آشنایی با اکو – قهرمان ناشنوای مارول

گاهی قهرمانان در ابتدای مسیر خود درگیر یک دروغ می‌شوند؛ دروغی که قضاوتشان درباره‌ی دنیا و دیگران را به اشتباه تحت تأثیر قرار می‌دهد. ماجرای اکو نیز به همین شکل است. این شخصیت که برای کینگ‌پین یا همان ویلسون فیسک همچون یک دختر می‌ماند، با دروغ پدرخوانده‌اش تبدیل به دشمن دردویل شده بود.

<!–

–>

هر چند در پایان، از راستی پرده‌برداشته شد و مایا لوپز فهمید ویلسون فیسک به او دروغ گفته است. بدین گونه، این زن ناشنوا و بومی قاره‌ی آمریکا مسیر دیگری برای خودش برگزید تا در جایگاه یک قهرمان قرار گیرد.

شناسنامه‌ی اکو (Echo)

– رونمایی: شماره‌ی ۹ کمیک Daredevil (ماه دسامبر سال ۱۹۹۹)
– ناشر: مارول
– پدیدآورندگان: دیوید مک (David Mack) و جو کسادا (Joe Quesada)
– نام راستین: مایا لوپز (Maya Lopez)
– کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
شماره‌ی ۹ تا ۱۵ کمیک Daredevil (از ماه می سال ۱۹۹۹ تا ماه فوریه‌ی سال ۲۰۰۱)
شماره‌ی ۵۱ و ۵۵ کمیک Daredevil (از ماه سپتامبر تا دسامبر سال ۲۰۰۳)
شماره‌ی ۱۱ تا ۱۳ کمیک The New Avengers (از ماه سپتامبر تا نوامبر سال ۲۰۰۵)
Phoenix Song: Echo (از ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ تا ماه آوریل سال ۲۰۲۲)
Daredevil & Echo (از ماه جولای تا اکتبر سال ۲۰۲۳)


اکو کیست؟

اکو در کمیک‌های مارولاکو در کمیک‌های مارول

نام راستین شخصیتی که با نام اکو شناخته می‌شود مایا لوپز است. مایا جایگاه ویژه‌ای نه تنها در دنیای مارول بلکه در بین همه‌ی شخصیت‌های کمیک بوکی دارد چرا که جزو انگشت‌شمار قهرمانانی به شمار می‌آید که با یک ناتوانی مادرزادی (ناشنوایی) دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین باید اشاره کرد که او یکی از بومیان قاره‌ی آمریکا هم محسوب می‌شود.

اکو در ابتدا به عنوان آنتاگونیست در کمیک‌های دردویل در برابر مت مورداک قرار گرفت ولی به مرور زمان متوجه فریبی که خورده بود شد تا ابتدا در برابر ویلسون فیسک بایستد و سپس مسیر قهرمانانه‌ترین را برای خودش برگزیند.

زمانی که [کارم] تموم میشه، مردم دست می‌زنن. البته، من اینو نمی‌شنوم. من تنها می‌بینم که همه‌ی دست‌ها به هم دیگه برخورد می‌کنن… من پژواک رو حس می‌کنم، لرزش رو روی بدنم، همچون طبل‌های جنگی. می‌فهمم که این اجرا تنها تمرین بود. فردا دوباره خودم رو با پژواک‌های گذشته می‌پوشونم.

اکو در Daredevil


مطلب پیشنهادی:آشنایی با پری‌های دریایی – نیمه‌انسان‌های ساکن ژرفای آب‌هاآماده‌ی یک آشنایی زیرآبی شوید
آشنایی با پری‌های دریایی – نیمه‌انسان‌های ساکن ژرفای آب‌هاآشنایی با پری‌های دریایی – نیمه‌انسان‌های ساکن ژرفای آب‌ها

اوریجین مایا لوپز

مایا لوپز در شماره‌ی ۹ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)مایا لوپز در شماره‌ی ۹ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
مایا لوپز در شماره‌ی ۹ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

زندگی مایا لوپز زمانی به تلخی گرایید که پدرش را در ۹ سالگی از دست داد. پدر او برای کینگ‌پین کار می‌کرد و توسط خود ویلسون فیسک نیز کشته شد. هر چند این ویلن در پایان تصمیم گرفت تا مایای کم سن و سال که اکنون پدر و مادری ندارد را همچون دختر خودش بزرگ کند.

در حین بزرگ شدنش، فیسک این دختر را فریب می‌دهد که دردویل پدرش را کشته است. چندین سال بعد، کینگ‌پین او را برای مأموریتی به دفتر حقوقی مت مورداک می‌فرستد بدون این که مایا از چیزی درباره‌ی دردویل خبر داشته باشد. کم‌کم مت و مایا به هم دل می‌بندند آن هم در حالی که لوپز با هویت اکو به دنبال دردویل می‌گشت.

زمانی که اکو در برابر دردویل قرار می‌گیرد و با او درگیر می‌شود، می‌فهمد که هویت راستین این قهرمان چیست. با توضیحات مت مورداک (که در زمان مرگ پدر مایا خودش یک کودک بود)، اکو متوجه دروغ پدرخوانده‌اش می‌شود. بنابراین او به سراغ ویلسون فیسک می‌رود و از روی خشم به چهره‌اش شلیک می‌کند. پیامد این شلیک از دست رفتن بینایی کینگ‌پین مارول بود. پس از این ماجرا بود که مایا برای دوره‌ای ایالات متحده را ترک می‌کند.

هر چند همان گونه که انتظار می‌رفت اکو دوباره به ایالات متحده‌ی آمریکا بازمی‌گردد و بار دیگر با افرادی که با آن‌ها سر و کار داشت پیوند برقرار می‌کند. این شخصیت در دوره‌ای نیز با هویت رونین (Ronin) در دنیای کمیک‌ها به فعالیت سرگرم بود. در واقع باید گفت که مایا لوپز نخستین شخصیتی بود که هویت رونین را به خود گرفت. در بین دیگر شخصیت‌ها که از این هویت استفاده کرده‌اند می‌توان نام کلینت بارتون یا همان هاوک‌آی را دید.


مطلب پیشنهادی:آشنایی با لاک‌پشت‌های نینجا – ۴ برادر قهرمانقهرمانان فاضلابی
آشنایی با لاک‌پشت‌های نینجا – ۴ برادر قهرمانآشنایی با لاک‌پشت‌های نینجا – ۴ برادر قهرمان

ویژگی‌ها و توانایی‌های اکو

آشنایی با اکو - قهرمان ناشنوای مارول - ویجیاتوآشنایی با اکو - قهرمان ناشنوای مارول - ویجیاتو

بزرگ‌ترین توانایی مایا لوپز داشتن رفلکس‌های فتوگرافیک است. اکو به کمک این توانایی خود می‌تواند تنها با تماشای محدود حرکات یک فرد آن‌ها را به حافظه بسپارد و به خوبی به تقلید از آن‌ها بپردازد. بدین گونه، او حتی این قابلیت را دارد تا حرکات آتی رقبایش را نیز کم و بیش از پیش حدس بزند. تسک‌مستر شخصیت دیگری است که از این توانایی در دنیای مارول بهره می‌برد. داشتن مهارت فراوان در سبک‌های مبارزه‌ی مختلف و استفاده از ابزارها و جنگ‌افزارهای گوناگون به هر چه کاربردی بودن رفلکس‌های فتوگرافیک اکو کمک می‌کنند.

البته باید اشاره کرد که اکو به خاطر ناشنوایی‌اش گاهی دچار دردسر می‌شود. طبیعتاً از آن جایی که او نمی‌تواند بشنود، محدودیت‌هایی برایش وجود دارد که برای انسان‌های شنوا مشکل‌ساز نیستند.


مطلب پیشنهادی:۸ ویژگی خاص بدن گامورافرزند‌خوانده‌ای که تانوس او را «تقویت» کرد
۸ ویژگی خاص بدن گامورا۸ ویژگی خاص بدن گامورا

مایا لوپز بیرون از دنیای کمیک‌ها

اکویِ الاکوآ کاکس در سریال Echo سرویس دیزنی پلاساکویِ الاکوآ کاکس در سریال Echo سرویس دیزنی پلاس

با توجه به این که شخصیت اکو یکی از شخصیت‌های تازه در دنیای کمیک‌های مارول به شمار می‌آید، پس دور از انتظار نیست که از او استفاده‌ی چندانی بیرون از دنیای کمیک‌ها نشده باشد. هر چند ساخته‌هایی را می‌توان یافت که از مایا لوپز بهره برده‌اند.

از این شخصیت به شکلی کوتاه در سریال انیمیشنی Ultimate Spider-Man استفاده شده است. همچنین می‌توان در بازی‌هایی همانند Daredevil و Lego Marvel’s Avengers این شخصیت را به گونه‌ای دید.

بزرگ‌ترین حضور بیرون از دنیای کمیک‌های اکو مربوط به دنیای سینمایی مارول است. این شخصیت نخستین بار به شکل لایو اکشن در سریال Hawkeye سرویس دیزنی پلاس رونمایی و سپس یک سریال اخصاصی با محوریت خود او با نام Echo ساخته شد. ایفاگر نقش اکو در دنیای سینمایی مارول برعهده‌ی الاکوآ کاکس است که این بازیگر نیز همانند مایا لوپز به شکل مادرزادی ناشنواست.


به خواندن درباره‌ی دردویل ادامه دهید


پرسش‌های فراگیر درباره‌ی اکو

چرا اکو ناشنواست؟

آن گونه که در ابتدا در کمیک‌های مارول بیان شد، مایا لوپز به شکل مادرزادی ناشنواست.

مایا لوپز یک ویلن است یا یک قهرمان؟

اکو در ابتدا تحت تأثیر فریب ویلسون فیسک در برابر دردویل به عنوان یک آنتاگونیست قرار گرفت. هنگامی که او متوجه دروغ کینگ‌پین شد، مقابل او ایستاد و سپس مسیر متفاوتی را برگزید که حتی او را تبدیل به عضوی از اونجرز هم کرد.

چه کسی اکو را پدید آورد؟

از دیوید مک و جو کسادا به عنوان آفرینندگان مایا لوپز برای کمیک‌های مارول یاد می‌شود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.