آمازون در حال توسعه یک مدل زبانی بزرگ جدید است ‌

اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، در جریان اعلام درآمد سه ماهه اول شرکت گفت: آمازون در حال ساخت یک مدل زبانی بزرگ (LLM) عمومی‌تر و توانمندتر ا تا بتوانند از این طریق قابلیت‌های دستیار هوشمند الکسا را تقویت کند. مدل‌های زبانی بزرگ یا LLM فناوری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پایه‌ای هستند که به رشد تساعدی چت‌ربات‌های هوش مصنوعی مولد کمک کرده‌اند. ابزارهایی مانند ChatGPT، Google Bard، و Bing Chat همگی به LLM برای ایجاد پاسخ‌های مناسب به درخواست‌ها و سؤالات وابسته هستند.

جاسی گفت در حال حاضر نیر آمازون از یک LLM بهره می‌برد که الکسا را ​​تقویت می‌کند. اما این غول فناوری در حال کار بر روی یکی از این ابزارها است که نسبت به فعلی توانمندتر باشد. مدیر اجرایی آمازون معتقد است که افزودن یک مدل زبانی بزرگ بهبودیافته آمازون را هدف خود یعنی ساخت «بهترین دستیار شخصی جهان» نزدیک‌تر می‌کند. البته او اذعان داشت که انجام این کار در بسیاری از حوزه‌ها دشوار خواهد بود.

آمازون در حال توسعه یک مدل زبانی بزرگ جدید است ‌

جاسی درباره توسعه LLM جدید گفت: وقتی مردم از ما درباره الکسا می‌پرسند، جوابی که اغلب با آنها اشتراک می‌گذاریم این است که اگر فقط یک بلندگوی هوشمند بسازیم، سرمایه‌گذاری بسیار مطمئن‌تری خواهد بود. اما ما به چشم‌اندازی معتقدیم که در آن می‌‌خواهیم بهترین دستیار شخصی جهان را بسازیم. انجام این کار دشوار است؛ زیرا در دامنه‌های زیادی قرار دارد و طیف بسیار وسیعی را در‌برمی‌گیرد. با این‌ حال، مدل‌های زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد، مدل‌های زیربنایی را بسیار کارآمدتر می‌کنند، تا حدی که من فکر می‌کنم واقعاً امکان ساخت بهترین دستیار شخصی جهان را تسریع می‌کنند.

جاسی در ادامه گفت که او باور دارد که آمازون نقطه شروع خوبی با الکسا داشته است، زیرا دارای چند صد میلیون نقطه پایانی است که در سرگرمی‌ها، خرید و خانه‌های هوشمند استفاده می‌شود. او همچنین خاطرنشان کرد که مشارکت‌های زیادی از طرف شرکای شخص ثالث وجود دارد.

جاسی گفت: ما همین حالا هم یک مدل زبان بزرگ داریم، اما در حال ساختن مدلی هستیم که بسیار بزرگتر، عمومی‌تر و توانمندتر است. من فکر می‌کنم که این‌ اقدام به سرعت چشم‌انداز ما برای تبدیل‌شدن به بهترین دستیار شخصی جهان را محقق خواهد کرد.

جاسی در طول صحبت‌هایش تاکید کرد که آمازون سال‌هاست که روی هوش مصنوعی و LLM سرمایه‌گذاری کرده است. بنابراین، این شرکت توانایی سرمایه‌گذاری سنگین در ساخت LLM‌ها را دارد؛ کاری که معمولا شرکت‌های کوچک تن به انجام آن نمی‌دهند. در همین راستا، آمازون ماه گذشته از سرویس هوش مصنوعی ابری Bedrock رونمایی کرد. Bedrock راهی برای ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی از طریق مدل‌های ازپیش‌آموزش‌دیده استارت‌آپ‌هایی از جمله آزمایشگاه‌های AI21 ، Anthropic و Stability AI ارائه می‌دهد.

ChatGPT از زمان راه‌اندازی‌اش در سال گذشته، بر اینترنت تسلط یافته و محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. با همه هیاهویی که در اطراف این چت‌بات وجود دارد، جای تعجب نیست که شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری به دنبال ایجاد پیشرفت‌های مبتنی بر LLM در محصولات و خدمات خود هستند و سعی می‌کنند که به سرعت با هوش مصنوعی همگام شوند. به عنوان مثال، خبرگزاری اینفورمیشن گزارش داد که اپل در حال توسعه بهبودهایی مبتنی‌بر LLM برای سیری است.

آمازون تنها شرکتی نبود که به هوش مصنوعی در طول گزارش سه ماهه خود با سرمایه گذاران اشاره کرد. آلفابت، مایکروسافت و متا نیز شرکت‌هایی هستند که اخیراً بر سرمایه‌گذاری ذوی مدل‌های زبانی بزرگ تأکید کردنه‌اد. ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت گفت که گوگل به استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد جستجو ادامه می‌دهد‌. از طرف دیگر، ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت نیز اعلام کرد که این شرکت به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی ادامه خواهد داد. او همچنین اشاره کرد که استفاده از چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت یعنی بینگ پس از به‌روز‌رسانی موتور جستجو این شرکت و ادغام آن با ChatGPT افزایش یافته‌است. علاوه بر این، مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا توضیح داد که این شرکت روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و به‌روز‌رسانی‌های جدید مرتبط با هوش مصنوعی را در سراسر برنامه‌های خود معرفی خواهد کرد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.