آغاز فصل جدید فعالیت شتاب‌دهنده‌ها در اکوسیستم نوآوری و فناوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رییس‌جمهور در جمع شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان برتر از تحول ساختاری شتابدهنده‌ها مبتنی بر شتاب‌دهی شرکت‌های توسعه‌دهنده فناوری و توسعه دهنده بازار اقتصاد دانش‌بنیان گفت.

به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به تحول در جریان شتاب‌دهی شرکت‌ها با تصویب و اجرای فرآیند اعطای گواهی صلاحیت شتابدهنده‌ها، عنوان کرد: بر مبنای ساختار جدید شناسایی و ارزیابی، شتابدهنده‌ها، دو مأموریت «توسعه فناوری» و «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان» را در دستور کارشان دارند. شتابدهنده ها بر اساس رویکرد جدید یا فناوری را توسعه می‌دهند یعنی شتابدهنده هایی تخصصی که آزمایشگاه، فضای پژوهش، تحقیق و‌توسعه فرمولاسیون و ساخت نمونه‌های اولیه را در اختیار شرکت‌ها و تیم‌ها قرار می‌دهند یا شتابدهنده‌های از جنس کارآفرینی، بازار و اقتصاد هستند که از یک فناوری موجود، به کمک خلاقیت و نوآوری بازار و ارزش افزوده تولید می‌کنند. جنس حمایت این شتاب‌دهنده‌ها از نوع فروش، بازار، تامین مالی و ضمانت‌نامه‌ها، کارگاه تولید و … است.

وی ادامه داد: در دور جدید فعالیت شتاب‌دهنده‌ها، رویکرد حمایت هدفمند و متمرکز بر کارهای بزرگ، مد نظر قرار گرفته است و  به جای خرد کردن حمایت ها به چندین حمایت کم اثر یا بی اثر،  طرح‌های اثرگذار و راهبردی، در راستای همین تحول رویکردی انجام می‌شود.

دهقانی با بیان این‌که به دنبال ایجاد موج جدید هدفمند و معنادار متناسب با جنس شتاب‌دهی هستیم، ادامه داد: در همین راستا این ۴۰ شتابدهنده که توانمندترین آن ها هستند جمع شده‌اند تا در مسیر این تحول عملکردی نقش آفرینی کنند. حمایت‌های پیش بینی شده در معاونت علمی، هم از جنس حمایت‌های خاص و همچنین حمایت‌های ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان از جمله اعتبار مالیاتی است و خوشبختانه تا کنون بیش از دو برابر بودجه معاونت علمی، در قالب اعتبار مالیاتی چه در سرمایه‌گذاری و نیز تحقیق و توسعه عرضه شده است. به طوری که بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه جذب شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور بیان کرد: شتابدهنده‌هایی که معاونت علمی تایید می‌کند و پارک فناوری پردیس کارگزار آن است، همگی دانش‌بنیان هستند و اعطای این گواهی، نشان‌ از اعتبار و کارآمدی این شتابدهنده‌ها، در مسیر توسعه بازار و توسعه فناوری شرکت‌ها دارد. به نظر می‌رسد شکل‌گیری یک انجمن صنفی، به این ساختار یک هویت جمعی و صنفی ببخشد و تا تصمیمات و رویکردهای جمعی تر اثرگذارتر و هم‌افزاتر باشد.

وی با بیان این که هر جریانی که وارد زیست بومی می‌شود فراز و فرودهایی دارد و ممکن است دست‌خوش تغییراتی شود، عنوان کرد: سال های ۹۲ و ۹۳ به واسطه شکل گیری موج جهانی اقتصاد دیجیتال، ادبیات جدیدی با مفاهیمی تازه شکل گرفت و به تبع آن،  جریان دیگری تحت عنوان جریان استارتاپی که نشأت گرفته از موج اقتصاد دیجیتال بود در معاونت علمی قوت یافت. جریانی که به قدری برجسته شد و به قدری این دو مفهوم با یکدیگر عجین شده اند و مورد توجه قرار گرفتند که حتی اکنون به باور بخشی از مردم، شرکت های دانش‌بنیان همان شرکت های استارتاپی هستند. مفاهیم دیگیری نیز همچون منتورینگ، کارخانه های نوآوری، سرمایه گذاری خطر پذیر و … به این زیست بوم‌اضافه شد که شتابدهنده ها  نیز یکی از همین مفاهیم بود.

وی افزود: لازم است بعد از گذشت یک دهه از شروع یک‌موج پرانرژی خوب، نقاط منفی آن را حذف کنیم نقاط مثبتش را دریابیم و بر نقاط مثبت این جریان بیفزاییم. گواهینامه صلاحیت شتابدهنده های دانش‌بنیان باعث می شود که یک‌ هویت مشخص به این شتابدهنده‌ها تخصیص پیدا کند و موج جدیدی از توسعه فناوری و توسعه بازار را رقم بزند.

نوشته آغاز فصل جدید فعالیت شتاب‌دهنده‌ها در اکوسیستم نوآوری و فناوری اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.