آیا ایکس باکس به بزرگترین ناشر دنیای بازی تبدیل می‌شود؟

برند ایکس باکس در طول یک یا دو هفته گذشته دچار حاشیه‌های زیادی شد و بالاخره برنامه‌ها و سیاست‌های جدید این برند با برگزاری یک پادکست مشخص شد. در طول دو هفته گذشته شایعاتی منتشر شد حاکی از آنکه ایکس باکس قرار است که بازی‌های انحصاری خودش را برای پلتفرم‌های رقیب منتشر کند و امکان دارد که بزودی از بازار سخت‌افزار کنار برود. اما این ادعاها تا حدودی رد شد و حالا به نظر می‌آید که ردموندی‌ها رویای تبدیل شدن به بزرگترین ناشر دنیای بازی را در ذهن‌شان می‌پرورانند؛ اما چرا و چگونه؟ در این مطلب از ویجیاتو به بررسی نکات این اتفاق می‌پردازیم.

<!–

–>

قدم‌های کوتاه و آهسته


استودیوهای ایکس باکساستودیوهای ایکس باکس

در پادکستی که روز پنجشنبه ۲۶ بهمن برگزار شد، متوجه شدیم که ایکس باکس در نظر دارد تا چهار بازی انحصاری خودش را برای پلتفرم‌های رقیب یعنی پلی‌استیشن و نینتندو سوییچ عرضه کند. به طور رسمی از نام این بازی‌ها رونمایی نشد اما رسانه ورج در مصاحبه‌ای با فیل اسپنسر متوجه شده که این چهار بازی Sea of Thieves، Grounded، Pentiment و عنوان تحسین‌شده Hi-Fi Rush هستند. در این بین، دو بازی که اسم آن‌ها مطرح شده، آثاری لایوسرویس هستند و این موضوع نشان از آن دارد که مایکروسافت قصد دارد تا با استفاده از خریدهای درون‌برنامه‌ای، درآمدهایی ممتد از کنسول‌های رقیب به دست بیاورد.

در طرفی دیگر، دو بازی متفاوتی قرار دارند که شاید در طول چند سال گذشته جزو تحسین‌برانگیزترین عناوین ایکس باکس بوده‌اند و مورد تحسین منتقدان و طرفداران قرار گرفتند. انتشار چنین عناوینی برای کنسول‌های دیگر می‌تواند توجه مخاطبان کنسول‌های پلی‌استیشن و نینتندو را به روند پیشروی استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس جلب کند.

فیل اسپنسر، رییس بخش گیمینگ مایکروسافت در این پادکست اعلام کرد که در حال حاضر فقط این چهار عنوان برای انتشار روی دیگر پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده و آن‌ها فعلا قصدی ندارند تا بازی دیگری را عرضه کنند. البته که اسپنسر در ادامه این صحبت اشاره می‌کند که آن‌ها قصد دارند تا از این رویکرد درس‌هایی یاد بگیرند و تجربه کسب کنند تا در آینده از آن استفاده کنند. پس آیا بازی‌های بیشتری در راه کنسول‌های رقیب هستند؟ به نظر بله!

در طول هفته‌های گذشته، خبرنگاران و اینسایدرها اسم‌های بزرگی را مطرح کردند و همین موضوع باعث شده بود تا بسیاری از طرفداران ایکس باکس، از این موضوع ناراحت باشند و آینده برند را در خطر ببینند. اما حالا با برگزاری این پادکست، این نگرانی‌ها فروکش پیدا کرده اما به نظر این یک سیاست محتاطانه از طرف ردموندی‌هاست تا بتوانند وضعیت را کنترل کنند.

پادکست ایکس باکسپادکست ایکس باکس

با توجه به اسم‌های مطرح شده، می‌توان حدس زد که در آینده، عناوینی مثل دنباله‌های کرش بندیکوت، کال آو دیوتی، دیابلو یا حتی الدر اسکرولز، برای کنسول‌های دیگر هم منتشر شود. تمامی این‌ها قدم‌هایی کوچک و آهسته برای تبدیل این برند به بزرگترین ناشر دنیای بازی‌ست. تصور کنید که حالا کال آو دیوتی با آن همه طرفدار و درآمدزایی، قرار است از سوی ایکس باکس منتشر شود؛ یا اثری مثل الدر اسکرولز که طرفدارانش را سال‌هاست تشنه یک نسخه جدید کرده، قرار است تا با اسم Xbox Games Studios منتشر شود. تمامی این‌ها بر جایگاه ایکس باکس در صنعت بازی تاثیر چشم‌گیری خواهد گذاشت.

از طرفی تعدد استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس هم در حال حاضر بسیار بالاست و حالا به نظر می‌رسد که بازی‌های این استودیوها قرار است تا در دسترس مخاطب بیشتری قرار بگیرد تا بازی‌ها بیشتر دیده شوند و از طرفی دیگر، نام ایکس باکس بیشتر بر سر زبان‌ها بیفتد.

با این حال، احتمال به واقعیت پیوستن این احتمالات کم نیست و شاید همه از آن آگاه باشند. به همین دلیل، آینده سرویس گیم‌پس هم در همین پادکست مطرح شد و یک خبر بزرگ به طرفداران داده شد؛ آوردن بازی بزرگی مثل Diablo IV بر سرویس گیم‌پس! بازی جدید دیابلو بعد از مدت‌ها توانست طرفدارانش را راضی کند و شاید زمینه‌سازی یک بازگشت خوب برای بلیزارد را آماده کرده باشد. اینکه مخاطبان سرویس گیم‌پس قرار است به این بازی دسترسی داشته باشند در حالی که دیگر مخاطبان مجبور به پرداخت ۷۰ دلار برای این بازی هستند، ارزش سرویس گیم‌پس را بالا می‌برد.

گیم‌پس در حال حاضر هم بهترین سرویس اشتراکی دنیای بازی‌ست و در سال ۲۰۲۴ وضعیت بهتری هم خواهد داشت. از آنجا که ایکس باکس برنامه دارد تا بازی‌هایی مثل Hellblade 2، Avowed و Indiana Jones And The Great Circle را در روز انتشار برای سرویس عرضه کند، به نظر وضعیت این سرویس از قبل هم بهتر می‌شود و آینده روشنی در انتظار گیم‌پس است.

آینده سخت‌افزاری ایکس باکس چه می‌شود؟


کنسول دستی ایکس باکسکنسول دستی ایکس باکس

پیش از این برنامه، شایعات زیادی مطرح بود که ایکس باکس احتمالا از بازارهای سخت‌افزار کنار می‌کشد. چندی پیش گزارشی غیررسمی از برآورد بازار منتشر شد حاکی از آنکه کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس در یک بازه ۳۸ ماهه کمتر از کنسول ایکس باکس وان فروخته و اگر این برآورد درست باشد، نشان از آن دارد که جایگاه ردموندی‌ها در بازار سخت‌افزار پایین‌تر از حد انتظارات است.

با این حال به نظر می‌رسد که ایکس باکس قصد دارد تا اقدامات جدیدی در بازار سخت‌افزار انجام دهد تا شاید به یک نتیجه سودآوری برسد. سارا باند، رییس برند ایکس باکس در این پادکست اشاره کرد که طرفداران باید منتظر اتفاقی هیجان‌انگیز در زمینه سخت‌افزار باشند.

ما چیزهای بیشتری برای ارائه داریم. ما اطلاعات هیجان‌انگیزی داریم که آن‌ها را در فصل تعطیلات سال جاری با طرفداران به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین ما مسیر سخت‌افزار نسل بعدمان را هم مشخص کردیم. چیزی که ما روی آن تمرکز کردیم آن است که بزرگترین جهش فنی که در سخت‌افزارها دیدید را انجام دهیم. جهشی که هم به نفع بازیکن و هم به نفع سازندگان برای ارائه تجربه‌های بهتر است.

سارا باند – رئیس ایکس باکس

از همان ابتدا، حدس و گمان‌ها به سمت یک کنسول دستی رفت. از آنجا که استیم و ایسوس به این سمت حرکت کردند و به لحاظ سودآوری موفق هم بودند، نباید این احتمال را دست کم گرفت. در ادامه صحبت‌های باند، فیل اسپنسر در مصاحبه با رسانه ورج به این موضوع اشاره کرده که سخت‌افزار بعدی آن‌ها قرار است که به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارد نظر طرفداران را جلب کند. چنین صحبت‌هایی، احتمال ساخت یک کنسول دستی از سوی مایکروسافت را بالا می‌برد.

از آنجا که هدف ایکس باکس حداقل در ابتدای نسل این بوده که دسترسی‌پذیری سرویس گیم‌پس به بالاترین حد ممکن برسد، در نتیجه وجود یک کنسول دستی منطقی به نظر می‌رسد. از آنجا که سرویس ایکس کلاود آمد تا گیم‌پس را روی موبایل و حتی برخی تلویزیون‌ها در دسترس قرار دهد، پس چرا یک کنسول دستی مخصوص گیم‌پس در این میان وجود نداشته باشد؟ به نظر بازار آماده این است تا از کنسول‌های دستی بیشتری استقبال کند و ردموندی‌ها نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند.

با این حال تنها چیزی که به نظر قطعی می‌رسد، ساخت یک کنسول بدون درایو در حد و اندازه‌های سریز ایکس و البته نسل جدید کنترلرهای ایکس باکس است. شاید پروسه ساخت یک کنسول دستی به نسل بعد منتقل شود و شاید هم هرگز چنین برنامه‌ای در کار نباشد اما به نظر می‌رسد که طرفداران از همین لحظه خواهان ساخت یک کنسول دستی هستند.


به هر حال، می‌توان گفت که پایان ایکس باکس در کار نیست و مایکروسافت کارهای بیشتری برای انجام دادن دارد. این چهار بازی قرار نیست تا تنها عناوینی باشند که برای کنسول‌های دیگر منتشر می‌شوند و قطعا در آینده شاهد انتشار بازی‌های بیشتری از سوی ایکس باکس خواهیم بود.

حال که سران ایکس باکس ادعا می‌کنند که آن‌ها جایگاه سوم بازار در زمینه سخت‌افزاری را دارند، چرا آن‌ها بزرگترین ناشر دنیای بازی نباشند؟ اکتیویژن بلیزارد و بتسدا لیست عناوین گسترده‌ای دارند که حالا همه‌ی آن‌ها تحت نظر Xbox Games Studios منتشر می‌شوند و قدم‌های بزرگ در این مسیر برداشته شده است. حالا وقت آن است که این خریدها و ریخت و پاش‌ها نتیجه دهند و ایکس باکس به عنوان بزرگترین ناشر دنیای بازی شناخته شود البته اگر همه چیز خوب پیش برود!

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.