آشنایی با میس مارول – قهرمان مسلمان مارول

اجازه ندهید ظاهر فروتنانه‌ی کامالا خان شما را فریب دهد. خانم مارول نه تنها یکی از تازه‌ترین قهرمانان کمیک‌های مارول به شمار می‌آید، بلکه یکی از متقاعدکننده‌ترین شخصیت‌های این انتشارات نیز است.

<!–

–>

کامالا خان به عنوان یکی از قهرمانان نسل نوی مارول در این روزها بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است و در آثار بیش‌تری حضور پیدا می‌کند. این شخصیت نخستین پروتاگونیست مسلمان کمیک‌های مارول به حساب می‌آید تا از این جهت میس مارول به جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کند.

شناسنامه‌ی خانم مارول (Ms. Marvel)

– رونمایی:
حضور کوتاه: شماره‌ی ۱۴ کمیک Captain Marvel (ماه آگوست سال ۲۰۱۳)
حضور کامل: شماره‌ی ۱ کمیک Ms. Marvel (ماه فوریه سال ۲۰۱۴)
– ناشر: مارول
– پدیدآورندگان: سانا امانات (Sana Amanat)، استیون واکر (Stephen Wacker)، جی. ویلو ویلسون (G. Willow Wilson)، آدریان آلفونا (Adrian Alphona) و جیمی مک‌کلوی (Jamie McKelvie)
– نام کامل: کامالا خان (Kamala Khan)
– کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
Ms. Marvel (از ماه آوریل سال ۲۰۱۴ تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۵)
Ms. Marvel (از ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۱۶ تا ماه آوریل سال ۲۰۱۹)
Champions (از ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ تا ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۹)
Magnificent Ms. Marvel (از ماه می سال ۲۰۱۹ تا ماه آوریل سال ۲۰۲۱)
Marvel Team-Up (از ماه جولای تا نوامبر سال ۲۰۱۹)


خانم مارول کیست؟

میس مارول در کمیک‌های مارولمیس مارول در کمیک‌های مارول

کامالا خان به عنوان یک گیک پاکستانی-آمریکایی که عاشق بازی‌های ویدیویی، گشت و گذار با دوستان و نوشتن فن فیکشن درباره‌ی اونجرز است، نخستین شخصیت مسلمان کمیک‌های مارول به شمار می‌آید که سری کمیک اختصاصی خودش را به دست آورد.

به عنوان دوشیزه مارول، کامالا یک این‌هیومن (Inhuman) است که توانیی دگرگونی چهارچوب همه یا بخشی از بدنش را دارد. او فعالیت ابرقهرمانی‌اش را همانند مرد عنکبوتی به عنوان یک قهرمان محلی آغاز کرد ولی سرنوشت چیز دیگری برای میس مارول در راه داشت.

خیلی طول نکشید که خانم مارول درگیر رویدادهای بزرگ کمیک‌های مارول، از Civil War II تا Secret Wars سال ۲۰۱۵، شد. در تمام این رویدادها، کامالا توانست شوخ‌طبعی و همچنین امیدش را به لطف وجود خانواده، دوستان و هم‌تیمی‌هایش در کنار خود حفظ کند.

شگفت‌آوره. حالا منم تو دردسر افتادم. باید به یه دلیلی این اتفاق افتاده باشه. من یه زندگی رو نجات دادم. همین جا متوقف میشه یا ادامه میدم؟ شاید این چیزیه که منتظرش بودم. شاید منم سرانجام بخشی از یه چیز… بزرگ‌ترم.

دوشیزه مارول در Ms. Marvel


مطلب پیشنهادی:آشنایی با مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ – اسپایدرمنی از آینده‌ی ناگوار مارولاسپایدی سایبرپانکی
آشنایی با مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ – اسپایدرمنی از آینده‌ی ناگوار مارولآشنایی با مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ – اسپایدرمنی از آینده‌ی ناگوار مارول

اوریجین میس مارول

خانم مارول روی کاور شماره‌ی ۱ کمیک Ms. Marvel (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)خانم مارول روی کاور شماره‌ی ۱ کمیک Ms. Marvel (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
خانم مارول روی کاور شماره‌ی ۱ کمیک Ms. Marvel (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

با این که کامالا خان در شماره‌ی ۱۴ کمیک Captain Marvel دیده شد ولی رونمایی رسمی از این شخصیت در سال ۲۰۱۴ و شماره‌ی ۱ کمیک Ms. Marvel رخ داد.

داستان دوشیزه مارول از آن جا آغاز می‌شود که کامالا یک دختر بچه‌ی ساده‌ی ۱۶ ساله‌ی اهل شهر جرسی بود. این دختر جوان بیش‌تر با والدینش به خاطر پایبندی به سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی جر و بحث می‌کرد اما در عین حال به آن‌ها بسیار نزدیک بود. یک شب، پس از یک بحث دیگر سر میز شام، والدین کامالا او را از رفتن به مهمانی دبیرستان منع کرد. ولی این دختر در یک حرکتِ نادرِ سرکشانه، تصمیم گرفت تا پنهانی از خانه بیرون برود؛ کاری که دنیا را برای او عوض کرد.

هنگامی که این اتفاق می‌افتاد، یک ابرِ شیمایی عجیب و دگرگون‌شونده با نام تریگن میست (Terrigen Mist) در حال حرکت روی شهر بود. این ابر بر اثر رویداد Marvel’s Infinity رها شده بود. این گاز آبی رنگ، خیابان‌های تاریک را پر کرد و هنگامی که کامالای تنها در حال برگشتن به خانه بود، تحت تأثیر آن قرار گرفت. ژن چیره‌ی این‌هیومن کامالا به وسیله تریگن فعال و خیلی زود دگرگونی این دختر آغاز شد.

زمانی که کامالا از خواب برخواست، فهمید که توانایی شگفت‌انگیز دگرگونی شکل و چهارچوب بدنش را به دست آورده است. حالا یک زندگی نو به عنوان یک قهرمان برای این دختر مسلمان شروع شده بود. ولی آیا او می‌توانست تا این بخش تازه زندگی‌اش را با زندگی پیشینش به عنوان یک نوجوان ساده هماهنگ کند؟ طبیعتاً نه!

پیوند خانم مارول با کاپیتان مارول

آشنایی با میس مارول - قهرمان مسلمان مارول - ویجیاتوآشنایی با میس مارول - قهرمان مسلمان مارول - ویجیاتو

هنگامی که کامالا در حال تبدیل بود، او خواب کارول دنورز (Carol Danvers)، قهرمان مورد علاقه‌ی خودش را می‌دید. کارول دنورز پیش از تبدیل شدن به کاپیتان مارول با نام میس مارول به فعالیت می‌پرداخت. کامالا آرزو داشت تا همانند او باشد. وقتی این دختر جوان بیدار شد، او به لطف قابلیت تغییر شکل جدیدش دقیقاً شبیه به چیزی شده بود که می‌خواست.

در حالی که کامالا با رویدادهای عجیب و غریبی که برای بدنش می‌افتاد گرفتار بود، درخواست کمکی را شنید و زندگی یک شخص را در پوشش دوشیزه مارول نجات داد. پس از این اتفاق، به سر زبان‌ها افتاد که میس مارول دوباره از نام و ظاهر پیشینش استفاده می‌کند. بدین گونه، کامالا تصمیم گرفت تا از این اسم مستعار و پوشش (البته با تغییراتی) به نشان احترام به کارول دنورز استفاده کند.

این دختر جوان این تصور را داشت که «شاید این اسم به هر کسی تعلق داره که جرئت جنگیدن داره.» اما در پایان از خود کارول نیز برای استفاده از این اسم رخصت گرفت.

گروه‌های دوران قهرمانی دوشیزه مارول

آشنایی با میس مارول - قهرمان مسلمان مارول - ویجیاتوآشنایی با میس مارول - قهرمان مسلمان مارول - ویجیاتو

از همان نخستین دگرگونی به خانم مارول، کامالا نه تنها محل زندگی‌اش یعنی شهر جرسی را از رخدادهای تلخ نجات می‌داد بلکه به عنوان عضوی از اونجرز، جنگجویان جدید (New Warriors) و چمپیونز (Champions) نیز این کار را تکرار کرد.

در طی رویداد Civil War II، کامالا فهمید که با الگو و قهرمان خود، یعنی کاپیتان مارول، موافق نیست. با متوجه شدن این که در یک درگیری این دو در دو جبهه مخالف قرار می‌گیرند، خانم مارول در نهایت در یک انتخاب سخت تصمیم گرفت تا از قهرمان محبوب خودش دور شود.

پس از سرخوردگی از اونجرز، کامالا از این تیم جدا شد و یک گروه نو با مرد عنکبوتی مایلز مورالز و نووا/سم الکساندر (Nova/Sam Alexander) تشکیل داد. خیلی طول نکشید که هالکِ آمادئوس چو (Amadeus Cho)، ویو (Viv) که دختر ویژن بود و سایکلاپس/اسکات سامرزی (Cyclops/Scott Summers) که در زمان جا به جا شده بود نیز به آن‌ها پیوستند.

این شخصیت‌ها در قالب گروه قهرمانان یا چمپیونز برای موجودات ناتوان می‌جنگیدند. مأموریت‌های آن‌ها شامل متوقف کردن یک قاچاقچی انسان، جنگیدن با ستمگران در دیگر کشورها و حتی نجات یک گروه از چیتاوری‌های (Chitauri) درمانده در فضا می‌شد.

کامالا در پایان از این گروه نیز جدا شد تا کمی آرامش داشته باشد. هر چند گروه چمپیونز به فعالیت خود ادامه داد تا قهرمانان جوان بیش‌تر فرصت ایجاد یک تغییر را داشته باشند.


مطلب پیشنهادی:کوییز ۱۸ ویجیاتو؛ چقدر اسپایدرمن را می‌شناسید؟چقدر طرفدار مرد عنکبوتی هستید؟
کوییز ۱۸ ویجیاتو؛ چقدر اسپایدرمن را می‌شناسید؟کوییز ۱۸ ویجیاتو؛ چقدر اسپایدرمن را می‌شناسید؟

ویژگی‌ها و توانایی‌های خانم مارول

آشنایی با میس مارول - قهرمان مسلمان مارول - ویجیاتوآشنایی با میس مارول - قهرمان مسلمان مارول - ویجیاتو

خانم مارول توانایی تغییر شکل دارد. این دگرگونی شکل هم به او قابلیت تغییر ظاهرش را می‌دهد و هم تغییر یک بخش مشخص از بدنش همچون دست‌ها و پاهایش. کامالا همچنین می‌تواند اندازه‌ی بدنش را نیز تغییر دهد و طبق خواسته‌ی خود بزرگ یا کوچک شود. نیروی او نیز به تناسب این تغییر اندازه‌ها تفاوت پیدا می‌کند. کامالا عامل بهبود پیشرفته‌ای نیز دارد که بهترین عملکرد خودش را زمانی انجام می‌دهد که او از توانیی‌های دگرگونی شکل خود استفاده نمی‌کند.

البته شاید این مورد یک توانیی فراانسانی و ویژه نباشد ولی کامالا یک نویسنده و به طور نمایان‌تر فن فیکشن نویسِ ماهر نیز به حساب می‌آید. او حتی این فرصت را داشت تا همه‌ی داستان‌هایی که از ولورین نوشته را برای خود او بازگو کند.


مطلب پیشنهادی:۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورسقوی ترین شخصیت‌های عنکبوتی در مولتی‌ورس مارول
۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورس۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورس

میس مارول بیرون از دنیای کمیک‌ها

خانم مارول/کامالا خانِ ایمان ولانی در فیلم The Marvels به کارگردانی نیا داکوستاخانم مارول/کامالا خانِ ایمان ولانی در فیلم The Marvels به کارگردانی نیا داکوستا

با وجود این که خانم مارول یک شخصیت کم و بیش نو در دنیای کمیک‌های مارول محسوب می‌شود ولی حضور پویایی را از او بیرون از دنیای کمیک‌ها دیده‌ایم.

نخستین حضور انیمیشنی دوشیزه مارول مربوط به سری Avengers Assemble است. سپس در دیگر ساخته‌های انیمیشنی همچون Marvel Rising: Secret Warriors و Spider-Man سال ۲۰۱۸ نیز از کامالا خان استفاده شد.

میس مارول در تعدادی از بازی‌های ویدیویی نیز حضور داشته است و در بیش‌تر آن‌ها به کاربران توانایی کنترل خانم مارول داده می‌شد. اما برجسته‌ترین حضور او در دنیای بازی‌های ویدیویی مربوط به بازی Marvel’s Avengers سال ۲۰۲۰ می‌شود که از خانم مارول به عنوان پروتاگونیست اصلی بخش کمپین سینگل پلیر استفاده شد.

در دنیای لایو اکشن نیز ایمان ولانی نقش خانم مارول/کامالا خان را برای اولین بار در سریال Ms. Marvel سرویس دیزنی پلاس ایفا می‌کند تا این شخصیت در دنیای سینمایی مارول نیز حضور داشته باشد. خانم مارول در دنباله‌ی فیلم Captain Marvel با نام The Marvels به کارگردانی نیا داکوستا هم حضور دارد تا در کنار شخصیت‌هایی همچون کاپیتان مارول/کارول دنورز با بازی بری لارسون قرار بگیرد.


با دیگر شخصیت‌های داستانی آشنا شوید


پرسش‌های فراگیر درباره‌ی خانم مارول

نام واقعی خانم مارول چیست؟

میس مارول، دوشیزه مارول یا خانم مارول یکی از شخصیت‌های کم و بیش نوی کمیک‌های مارول به شمار می‌آید. او اصالتاً یک پاکستانی-‌آمریکایی با نام کامالا خان است.

آیا دوشیزه مارول مسلمان است؟

کامالا خان یکی از شخصیت‌های مسلمان در دنیای مارول محسوب می‌شود. او نخستین شخصیت مسلمان کمیک‌های مارول است که سری اختصاصی خودش را به دست آورد.

چه کسی میس مارول ر را پدید آورد؟

از سانا امانات، استیون واکر، جی. ویلو ویلسون، آدریان آلفونا و جیمی مک‌کلوی به عنوان آفرینندگان دوشیزه مارول کامالا خان برای کمیک‌های مارول یاد می‌شود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.