آیا جیمز وب ستاره‌های تاریک را کشف کرده؟

بیگ بنگ: آیا «ستاره‌های تاریک» افسانه‌ای واقعا وجود دارند؟ تلسکوپ فضایی جیمز وب سه گزینه‌ احتمالی را شناسایی کرده است.

imengine.public.prod.inl.infomakerبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، بر اساس تحقیقات جدید، تلسکوپ فضایی جیمز وب سه «ستاره تاریک» احتمالی را شناسایی کرده که ممکن است از ذرات ماده تاریک رو به نابودی نیرو بگیرند. بیان اینکه این ستاره‌های تاریک احتمالی دقیقا چه هستند کار دشواری است.

“کاترین فریز” یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر موسسه‌ی فیزیک نظری واینبرگ در دانشگاه تگزاس می‌گوید: «کشف نوع جدیدی از ستاره به خودی خود بسیار جالب است، اما کشف این که ماده تاریک به ستاره نیرو می‌بخشد بسیار اتفاق بزرگی است.» اعتقاد بر این است که ماده‌ی تاریک بیشتر جهان مادی را تشکیل می‌دهد، اما با تلسکوپ‌های معمولی قابل مشاهده نیست.

ما می‌توانیم وجود ماده تاریک را از طریق اثرات گرانشی اجرامی مانند کهکشان‌ها یا ستارگان تشخیص دهیم. ستارگان تاریک ممکن است از ذرات ماده تاریک تغذیه شوند، همانطور که ستارگان «عادی» مانند خورشید منظومه شمسی ما از ماده‌ی «عادی» نیرو می‌گیرند.

ستارگان تاریک، البته اگر واقعاً وجود داشته باشند، ممکن است کلیدی برای کمک به درک چگونگی ایجاد اولین نور در جهان باشند. حدود ۱۵ سال است که دانشمندان گمان می‌کنند که «ستارگان تاریک» جزو اولین ستارگانی بوده‌اند که جهان وجود داشته‌اند. سه جرمی که به عنوان ستاره‌های تاریک رصد شده‌اند یکی مربوط به ۳۳۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ و دو عدد دیگر به ترتیب مربوط به ۳۷۰ و ۴۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ هستند.

مشاهدات جیمز وب نشان می‌دهد که سه جرم دوردست که همگی مربوط به اوایل تاریخ کیهان هستند، دارای ویژگی‌های کلیدی ستارگان تاریک هستند. این ستارگان بسیار درخشان هستند، دانشمندان تصور می‌کنند درخشندگی آنها ۱۰ میلیارد برابر خورشید باشد، اما برای انجام همجوشی بسیار سرد هستند.

نویسندگان در این مطالعه هشدار دادند که مجموعه‌ای از پارامترهای نامشخص وجود دارد که تشکیل و تکامل یک ستاره تاریک و در نهایت ویژگی‌های قابل مشاهده آن را کنترل می‌کند. آنها تاکید کردند که از «مقادیر قابل قبول» برای انرژی ذرات ماده تاریک در ساخت مدل‌های این اجرام نظری استفاده کرده‌اند.

نام این ستارگان از آهنگ «ستاره تاریک» از سال ۱۹۶۷ از The Grateful Dead گرفته شده است. این نام اولین‌بار در سال ۲۰۰۹ مطرح شد که دانشمندان مدعی پیش‌بینی ستاره‌های تاریک شده بودند.

سه ستاره تاریک احتمالی به نام‌های JADES-GS-z۱۳-۰، JADES-GS-z۱۲-۰، و JADES-GS-z۱۱-۰ ممکن است هدف مشاهدات آینده جیمز وب باشند که افت یا افزایش شدت نور آن‌ها در باندهای فرکانسی خاص بررسی کند که ممکن است با سایر پیش‌بینی‌ها برای انرژی ستاره‌های تاریک مطابقت داشته باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: livescience.com , reuters.com

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.