها به حفره شکمی یک موش منتقل شد؛ پس از گذشت چند هفته ضایعاتی که مشخصه آندومتریوز هستند، در حیوان به وجود آمد.به گزارش سیناپرس، پس از این مرحله، یک درمان شامل دو آنتی‌بیوتیک برای جوندگان بیمار انجام شد. پس از ۲۱ روز درمان، ژن TAGLN و پروتئین TGF-بتا ناپدید شدند.

با وجود این تحقیقات و نتایج به دست آمده شاید امیدی برای درمان قطعی آندومتریوز وجود داشته باشد…

منبع: e-sante

مترجم: زهرا علی‌دوست

نوشته آیا درمان آندومتریوز با استفاده از آنتی‌بیوتیک ممکن است؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.