آسیب پذیر کردن ابر میکروب ها در برابر آنتی بیوتیک ها

به گفته محققان ما در یک مسابقه تسلیحاتی با باکتری‌ها محبوس شده‌ ایم و به طرز نگران ‌کننده ‌ای به نظر می ‌رسد که در حال شکست هستیم، زیرا باکتری‌ها به طور فزاینده ‌ای در برابر بهترین داروهای ما مقاومت می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، اکنون دانشمندان دانشگاه اوکلاهاما، دسته جدیدی از مولکول‌ها را شناسایی کرده ‌اند که یک سلاح ابر میکروب بزرگ را غیرفعال می‌ کنند که می ‌تواند آنتی ‌بیوتیک‌ های موجود را دوباره مؤثر کند.

در بسیاری از تاریخ بشر، عفونت های باکتریایی بخش رایج زندگی و اغلب کشنده بودند. اما در اوایل قرن بیستم، دانشمندان کلاس جدیدی از داروهای ضد باکتری را کشف کردند که با پنی سیلین شروع شد. این آنتی بیوتیک ها به دانشمندان و پزشکان کمک کرد تا روش ها را بسیار ایمن تر و موثرتر از همیشه انجام داده و مرگ و میر عفونت هایی مانند سل را کاهش دهند.

اما البته، همه چیز آنقدرها هم عالی نبود. باکتری‌ها تطبیق پذیرهای ماهری هستند و به سرعت در برابر هر دارویی در حال تکامل هستند، بنابراین مجبور بشر مجبور به تولید داروهای جدید شد.به گزارش سیناپرس، با گذشت زمان ما زرادخانه های دارو را به حدی رساندیم که اکنون ابر میکروب‌ها وجود دارند که به هر آنتی ‌بیوتیکی کاملاً مقاوم بوده و خط تولید آنتی ‌بیوتیک‌ های جدید را ناکارآمد می کند. این موضوع ما را با آینده ای تهدید می کند که در آن عفونت های معمولی دوباره به طور بالقوه کشنده می شوند.

اکنون، دانشمندان راه جدیدی را برای مقابله با یکی از موثرترین استراتژی ‌های دفاعی باکتریایی یافته اند. برخی از گونه‌ها پروتئین‌هایی روی غشای باکتریایی که مولکول‌های آنتی‌ بیوتیکی را که سعی در ورود به سلول دارند، خارج می ‌کنند. این روش تا کنون برای ابرباکتری ها به خوبی کار کرده است، اما تیم پژوهشی اکنون مولکول هایی را شناسایی کرده است که به طور موثر این پمپ های جریان را مهار می کنند.

دانشمندان کشف کردند: این بازدارنده‌ها مانند یک قلم مولکولی عمل می‌ کنند و خود را بین غشای سلولی داخلی و خارجی باکتری‌ها هدایت می ‌کنند. این امر مانع از ارسال سیگنال‌های قسمت‌های پروتئینی پمپ به یکدیگر در پاسخ به حضور یک دارو می ‌شود که به آنتی‌ بیوتیک اجازه می‌ دهد تا در سلول کار کند. به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی می ‌گوید که این مولکول‌ها را می‌ توان در کنار آنتی‌ بیوتیک‌ های موجود تجویز کرد تا داروها یک بار دیگر مؤثر واقع شوند.

به گزارش سیناپرس، هلن زگورسکایا (Helen Zgurskaya) محقق ارشد این مطالعه گفت: ما در حال حاضر در دوران پس از آنتی ‌بیوتیک زندگی می‌ کنیم و اوضاع بسیار بدتر خواهد شد مگر اینکه راه‌ حل‌های جدیدی برای مقاومت آنتی ‌بیوتیکی در کلینیک ‌ها پیدا شود. او می افزاید: اکتشافاتی که ما انجام داده ایم، توسعه درمان های جدید را برای کمک به کاهش یک بحران قریب الوقوع تسهیل می کند.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته آسیب پذیر کردن ابر میکروب ها در برابر آنتی بیوتیک ها اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.