آیا امکان تکامل دوباره میمون ها وجود دارد؟

احتمالا تاکنون بارها با این موضوع برخورد کرده اید که برخی افراد انسان را ماحصل تکامل میمون ها دانسته و برخی به شدت با این موضوع مخالف هستند. در این میان نکته جالب توجه این است که برخلاف تصور رایج، ما از میمون ‌ها تکامل نیافته‌ ایم بلکه در بخشی از مسیر حیات خود با آن ها همسفر بوده ایم.

به گزارش سیناپرس، از منظر علمی استفاده از واژه تکامل برای توصیف تغییرات زیستی که منجر به شکل گیری انسان شده است، نادرست بوده و به همین دلیل باستان شناسان ازعبارت دگرگشت برای توصیف این پدیده استفاده می کنند.

 در واقع از نظر علمی و بر اساس مستندات قطعی علومی چون باستان شناسی، دیرینه شناسی و انسان شناسی، هم میمون ‌ها و هم انسان ‌ها از یک جد مشترک که شاید ۱۰ میلیون سال پیش وجود داشته است تکامل یافته ‌اند. دانستن این موضوع نیز بد نیست که از لحاظ فنی ما هنوز میمون هستیم.

حال این پرسش مطرح می شود که اگر ما و میمون ها زمانی دارای جدی مشترک بودیم، آیا امکان ظهور گونه های جدید و مشابه انسان از میمون های امروزی وجود دارد؟ به گزارش سیناپرس، در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که این احتمال تقریبا صفر است، زیرا حتی اگر آن جد مشترک هنوز وجود داشته باشد، این واقعیت که دگرگشت نتیجه جهش تصادفی و یک فرآیند انتخاب طبیعی است که توسط شرایط محیطی تحمیل شده است، به این معنی است که بسیار بعید است که یک رویداد منجر به شکل گیری گونه ای از موجودات زنده، هرگز مراحل خود را به روشی کاملاً مشابه دنبال کند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

نوشته آیا امکان تکامل دوباره میمون ها وجود دارد؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.