آسمان خراش مکعبی شکل بزرگ عربستان با حجم ۲۰ ساختمان ایمپایر استیت!

عربستان سعودی در حال حاضر رونق ساخت و ساز بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند. در کنار آسمان خراش با عرض ۱۷۰ کیلومتری و گیگاپروژه Qiddiya که قبلا اعلام شده بود، پروژه فوق‌العاده جاه‌طلبانه دیگری به نام مکعب Mukaab هم به راه افتاده است. این یک آسمان خراش بزرگ مکعبی شکل است که میزبان یک برج پیچی‌شکل در داخل خواهد بود!

ارتفاع مکعب به ۴۰۰ متر  می‌رسد که آن را در رتبه ۴۱ در بلندترین سازه جهان قرار می‌دهد . ولی جالب است که عرض آن هم ۴۰۰ متر خواهد بود و از این حیث بی‌نظیر خواهد بود. نمای بیرونی تزئینی آن از معماری سنتی اسلامی الهام گرفته شده است و بالای آن باغی روی پشت بام خواهد بود.

فضای داخلی غارمانند آن حدود ۲ کیلومتر مربع خواهد بود که صندوق سرمایه گذاری عمومی دولت عربستان می‌گوید که از نظر تئوری به اندازه کافی برای نگهداری ۲۰ ساختمان امپایر استیت فضا خواهد داشت. با این حال، چیزی که داخل آن قرار داده خواهد شد، یک برج پیچی بزرگ است که در مرکز آن قرار می‌گیرد. به صورت مختصر و مفید این سازه مانند یک جعبه بزرگ با یک برج در داخل آن است.

مکعب یک مقصد مهمان‌داری ممتاز و میزبان تعداد زیادی خرده فروشی خواهد شد و با این شکوه و جذابیت یک جاذبه‌ فرهنگی و توریستی، خواهد شد. واحدهای مسکونی و هتل، فضاهای تجاری و امکانات تفریحی خواهد بود در آن پیشبینی شده است.

مکعب همچنین نوعی تجربه هولوگرافیک هم ارایه خواهد داد  که طبق گزارش‌ها برای به تصویر کشیدن صحنه های زیر آب و صحنه‌های عجیب و غریب ماورایی استفاده می‌شود. همه اینها بسیار جاه طلبانه و آینده نگر است.

مکعب تازه بخشی از برنامه‌های بزرگ‌تر  ریاض به نام مربع جدید خواهد بود که شامل ساخت هزاران خانه جدید، هتل و فضاهای خرده فروشی، همچنین دفاتر و امکانات تفریحی، یک تئاتر شناور، و یک دانشگاه فناوری و طراحی می‌شود.

این پروژه توسط شرکت توسعه مربع جدید اداره می شود و محمد بن سلمان -ولیعهد سعودی- سرپرستی آن را بر عهده دارد. انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.