آمریکا، چین و ۲۶ کشور دیگر عهد بستند: هوش مصنوعی را مسئولانه توسعه می‌دهیم

first ai safety summit top countries 6542978e7c0c309f944302d2

نمایندگان ۲۸ کشور ازجمله ایالات متحده و بریتانیا و چین توافق کرده‌اند که با همکاری یکدیگر، استفاده‌ی «انسان‌محور و مطمئن و مسئولانه» از هوش مصنوعی را تضمین کنند. این نخستین معاهده‌ی جهانی با محوریت هوش مصنوعی است.

بر‌اساس گزارش فایننشال تایمز، توافق‌نامه‌ی نحوه‌ی استفاده از محبوب‌ترین فناوری امسال، در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی امضا شد. این اجلاس دو‌روزه را دولت بریتانیا برگزار و از مقام‌های دولتی و اشخاص سرشناس حوزه‌ی فناوری میزبانی می‌کند.

توافق‌نامه‌ی جدید که «اعلامیه‌ی بلِچلی» نام دارد، روی خطرهای جدی و فاجعه‌آمیز مدل‌های فوق پیشرفته‌ی هوش مصنوعی متمرکز است. در بخشی از این سند، آمده است که نگرانی‌های مذکور را باید ازطریق همکاری بین‌المللی برطرف کرد.

افزون‌بر آمریکا و بریتانیا و چین، کشورهای دیگری ازجمله برزیل، هند، عربستان‌سعودی، فرانسه، آلمان، ژاپن و کنیا اعلامیه‌ی بلچلی را امضا کرده‌اند.

از زمان انتشار ChatGPT و محبوبیت انفجاری هوش مصنوعی، سیاست‌مداران در کشورهای مختلف خواستار قانونمندکردن این فناوری شده‌اند. با‌وجود‌این، هنوز هیچ قانون جامع و مناسبی تدوین نشده است. بی‌شک در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی، پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه خواهیم دید؛ اما انتظار داریم نمایندگان کشورهای مختلف اختلافاتی بر سر قوانین داشته باشند.

جینا ریماندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، در کنفرانس امروز گفت آمریکا در پی بنیان‌گذاری مؤسسه‌ی ایمنی هوش مصنوعی است تا خطرهای این فناوری را ارزیابی کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در روزهای اخیر فرمان اجرایی جدیدی امضا کرده است تا به‌صورت اولیه به خطرهای هوش مصنوعی رسیدگی کند.

سم آلتمن از OpenAI و ایلان ماسک از xAI و جیمز مانیکا از گوگل جزو مدیران ارشد حوزه‌ی فناوری هستند که در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی حضور پیدا کردند. ایلان ماسک در کنفرانس گفت که باید «داوری مستقل» برای نظارت بر پیشرفت‌های هوش مصنوعی برگزیده شود.

قائم‌مقام وزارت فناوری چین در اجلاس امروز اعلام کرد که تمامی امضاکنندگان اعلامیه‌ی بلچلی باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و با یکدیگر برای مقابله با خطرهای این فناوری همکاری کنند. او گفت هوش مصنوعی نامطمئن و توضیح‌ندادنی است و شفافیت ندارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.