آشنایی با شکست‌ناپذیر – پسر آمنی-من

اگر پدرتان یک قهرمان بیگانه با توانایی‌ها و نیروهای فراانسانی باشد و شما نیز از نژاد او باشید، خود به خود این شوق را خواهید داشت که روزی به جایگاهی همچون او دست خواهید یافت. مارک گریسون نیز همین حس را نسبت به پدرش نولان گریسون داشت که با نام مستعار آمنی-من (Omni-Man) به عنوان یک قهرمان در زمین فعالیت می‌کرد. چندان به درازا نکشید که خود مارک نیز تبدیل به یک ابرقهرمان شد و نام اینوینسیبل یا شکست‌ناپذیر را برای خود برگزید.

<!–

–>

ولی دنیای مارک گریسون زمانی زیر و رو شد که از هدف و انگیزه‌ی پدرش برای آمدن به زمین خبردار شد و فهمید که دنیا آن طور که می‌پنداشت خوش و خرم نیست. زمین و کهکشان در سایه‌ی خطری بزرگ قرار دارند که شکست‌ناپذیر و دوستانش جزو انگشت‌شمار افرادی به شمار می‌آیند که می‌توانند از پس آن برآیند.

شناسنامه‌ی شکست‌ناپذیر (Invincible)

– رونمایی رسمی: شماره‌ی ۱ کمیک Invincible (ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۰۳)
– ناشر: ایمیج
– پدیدآورندگان: رابرت کرکمن (Robert Kirkman) و کوری واکر (Cory Walker)
– نام کامل: مارکوس سباستین گریسون (Markus Sebastian Grayson)
– کمیک پیشنهادی برای خواندن:
Invincible (از ژانویه‌ی سال ۲۰۰۳ تا فوریه‌ی سال ۲۰۱۸)


شکست‌ناپذیر کیست؟

شکست‌ناپذیر در کمیک‌های ایمیجشکست‌ناپذیر در کمیک‌های ایمیج

مارک گریسون یک نوجوان عادی و ساده‌ی آمریکایی به چشم می‌آید. او گیک کمیک‌بوکی‌ست که تلاش دارد دوران دبیرستان را پشت سر بگذارد و کاری کند که دختر مورد علاقه‌اش متوجهش شود. البته مارک پسر آمنی-من، یکی از نیرومندترین و محبوب‌ترین قهرمانان دنیاست. زمانی که توانایی‌های فراانسانی خود مارک شروع به پدیدار شدن می‌کنند، به درازا نمی‌کشد که او هویت شکست‌ناپذیر یا اینوینسیبل را برای خودش برمی‌گزیند و جا پای پدرش می‌گذارد.

کمیک Invincible داستان بلوغ مارک گریسون را روایت می‌کند. این سری دنبال‌کننده‌ی زجرهای آغازین، تراژدی‌ها و پیروزی‌های او و تبدیلش از یک قهرمان تازه‌کار به جنگجویی کارآزموده و یکی از مهم‌ترین جنگ‌افزارهای زمین در جنگ با دشمنی بسیار نیرومند است.

هر مشتی که من پرت می‌کنم وزن هر کسی که دوستش دارم و هر کسی که من رو دوست داره پشتش داره. تو نیروی کسی که براش می‌جنگم رو توی هر ضربه حس می‌کنی. مشت‌های تو هیچ چیزی به جز نیروی خودت رو پشتشون ندارن.

شکست‌ناپذیر در Invincible


مطلب پیشنهادی:آشنایی با خون‌آشام‌ها – تشنگان همیشگی خونهشدار: با کیت شکار ومپایر وارد شوید!
آشنایی با خون‌آشام‌ها – تشنگان همیشگی خونآشنایی با خون‌آشام‌ها – تشنگان همیشگی خون

اوریجین اینوینسیبل

شکست‌ناپذیر روی کاور شماره‌ی ۱ کمیک Invincible (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)شکست‌ناپذیر روی کاور شماره‌ی ۱ کمیک Invincible (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
شکست‌ناپذیر روی کاور شماره‌ی ۱ کمیک Invincible (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

اینوینسیبل حاصل همکاری بین رابرت کرکمن به عنوان نویسنده و کوری واکر و رایان آتلی به عنوان نگارگر است. با این که شماره‌ی ۱ کمیک Invincible به عنوان نخستین حضور رسمی او به شمار می‌آید ولی در واقع این شخصیت اولین بار در دیگر عناوین چون Savage Dragon، Tech Jacket و Masters of the Universe به شکل کوتاه و تبلیغاتی حضور پیدا کرد.

در شماره‌ی ۱ کمیک Invincible با مارک گریسون آشنا می‌شویم؛ پسری نیمه انسان از یک زن زمینی به نام دبورا (Deborah) و یک بیگانه‌ی فضایی به اسم نولان (Nolan). نولان در واقع مردی‌ست که دنیا او را با هویت ابرقهرمانی آمنی-من می‌شناسند. هنگامی که مارک به هفت سالگی می‌رسد، آشکار می‌شود که پدرش یک ویلترومایت (Viltrumite) است. آن طور که بیان می‌شود، ویلترومایت‌ها نژاید بسیار نیرومند از بیگانگان هستند که به دنبال جهان‌های نو می‌گردند و از توانایی‌ها خود در نگه‌داری از بی‌گناهان و ایجاد صلح در کهکشان استفاده می‌کنند.

با این که نولان به پسرش قول می‌دهد روزی توانایی‌های او نیز خودشان را نشان می‌دهند اما مارک بیش‌تر دوران کودکی‌اش را به عنوان یک انسان ساده سپری می‌کند. در ۱۷ سالگی است که سرانجام قدرت‌هایش مارک آشکار می‌شوند تا او بتواند هویت شکست‌ناپذیر را به خود بگیرد. ولی این تازه ابتدای ماجراجویی دور و دراز و پر از پیچش مارک گریسون محسوب می‌شود.

قهرمانان و ویلن‌های اینوینسیبل یونیورس

آشنایی با شکست‌ناپذیر - پسر آمنی-من - ویجیاتوآشنایی با شکست‌ناپذیر - پسر آمنی-من - ویجیاتو

با این که کمیک Invincible بیش‌تر روی مارک گریسون و خانواده‌اش تمرکز دارد ولی تعداد فراوانی از قهرمانان و ویلن‌ها را در طول داستان می‌بینیم. در بین این شخصیت‌ها می‌توان به گروه گاردینز آو د گلوب (Guardians of the Globe) که از جاستیس لیگ الهام گرفته شده است و تین تیم (Teen Team) که از تین تایتانز (Teen Titans) اقتباس شده اشاره کرد. با توجه به این که مارک در آغاز کمیک Invincible یک نوجوان است، تمرکز ابتدایی روی گروه دوم است؛ به طور ویژه‌تر اتم ایو (Atom Eve) که مارک از او خوشش می‌آید اما رکس اسپلود (Rex Splode) را سر راه رسیدن به او می‌بیند.

با گذشت زمان، گاردینز بیش‌تر در محور داستان این سری قرار می‌گیرند، تا جایی که این گروه اسپین‌آف خود را نیز به دست می‌آورد. همانند گروه سون (The Seven) در کمیک The Boys، نسخه‌های اولیه گاردینز شدیداً بر اساس جاستیس لیگ طراحی شده است. اعضای تیم شامل ایمورتال (The Immortal – همتای سوپرمن)، وار وومن (War Woman – همتای واندر وومن)، دارک‌وینگ (Darkwing – همتای بتمن)، رد راش (Red Rush – همتای فلش)، آکواریوس (Aquarus – همتای آکوامن)، گرین گوست (The Green Ghost – همتای گرین لنترن) و مارشن من (Martian Man – همتای مارشن منهانتر) هستند. آمنی-من به طور رسمی عضو از این گروه نیست اما خیلی اوقات در کنار آن‌ها می‌جنگد.

بیش‌تر اعضای گاردینز در شماره‌ی ۷ کمیک Invincible کشته می‌شوند؛ یک نشانه‌ی زود هنگام از این که این سری در مورد این گروه نیست. تنها ایمورتال (یک موجود واقعاً جاودان که از هویت‌هایش پوششی پیشینش می‌توان به آبراهام لینکلن اشاره کرد) از این کشتار جان سالم به در می‌برد. پس از آن شخصیت‌های تازه‌ای عضو گاردینز می‌شوند؛ مثل روبات (Robot – یک انسان تغییر شکل پیدا کرده که به تعدادی ربات وابسته است) و اعضای سابق تین تیم همچون رکس اسپلود و دوپلی-کیت (Dupli-Kate). این گروه نو تبدیل به سازمانی با نظارت دولتیِ سسیل استیدمن (Cecil Steadman) می‌شود. استیدمن و اینوینسیبل یک رابطه‌ی دوست/دشمنی با هم دارند که در طول کمیک بالا و پایین‌های فراوانی را به خود می‌بیند.

شکست‌ناپذیر تعداد زیادی شخصیت شرور را نیز در برابر خود دیده است. در ابتدای کارش او با یک جنگجوی فضایی با اسم عجیب آلنِ ایلین (Allen the Alien) می‌جنگد. هر چند این دو خیلی زود با هم دوست و هم‌پیمان می‌شوند و آلن نقش پررنگی‌تری در سری کمیک Invincible بازی می‌کند. دشمنان نخستین مارک همچنین شامل دانشمندی دیوانه به نام انگستروم لوی (Angstrom Levy)، هیبرید انسان و دایناسور با نام دایناسوروس (Dinosaurus) و یک رئیس مافیایی سایبرنتیک با نام ماشین هد (Machine Head) هستند. یک گروه دیگر از ویلن‌ها وجود دارد که در سال‌های پایانی Invincible بیش‌تر دیده می‌شوند.

یکی از رایج‌ترین موارد در بین شخصیت‌های مکمل Invincible این است که بسیاری از شخصیت‌ها روی مرز قهرمان یا ویلن بودن در حال حرکت هستند. بعضی‌هایشان نیز هر از چند گاهی در یک طرف این خط قرار می‌گیرند و دوباره به طرف دیگر می‌روند. آلنِ ایلین یکی از اولین نمونه‌های مربوط به آن‌هاست اما بسیاری از شخصیت‌های نزدیک به مارک گریسون در پایان از یک قهرمان به یک ویلن و برعکس تبدیل می‌شوند.

ارتباط اینوینسیبل با اسپاون و دیگر قهرمانان کمیک‌های ایمیج

آشنایی با شکست‌ناپذیر - پسر آمنی-من - ویجیاتوآشنایی با شکست‌ناپذیر - پسر آمنی-من - ویجیاتو

به عقیده‌ی بسیاری اینوینسیبل جزو محبوب‌ترین ابرقهرمانان کمیک بوکی‌ست که تحت کنترل دی‌سی یا مارول نیستند. بخشی از دلیل جذب این فرانچایز به خاطر این است که تماماً وابسته به پدیدآورنده است و این یعنی رابرت کرکمن و همکارانش می‌توانند با آزادی کامل دگرگونی‌های بزرگ داستانی که همیشگی هستند را اعمال کنند بدون این که درگیر چرخه‌ی مرگ و زنده‌شدن دوباره‌ی شخصیت‌ها همچون دی‌سی و مارول باشند. ولی چیزی که کمیک Invincible با محصولات گوناگون مارول و دی‌سی در اشتراک دارد این است که این سری نیز بخشی از یک دنیای کمیک بوکی بزرگ و مشترک است.

به طور کلی، Invincible در همان دنیایی در جریان است که دیگر آثار ایمیج همانند Spawn, Savage Dragon, Noble Causes, The Darkness و Witchblade در آن حضور دارند. این دنیای مشترک زمانی شامل تیم‌هایی مثل وایدکتز (WildCATS)، وتورکز (Wetworks) و یانگ‌بلاد (Youngblood) بود ولی این محصولات اکنون توسط دیگر ناشران کنترل می‌شود.

این کمیک‌های متنوع هیچوقت آن قدر به هم پیوند نخورده‌اند. این که یک حمله‌ی فضایی نابودکننده در Invincible رخ می‌دهد به این معنی نیست که باید از این رویداد در Spawn سخن گفته شود. در بیش‌تر موارد، هر داستان درون حباب خودش جریان دارد و دیگر شخصیت‌ها حضورهای کوتاه در موارد مناسب دارند. برای نمونه، شخصیت‌هایی از دیگر مجموعه‌ها در مراسم خاکسپاری یک ابرقهرمان از مجموعه‌ی دیگر دیده می‌شوند. یا در مثالی دیگر، خوانندگان می‌فهمند که مادر مارک با کلیر آرمسترانگ (Claire Armstrong)، همسر سوپرپاتریوت (Superpatriot) که یک قهرمان سایبورگی است، دوست هستند.

البته چند مورد وجود داشت که ایمیج تلاش در انجام کراس‌اوورهای بزرگ و سنتی کرد (مثل Image United بدنام و کوتاه مدت) که چندان موفق نبود. شماره‌ی ۶۰ کمیک Invincible شامل یک همکاری از مارک با دیگر قهرمانان ایمیج می‌شود که در آن جلوی یک یورش را می‌گیرند. شکست‌ناپذیر همچنین برای زمان کوتاه وارد دنیای مارول می‌شود و با اسپایدرمن در شماره‌ی ۱۴ کمیک Marvel Team-Up همکاری می‌کند.

رابرت کرکمن دوست دارد که دیگر آفریده‌های کمیک بوکی خودش را به Invincible بیفزاید. شخصیت‌هایی مثل بریت (Brit)، تک-جکت (Tech-Jacket) و استاندینگ ولف-من (The Astounding Wolf-Man) نقش‌های برجسته‌ای را در این سری بازی کرده‌اند.


مطلب پیشنهادی:معرفی لیلیث – مادر شیاطین مارولیک شیطان، یک فرشته، یک ساحره و یا یک الهه؟
معرفی لیلیث – مادر شیاطین مارولمعرفی لیلیث – مادر شیاطین مارول

ویژگی‌ها و توانایی‌های شکست‌ناپذیر

آشنایی با شکست‌ناپذیر - پسر آمنی-من - ویجیاتوآشنایی با شکست‌ناپذیر - پسر آمنی-من - ویجیاتو

تا بخشی هم آمنی-من و هم اینوینسیبل از سوپرمن اقتباس گرفته‌اند و بنابراین قدرت‌ها و توانایی‌هایشان نیز بسیار شبیه مرد پولادین خواهد بود. شکست‌ناپذیر نیروی فراانسانی، آسیب‌ناپذیری و توانایی پرواز را در کنار بهبود شتاب‌یافته دارد. با این که او نمی‌تواند زخم‌های خود را به تندی شخصیت‌هایی چون ولورین التیام بخشد ولی از آسیب‌هایی که یک قهرمان ساده را خواهد کشت جان سالم به در برده است.

اینوینسیبل از توانایی‌های افزوده‌ی سوپرمن همانند هیت ویژن یا کولد برث بهره نمی‌برد ولی خیلی خوب با مشت‌هایش کار می‌کند. باید گفت یکی از چیزهایی که باعث می‌شود سری کمیک Invincible از کمیک‌های عادی یک سر و گردن بالاتر باشد، سکانس‌های نبرد بسیار خونین و خشن آن است.

در ابتدای داستان، توانایی‌های آمنی-من بسیار قدرتمندتر از پسرش به تصویر کشیده می‌شوند اما در طول سری، مارک می‌فهمد که نیروهای او نیز به صورت مداوم و با بزرگ شدن و کسب تجربه در حال رشد هستند. در پایان ماجرا، شکست‌ناپذیر یکی از نیرومندترین موجودات کل دنیا به شمار می‌آید.


مطلب پیشنهادی:آشنایی با مایلز مورالز – مرد عنکبوتی دنیای آلتیمیتاسپایدرمن آفریقایی-آمریکایی مارول
آشنایی با مایلز مورالز – مرد عنکبوتی دنیای آلتیمیتآشنایی با مایلز مورالز – مرد عنکبوتی دنیای آلتیمیت

شکست‌ناپذیر بیرون از دنیای کمیک‌ها

اینوینسیبلِ استیون ین در سریال Invincible سرویس آمازون پرایم ویدئواینوینسیبلِ استیون ین در سریال Invincible سرویس آمازون پرایم ویدئو

شایعات ساخت یک اقتباس فیلمی یا سریالی از Invincible برای سال‌ها شنیده می‌شد ولی در حالی که The Walking Dead بسیار پیش از به پایان رسیدن کمیک تبدیل به سریال شد، سریال انیمیشنی Invincible چند سال پس از این که کمیک در شماره‌ی ۱۴۴ تمام شد به ساخت رسید.

با این حال، این نخستین باری نیست که Invincible تبدیل به یک ساخته‌ی انیمیشنی می‌شود. در سال ۲۰۰۸، این مجموعه کمیک به یک موشن کمیک تبدیل و از شبکه‌ی MTV2 پخش شد. این فرانچایز همچنین چند بار به صورت حضور کوتاه یا اشاره در دیگر سریال‌ها حضور داشته است؛ مثل چندین قسمت در سیت‌کام انیمیشنی King of the Hill شبکه‌ی فاکس. مخاطبان چشم تیز حتی می‌توانند چندین اکشن فیگور از شخصیت‌های Invincible را در یکی از اپیزودهای سیزن ششم سریال The Walking Dead ببینند.

ایده‌ی یک اقتباس کامل از سال ۲۰۱۷ آغاز شد؛ زمانی که سث روگن و ایوان گولدبرگ (که مدیریت اجرایی ساخت Preacher و The Boys به عنوان آثار اقتباس شده از کمیک‌ها را برعهده داشتند) در جریان ساخت یک فیلم از Invincible در کمپانی یونیورسال قرار داشتند.

سریال انیمیشنی Invincible با حضور رابرت کرکمن، سایمون راسیوپا، دیوید الپرت و کترین ویندر به عنوان مدیران اجرایی ساخت و همچنین حضور راسیوپا به عنوان شورانر ساخته شد. در سریال انیمیشنی Invincible استیون ین صداگذاری مارک گریسون/شکست‌ناپذیر را برعهده دارد، در کنار او، جی. کی. سیمونز و ساندرا اوه نیز به ترتیب صداپیشه‌ی شخصیت‌های آمنی-من و دبورا گریسون هستند. تعدادی از بازیگران سریال The Walking Dead نیز صداگذاری شخصیت‌های گاردینز آو د گلوب را انجام می‌دهند.


با دیگر شخصیت‌های داستانی آشنا شوید


پرسش‌های فراگیر درباره‌ی شکست‌ناپذیر

شکست‌ناپذیر برای دی‌سی است یا مارول؟

اینوینسیبل یا شکست‌ناپذیر یکی از ابرقهرمانان محبوب کمیک بوکی‌ست که تحت مالکیت دی‌سی یا مارول قرار ندارد. ایمیج کامیکز مسئول انتشارات کمیک‌های این شخصیت است در حالی که مالکیتش در اختیار رابرت کرکمن، پدیدآورنده‌اش، قرار دارد.

چرا اینوینسیبل با پدرش می‌جنگد؟

زمانی که شکست‌ناپذیر می‌فهمد پدرش، آمنی-من، به راستی کیست و برای چه به زمین آمده است تصمیم می‌گیرد تا در برابر او بایستد.

چه کسی شکست‌ناپذیر را پدید آورد؟

از رابرت کرکمن و کوری واکر به عنوان آفرینندگان شخصیت اینوینسیبل یاد می‌شود که به طور رسمی در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.