آزمایش موتورهای موشک ناسا برای بازگرداندن نمونه خاک مریخ

در یکی از جاه طلبانه ترین ماموریت های سیاره ای تاریخ، ناسا با موفقیت دو موتور موشک جامد را آزمایش کرد که برای کمک به بازگرداندن اولین نمونه های خاک شناسی از مریخ به زمین برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، ماموریت بازگشت نمونه های گرته شده از مریخ در حال انجام یک مرحله بسیار پیچیده است. مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا در حال حاضر در سطح سیاره سرخ پرسه زده و خاک را جمع ‌آوری و نمونه‌هایی را حفاری می ‌کند. این‌ نمونه ها در لوله‌های مخصوص مهر و موم شده‌ و در طول مسیر رها می‌ شوند.

این لوله‌های نمونه بعداً توسط مریخ‌نورد استقامت و دو هلیکوپتر پشتیبان جمع ‌آوری خواهند شد که نمونه ‌ها را به یک فرودگر با قدرت صعود به ناسا برمی ‌گردانند. یک بازوی ویژه بر روی فرودگر، ذخیره نمونه را در داخل موشک کوچک سوخت جامد قرار می دهد. این امر به نوبه خود، حافظه پنهان نمونه را در مدار مریخ منفجر می کند، جایی که با یک مدارگرد از آژانس فضایی اروپا ملاقات می کند که محموله را تا حدود سال ۲۰۳۰ به زمین باز می گرداند.

از آنجایی که MAV اولین موشکی است که از سیاره دیگری بلند می شود و پس از ماه ها سفر در خلاء و سرمای فضا، باید این کار را به طور مستقل در صد میلیون مایل انجام دهد، ناسا طبیعتاً مشتاق است که از انجام آن مطمئن شود.

به عنوان بخشی از این آزمایش، آژانس فضایی دو موتور موشک MAV، SRM1 را به ترتیب در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا و SRM2 را در تاسیسات گرومان (Northrop Grumman) در الکتون مریلند آزمایش کرد.

SRM1 که اولین مرحله است و وسیله نقلیه را از فرودگر پرتاب می کند، بزرگتر از دو موتور دیگر است و در یک محفظه خلاء خنک شده تا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد آزمایش شد.به گزارش سیناپرس، دلیل این شرایط آزمایش نازل مافوق صوت موتور بود که بخشی از سیستم کنترل بردار را تشکیل می ‌دهد، زیرا چنین اجزایی معمولاً با چنین سرمایی مواجه نمی‌شوند.

در همین حال، SRM2 نه تنها در معرض همان دماها قرار گرفت، بلکه تا ۲۰۰ دور در دقیقه چرخید که همان اتفاقی است که در پرواز رخ می دهد. به گفته ناسا، موتورها آزمایش ها را با موفقیت گذرانده و مرحله بعدی آزمایش ادامه دارد.

به گزارش سیناپرس، بنجامین دیویس (Benjamin Davis) مدیر پیشرانه MAV در ناسا گفت: این آزمایش نشان می‌ دهد که کشور ما ظرفیت توسعه یک پرتاب‌کننده را دارد که می ‌تواند با موفقیت به اندازه کافی سبک وزن باشد تا به مریخ برسد و به اندازه کافی قوی باشد تا مجموعه‌ ای از نمونه‌ها را به زمین بازگردند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته آزمایش موتورهای موشک ناسا برای بازگرداندن نمونه خاک مریخ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.