آیا اطمینان به SSD بهتر از HDD است؟

Backblaze یک شرکت مستقر در کالیفرنیا است که با خدمات ذخیره‌سازی ابری و پشتیبان‌گیری از داده‌ها سر و کار دارد. هر سال، این سازمان داده‌های قابل اطمینان جالبی را در مورد ناوگان بزرگ واحدهای ذخیره‌سازی به کار گرفته شده در پنج مرکز داده خود در سراسر جهان ارائه می‌دهد. حالا نیز Backblaze سعی کرده با استفاده از همین داده‌های عظیم به این سوال که آیا قابلیت اطمینان به SSD بهتر از HDD است یا خیر پاسخ دهد.

اولین گزارش Backblaze با تمرکز بر روی درایورهای SSD

برای اولین بار، آخرین گزارش Backblaze در مورد قابلیت اطمینان درایو ذخیره سازی، به جای واحدهای HDD، تنها بر روی درایوهای حالت جامد (SSD) تمرکز دارد. این شرکت استفاده از SSD‌ها را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و از واحدهای مبتنی بر NAND Flash به عنوان درایوهای بوت به جای درایوهای ذخیره اطلاعات استفاده کرد. جالب این است که شرکت Backblaze از درایوهای درجه مصرف کننده استفاده می‌کند و اطلاعات مربوط به نرخ شکست سالانه (AFR) را در مورد ۱۳ مدل مختلف از پنج سازنده مختلف ارائه می‌دهد.

Backblaze عنوان کرده که بررسی ۲۰۲۲ Drive States بر اساس داده‌های ثبت شده از ۲۹۰۶ واحد بوت SSD است و اساساً آنچه شرکت در گزارش میانسال ۲۰۲۲ گفته بود را تأیید می‌کند. به صورت خلاصه، Backblaze می‌گوید SSDها نسبت به HDDها قابل اعتمادتر هستند، زیرا نرخ AFR کمتری معادل (۰.۹۸٪) در مقایسه با HDDها با رقم (۱.۶۴٪) نشان می‌دهند.

با این حال، این واقعیت که تفاوت در AFR بسیار ناچیز است، یعنی تنها ۰.۶۶٪ بسیار تعجب آور است، زیرا SSDها اساساً فقط الکترون‌ها را از طریق تراشه‌های حافظه حرکت می‌دهند در حالی که هارد دیسک‌ها باید با مکانیزم میکانیکی پیچیده (و مستعد خرابی) مقابله کنند. استفاده از صفحات چرخان و سرهای مغناطیسی خواندن/نوشتن بسیار حساس به همراه قطعات الکترونیکی.

آیا SSD بهتر از HDD است

البته دلایل خرابی این درایوها مشخص نیست، زیرا فقط یک سازنده SSD تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص آن را دارد. Backblaze می‌گوید برای سال ۲۰۲۲، تنها هفت مدل از ۱۳ مدل درایو اصلاً خرابی نداشتند. ضمن اینکه شش مدل از این هفت مدل تعداد روز کاری کمی داشتند (کمتر از ۱۰،۰۰۰)، به این معنی که هنوز داده‌های کافی برای پیش‌بینی میزان قابل اعتماد بودن در مورد میزان خرابی آنها وجود ندارد.

نکته جالب در مورد گزارش Backblaze این است که آنها حتی از یک واحد SSD ساخته شده توسط سامسونگ استفاده نکرده‌اند، و این در حالی است که سامسونگ عنوان بازیگر اصلی در بازار جهانی رده مصرف کننده SSD را دارد. یک توضیح احتمالی این است که درایوهای سامسونگ اصلا ارزان نیستند و Backblaze اساساً از ارزان‌ترین درایوهایی استفاده می‌کند که می‌تواند به صورت عمده خریداری کند.

آیا SSD بهتر از HDD است

جدای از تفاوت اندک در قابلیت اطمینان بین HDD و SSD، شگفتی (البته ناخوشایند) دیگر از آخرین گزارش Backblaze این است که نشان داده گزارش‌های SMART در مورد دیسک‌های حالت جامد چقدر می‌تواند بی‌فایده باشد. S.M.A.R.T یا همان SMART مخفف Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology است که از لحاظ تاریخی برای گزارش و تجزیه و تحلیل سلامت عمومی HDD استفاده می‌شده، اما سازندگان SSD از این آمار به طور متناقض و به روشی غیر استاندارد استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید یک مقایسه معتبر بین مدل‌های مختلف درایو تنها بر اساس آمار SMART انجام دهید.

پس در نهایت باید گفت هرچند SSDهای رده مصرف کننده امزوزی نسبت به رقبای HDD خود توانسته‌اند بهتر عمل کنند، اما اختلاف آن قدر ناچیز است که می‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.