آشنایی با واچر – ناظر رویدادهای دنیای مارول

شخصیت‌های کیهانی و فرازمینی در دنیای کمیک‌ها معمولاً با کارهای اعجاب‌انگیز و شگفت‌انگیزشان شناخته می‌شوند. موجوداتی که یا ارتشی از فرازمینی‌ها را در اختیار دارند یا با قدرت‌ها و توانایی‌هایش دیوانه‌وارشان می‌توانند دنیاها را نابود یا خلق کنند. ولی عده‌ای از این شخصیت‌های کیهانی هستند که یک گوشه می‌نشینند و تنها تماشا و نظارت می‌کنند. شخصیت‌هایی که با نام واچر شناخته می‌شوند.

<!–

–>

البته واچری که در این نوشتار به سراغش می‌رویم مسئول زمین و چندان همانند دیگر ناظران دنیای مارول رفتار نمی‌کند. واچرِ زمین خیلی به پیمان خود در عدم دخالت به رویدادهای زمین پایبند نیست و چندین بار به طور مستقیم خودش را در مسیر اتفاقات این سیاره قرار داده است تا جایگاه متفاوتی در دنیای مارول داشته باشد.

شناسنامه‌ی واچر (Watcher)

– رونمایی: شماره‌ی ۱۳ کمیک Fantastic Four (ماه آوریل سال ۱۹۶۳)
– ناشر: مارول
– پدیدآورندگان: استن لی (Stan Lee) و جک کربی (Jack Kirby)
– نام راستین: آتو (Uatu)
– کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
شماره‌ی ۲۰ کمیک Fantastic Four (ماه نوامبر سال ۱۹۶۳)
شماره‌ی ۴۹ تا ۵۸ کمیک Tales of Suspense (از ماه ژانویه تا اکتبر سال ۱۹۶۴)
شماره‌ی ۴۸ تا ۵۰ کمیک Fantastic Four (از ماه مارس تا می سال ۱۹۶۶)
سری نخست و دوم کمیک What If (از ماه فوریه‌ی سال ۱۹۷۷ تا ماه اکتبر سال ۱۹۸۴ / از ماه جولای سال ۱۹۸۹ تا ماه نوامبر سال ۱۹۹۸)
Original Sin (از ماه آوریل تا سپتامبر سال ۲۰۱۴)


واچر کیست؟

واچر در کمیک‌های مارولواچر در کمیک‌های مارول

واچرها یک نژاد از موجودات کیهانی مارول هستند که پیمان بسته‌اند تا بدون دخالت در امور دنیاهای تحت نظارتشان، به گردآوری داده از آن‌ها سرگرم باشند و سیر زندگی‌شان را تماشا کنند. چندین واچر در دنیای کمیک‌های مارول رونمایی شده‌اند ولی سرشناس‌ترین آن‌ها که مدت دور و درازی مسئول نظارت بر زمین بوده است، آتو نام دارد.

همانند شما، من نیز تنها باید شکیبا باشم و رویدادهایی که رخ می‌دهند را تماشا کنم…

واچر در Fantastic Four


مطلب پیشنهادی:۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورسقوی ترین شخصیت‌های عنکبوتی در مولتی‌ورس مارول
۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورس۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورس

اوریجین ناظر

ناظر در شماره‌ی ۱۳ کمیک Fantastic Four (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)ناظر در شماره‌ی ۱۳ کمیک Fantastic Four (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
ناظر در شماره‌ی ۱۳ کمیک Fantastic Four (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

همان گونه که گفته شد، واچرها یک پیمان محکم با خود بسته‌اند تا هرگز در رویدادهای مربوط به نژادهای دیگر دخالتی نداشته باشند. دلیل چنین پیمانی این بود که این نژاد از ابتدا این روش را برنگزیده بود. آن‌ها جزو نخستین موجوداتی به شمار می‌آیند که به تکنولوژی‌های پیشرفته دست پیدا کردند. در ابتدا، واچرها تصمیم داشتند تا با استفاده از تکنولوژی‌ها و دانش خود به نژادهای پس افتاده‌تر در دنیای مارول کمک کنند. ولی رویداد ناگواری در سیاره پروسیلیکوس (Prosilicus) روند کار آن‌ها را تغییر داد.

واچرها (که آتو نیز جزوشان بود) در ابتدا دانش و تکنولوژی هسته‌ای را با ساکنان سیاره پروسیلیکوس به اشتراک گذاشته بودند. در پایان اما این دانش و تکنولوژی باعث شد ساکنان این سیاره در جنگی هسته‌ای خودشان را از بین ببرند. این گونه شد که پیمان پرآوازه‌ی واچرها پدید آمد.

آتو برای نظارت به زمین و سامانه‌ی خورشیدی فرستاده می‌شود و در بخشی با نام ناحیه‌ی آبی ماه برای قرن‌ها زندگی می‌کند و به تماشای رویدادهای این منظومه و سیاره می‌نشیند. ولی با آغاز دوره‌ی ابرقهرمانان و موجودات فراانسانی روی زمین و همچنین علاقه‌ای که آتو نسبت به نسل بشر پیدا کرده بود، این واچر پیمانش را زیر پا گذاشت و در وقایعی که قرار بود تنها به تماشای آن‌ها بشیند، دخالت کرد.

در نخستین حضور واچر در شماره‌ی ۱۳ کمیک Fantastic Four در سال ۱۹۶۳، آتو به فنتستیک فور در نبرشان با رد گوست (Red Ghost) در نزدیکی محل زندگی خودش در ناحیه‌ی آبی کمک کرد. این کمک اولین باری بود که آتو پیمانش را شکست اما واپسین دفعه نبود. بزرگ‌ترین دخالت واچر در امور، مربوط به زمانی می‌شود که گالاکتوس (Galactus) آمده بود تا زمین را ببلعد. بدون کمک او ممکن نبود که قهرمانان زمین بتوانند جلوی این سیاره‌بلع را بگیرند و زمین تبدیل به غذای گالاکتوس می‌شد.

از این رویداد به بعد، آتو تقریباً در امور تمام شخصیت‌ها و قهرمانان زمین دخالت کرد. در همین حین نیز ناظر و راوی وقایع دنیاهایی موازی بود که با عنوان What If…? شناخته می‌شوند. دخالت‌های آتو به میزانی زیاد شد که هم‌نژادی‌های او به خاطر شکستن پیمانش، او را محاکمه کردند و سپس تبعیدش کردند. هر چند در نهایت آتو دوباره به عنوان ناظر زمین بازگشت.


مطلب پیشنهادی:۹ همتای شخصیت‌های Invincible در دی‌سی و مارولپارودی شخصیت‌های سرشناس
۹ همتای شخصیت‌های Invincible در دی‌سی و مارول۹ همتای شخصیت‌های Invincible در دی‌سی و مارول

ویژگی‌ها و توانایی‌های واچر

آشنایی با واچر - ناظر رویدادهای دنیای مارول - ویجیاتوآشنایی با واچر - ناظر رویدادهای دنیای مارول - ویجیاتو

آتو به عنوان یکی از اعضای نژاد واچرها، ویژگی‌های مشترکی با هم‌نوعان خود دارد. این توانایی‌ها شامل پرواز، تلپاتی، استفاده از انواع انرژی، ایجاد توهم و تغییر ظاهر می‌شود. حواس تقویت‌شده‌ی کیهانی آتو این اجازه را به او می‌دهد تا بتواند بر رویدادهای بی‌شماری به طور همزمان نظارت کند. آتو مجازاً جاودان محسوب می‌شود، هر چند اگر خودش بخواهد، می‌تواند بمیرد. همچنین نشان داده شده که او می‌تواند خودش و دیگران را در زمان جا به جا کند.

واچرها می‌توانند به کمک انرژی کیهانی، توانایی‌های فیزیکی خودشان را بهبود ببخشند. با این حال آن‌ها ترجیح می‌دهند فعالیت‌های فیزیکی‌شان حداقل میزان ممکن باشد. در Official Handbook of the Marvel Universe که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد، سطح قدرت آتو با امثال گالاکتوس، استرینجر (Stranger)، اودین و زئوس سنجیده شده بود.

نژاد واچرها به تجهیزات، سلاح‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای دسترسی دارند که آن‌ها را از نژادهای مختلف فضایی به دست آورده‌اند. آتو نیز در محل زندگی‌اش در ناحیه‌ی آبی ماه یک مجموعه‌ی گسترده از چنین مواردی را در اختیار دارد.

همچنین، آتو با اجازه‌ی تایم‌کیپرز (Timekeepers) به مطالعه و تماشای وقایع زمین‌های موازی نیز می‌نشنید. به این ترتیب، این واچر داده‌های فراوان و شگفت‌انگیزی از زمین اصلی مارول و همچنین دنیاهای موازی این زمین در اختیار دارد.


مطلب پیشنهادی:۱۰ شخصیت که بیش از همه مایه‌ی آزار مرد عنکبوتی شده‌اندپیتر پارکر بیچاره!
۱۰ شخصیت که بیش از همه مایه‌ی آزار مرد عنکبوتی شده‌اند۱۰ شخصیت که بیش از همه مایه‌ی آزار مرد عنکبوتی شده‌اند

واچر بیرون از دنیای کمیک‌ها

واچرِ جفری رایت در سریال What If سرویس دیزنی پلاسواچرِ جفری رایت در سریال What If سرویس دیزنی پلاس

آتو، بیرون از دنیای کمیک‌ها نیز همانند کمیک‌ها حضورهای کوتاه ولی فراوانی به ثبت رسانده است. از این شخصیت در سریال‌هایی انیمیشنی مثل Fantastic Four، The Marvel Super Heroes، X-Men، Silver Surfer، The Super Hero Squad Show، Robot Chicken، Avengers Assemble و Hulk and the Agents of S.M.A.S.H. استفاده شد که بیش‌تر حضورهای او به صورت کوتاه بود.

در دنیای بازی‌های ویدیویی نیز حضورهای کوتاهی از آتو در عناوینی همچون Spider-Man، Marvel: Ultimate Alliance، Marvel Heroes، Super Hero Squad Online و Marvel Avengers: Battle for Earth دیده‌ایم.

آتو با صداگذاری جفری رایت راوی رویدادهای سریال What If…? سرویس دیزنی پلاس هم است. این سریال بخشی از دنیای سینمایی مارول به شمار می‌آید.


به خواندن درباره‌ی وات ایف…؟ ادامه دهید


پرسش‌های فراگیر درباره‌ی ناظر

چند واچر در دنیای مارول وجود دارند؟

ناظرها یا واچرها نژادی کیهانی در دنیای مارول به شمار می‌آیند که مسئول تماشا و گردآوری داده از بخش‌های گوناگون مولتی‌ورس مارول هستند. شمار آن‌ها چندان نمایان نیست و تعداد فراوانی از آن‌ها در دنیای مارول دیده می‌شوند.

کدام واچر بر زمین نظارت می‌کند؟

آتو نام واچری است که مسئول نظارت و تماشای زمین محسوب می‌شود.

چه کسی ناظرها را پدید آورد؟

از استن لی و جک کربی به عنوان آفرینندگان و پایه‌گذاران واچرها برای کمیک‌های مارول یاد می‌شود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.