آشنایی با لوکی – برادرخوانده‌ی پلید ثور

بخشی از کمیک‌های مارول سراسر از اساطیر، افسانه‌ها و خدایان ازگاردی الهام گرفته شده است. آن‌ها به عنوان نژادی به خوانندگان معرفی می‌شوند که توانایی‌ها و نیروهای فراانسانی دارند و در مکانی ویژه‌ای در دنیای مارول می‌کنند. شاید سرشناس‌ترین‌شان ثور، خدای رعد ازگاردی، جانشین اودین و برجسته‌تر از همه، یکی از اعضای پایه‌گذار اونجرز باشد. ولی شاید مایه‌ی شگفتی باشد که دومین شخصیت پرآوازه و به طرز عجیبی دوست‌داشتنی از ازگارد، لوکی باشد؛ خدای شرارت ازگاردی، برادرخوانده ثور و در بیش‌تر زمان‌ها یک ویلن دردسر ساز!

<!–

–>

لوکی به خاطر تمام این ویژگی‌ها و پیوندها، جایگاه خاصی در بین شخصیت‌های دنیای مارول دارد. او در عین این که رابطه‌ای برادرانه با ثور دارد اما از آن جایی که تاج و تخت ازگارد را برای خود می‌خواهد و همچنین از برتری‌های ثور نسبت به خود بیزار است، باعث دردسرهای زیادی برای خدای رعد ازگارد می‌شود که این دردسرها گاهی تا میزان فراوانی، دیگران را نیز درگیر خود می‌کنند. ولی لوکی یک ویلن تک‌بعدی و ساده نیست و حتی دیده شده که خدای شیطنت ازگاردی گاهی در کنار برادری که در ظاهر از او گریزان است قرار بگیرد و در ماجراجویی‌ها همراهی‌اش کند.

شناسنامه‌ی لوکی (Loki)

– رونمایی:
نگارش دوران طلایی: شماره‌ی ۶ کمیک Venus (ماه آگوست سال ۱۹۴۹)
نگارش دوران نقره‌ای: شماره‌ی ۸۵ کمیک Journey into Mystery (ماه اکتبر سال ۱۹۶۲)
– ناشر: مارول
– پدیدآورندگان: استن لی (Stan Lee)، لری لیبر (Larry Lieber) و جک کربی (Jack Kirby)
– نام کامل:
اکنون: لوکی اودین‌سان (Loki Odinson)
پیش‌تر: لوکی لافی‌سان (Loki Laufeyson)
کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
Loki (از ماه سپتامبر تا نوامبر سال ۲۰۰۴)
Loki (از ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ تا ماه می سال ۲۰۱۱)
شماره‌ی ۶۲۶.۱ تا ۶۳۰ کمیک Journey Into Mystery (از ماه آگوست تا دسامبر سال ۲۰۱۱)
Loki: Agent of Asgard (از ماه آوریل سال ۲۰۱۴ تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۵)
Vote Loki (از ماه آگوست تا نوامبر سال ۲۰۱۶)


لوکی کیست؟

لوکی در کمیک‌های ماروللوکی در کمیک‌های مارول

لوکی به عنوان یکی از ساکنان ازگارد توسط اودین، خدای خدایان ازگاردی، به سرپرستی گرفته شده است و به این ترتیب برادرخوانده‌ی ثور به شمار می‌آید. از او به عنوان خدای شرارت ازگاردی یاد می‌شود.

از آن جایی که او به طور نژادی یک ازگاردی نیست، از بسیاری از ویژگی‌های خدایان ازگاردی مثل نیروی فیزیکی بالا بی‌بهره است ولی در همین حال با بهره‌گیری از هوش و ذهن خود، می‌تواند بر زور و بازوی بسیاری از موجودات دیگر چیره شود.

بیش‌تر لوکی را به عنوان یک ویلن می‌شناسند (به ویژه در داستان‌های کلاسیک کمیک‌های مارول) که در برابر ثور می‌ایستد و حتی برای اونجرز نیز دردسر ایجاد می‌کند. با این حال و به مرور زمان، با فزونی پسندیدگی لوکی و پردازش بیش‌تر این شخصیت، نویسندگان او را روی مرز آنتی‌هیرو/ویلن بودن قرار دادند تا از پتانسیل خدای شرارت ازگارد بیش‌تر استفاده شود.

من لوکی هستم، پرنس ازگارد. ارباب دروغ‌ها… و خدای داستان‌ها.

لوکی در Infinity Wars



مطلب پیشنهادی:با بهترین انیمیشن های ابرقهرمانی تاریخ آشنا شویدبهتر از لایو اکشن؟
با بهترین انیمیشن های ابرقهرمانی تاریخ آشنا شویدبا بهترین انیمیشن های ابرقهرمانی تاریخ آشنا شوید


اوریجین لوکی

لوکی روی کاور شماره‌ی ۸۵ کمیک Journey into Mystery (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)لوکی روی کاور شماره‌ی ۸۵ کمیک Journey into Mystery (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
لوکی روی کاور شماره‌ی ۸۵ کمیک Journey into Mystery (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

با این که لوکی در بین ازگاردی‌ها بزرگ شده است اما او به طور نژادی یک ازگاردی به حساب نمی‌آید. اودین در یکی از نبردهایش با فراست جاینت‌ها (Frost Giant)، موفق می‌شود تا لافی (Laufey) پادشاه فراست جاینت‌ها را شکست دهد. پس از این رویداد بود که اودین متوجه فرزند لافی می‌شود که هنوز یک نوزاد است و تصمیم می‌گیرد تا سرپرستی‌اش را بپذیرد. به این ترتیب، لوکی در کنار فرزند بیولوژیکی اودین با نام ثور بزرگ می‌شود.

هر چند، لوکی در دوران کودکی و در حین رشد متوجه تفاوت‌هایش با ثور و همچنین تفاوت رفتار دیگر ازگاردی‌ها با خود و برادرش می‌شود. ازگاردی‌ها بیش از هر چیزی به نیرو و دلیری خود در میدان نبرد می‌بالند، ویژگی‌هایی که ثور از آن‌ها برخوردار بود. لوکی که از نظر نیرو و هیکل نسبت به ثور و اکثر ازگاردی‌ها در درجه‌ی پایین‌تری قرار داشت، تصمیم می‌گیرد از هوش خود بهره ببرد و مهارت و توانایی‌هایش را بهبود ببخشد؛ به ویژه در زمینه‌ی جادو.

حقه‌ها و شیطنت‌های لوکی در حین رشد باعث شد تا ازگاردی‌ها او را با عنوان خدای شیطنت بشناسند ولی در پایان این رفتار او به علاوه‌ی محیطی که در آن بزرگ شد باعث فزونی تشنگی‌اش برای نیرو و انتقام شد؛ تا جایی که چندین بار تلاش داشت از شر ثور به عنوان جانشین اودین خلاص شود. با پیش گرفتن این روند، کم‌کم به جای خدای شیطنت، به عنوان خدای شرارت ازگاردی شناخته شد.

نقشه‌های لوکی برای نابودی ثور و به دست آوردن تخت پادشاهی ازگارد حتی زمین را نیز درگیر خود کرد. زمانی که لوکی فهمید ثور به عنوان بخشی از نقشه‌های اودین با هویت دونالد بلیک (Donald Blake) به زمین فرستاده شده است و هیچ خاطره‌ای از هویت راستین‌اش ندارد، تصمیم می‌گیرد تا بالأخره به بزرگ‌ترین هدف زندگی‌اش برسد.

بعد از به اجرا درآوردن چندین حیله و برنامه، سرانجام خود لوکی به زمین می‌آید تا کار ثور را یکسره کند. اما ثور با اتحاد با دیگر ابرقهرمانان زمین گروه اونجرز را تشکیل می‌دهد و خدای شرارت ازگارد را یک بار دیگر از رسیدن به اهدافش بازمی‌دارد. با این حال، او هیچوقت از انجام نقشه‌هایش دست نکشید و در موقعیت‌های دیگر باز هم تلاش به انجام این هدفش داشت.

البته به مرور زمان، با مقبولیتی که لوکی بین خوانندگان به دست آورد، نویسندگان کمیک‌های مارول کم‌کم این شخصیت را از یک ویلن صرف بودن به سمت یک آنتی‌هیرو آوردند تا هر از چند گاهی به سمت اهداف نیک برود و دست به کارهای قهرمانانه بزند. با این وجود، به طور کلی می‌توان او را هنوز هم یک ویلن به شمار آورد.



مطلب پیشنهادی:۸ ویژگی خاص بدن گامورافرزند‌خوانده‌ای که تانوس او را «تقویت» کرد
۸ ویژگی خاص بدن گامورا۸ ویژگی خاص بدن گامورا


ویژگی‌ها و توانایی‌های لوکی

آشنایی با لوکی - برادرخوانده‌ی پلید ثور - ویجیاتوآشنایی با لوکی - برادرخوانده‌ی پلید ثور - ویجیاتو

شاید لوکی در برابر دیگر خدایان ازگاردی از نظر فیزیکی و بدنی نیروی فراوانی نداشته باشد ولی هرگز گمان نکنید که او در این زمینه‌ها ناتوان است. به عنوان یک فراست جاینت، او از بسیاری از توانایی‌های طبیعی آن‌ها برخوردار است؛ از نیرو، پایداری، شتاب و دوام فراانسانی گرفته تا مصونیت در برابر انواع بیماری، زهرها، جادو و حتی افزایش سن.

لوکی به طور ذاتی هوش بالایی دارد و همان طور که گفته شد، برای جبران کمبود خود در زمینه‌های فیزیکی، به سمت جادو رفت. لوکی جادو را تا سطحی یاد گرفت که جزو برترین جادوگران دنیای مارول به شمار آید. خدای شرارت ازگاردی با توانایی‌های جادویی‌اش حتی می‌تواند کمبودهای فیزیکی خود را، دست کم به طور گذرا، افزایش دهد.

از طرف دیگر لوکی توانایی تغییر ظاهر دارد؛ آن هم به هر گونه موجود دیگر، از انسان‌ها گرفته تا حیوانات و پرنده‌ها. هر چند با این که همه‌ی توانایی‌های موجودی که به آن تبدیل شده را به دست نمی‌آورد ولی می‌تواند از برخی از قابلیت‌های فیزیکی آن‌ها استفاده کند.

شاید بزرگ‌ترین حقه‌ی لوکی نیز این باشد که توانست مرگ را فریب بدهد. او کاری کرده تا با هر بار کشته شدنش، بتواند با ترفندی از دنیای مردگان دوباره به دنیای زندگان بازگردد و باز هم اهدافش را دنبال کند.



مطلب پیشنهادی:۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورسقوی ترین شخصیت‌های عنکبوتی در مولتی‌ورس مارول
۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورس۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورس


لوکی بیرون از دنیای کمیک‌ها

لوکیِ تام هیدلستون در فیلم The Avengers به کارگردانی جاس ویدونلوکیِ تام هیدلستون در فیلم The Avengers به کارگردانی جاس ویدون

خدای شرارت ازگاردی مارول همان قدر که در دنیای کمیک‌ها مورد توجه قرار دارد، بیرون از دنیای کمیک‌ها نیز حضورهای فراوانی را به خود دیده است. از این شخصیت چه به عنوان یک آنتاگونیست، چه پروتاگونیست، چه کوتاه و چه بلند، آن هم در نگارش‌های گوناگون، در مدیوم‌های دیگر استفاده شده است.

می‌توان لوکی را در ساخته‌هایی انیمیشنی همچون The Avengers: Earth’s Mightiest Heroes، Avengers Assemble و Ultimate Spider-Man دید. از بازی‌هایی که خدای شرارت ازگاردی در آن حضور داشته است می‌توان Thor: God of Thunder، Marvel Avengers: Battle for Earth و Lego Marvel’s Avengers را نام برد.

ولی شاید برجسته‌ترین حضور بیرون از کمیک‌های این شخصیت مربوط به دنیای سینمایی مارول باشد. در دنیای سینمایی مارول، تام هیدلستون ایفای نقش لوکی را برعهده دارد. لوکی تام هیدلستون نخستین بار در فیلم Thor حضور پیدا کرد. سپس به عنوان آنتاگونیست بنیادین The Avengers دوباره مورد استفاده قرار گرفت. محبوبیت این نگارش لوکی باعث حضورهای بیش‌تر او در دنیای سینمایی مارول شد به طوری که حتی سریال ویژه‌ی خود با نام Loki را نیز در کارنامه به ثبت رساند.


به خواندن درباره‌ی لوکی و ثور ادامه دهید


پرسش‌های فراگیر درباره‌ی لوکی

آیا لوکی یک ازگاردی‌ست؟

با این که لوکی از دوران نوزادی در ازگارد بزرگ شده است و اهل این مکان به محسوب می‌شود ولی از نژاد خدایان ازگاردی نیست و در واقع یک فراست جاینت به شمار می‌آید.

لوکی و ثور چه پیوندی با یکدیگر دارند؟

اودین، پدر بیولوژیکی ثور، پس از شکست دادن پادشاه فراست جاینت‌ها متوجه فرزند نوزاد او شد. با پذیرفتن سرپرستی آن نوزاد که در واقع لوکی بود، فرزند خودش نیز صاحب یک برادرخوانده شد.

چه کسی لوکی را پدید آورد؟

استن لی، لری لیبر و جک کربی پدیدآورندگانی بودند که با الهام از اساطیر نورس، نگارشی از لوکی را به کمیک‌های مارول افزودند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.