آزمایشات DNA مبدا ژنتیکی این مارمولک غول پیکر را فاش کرد

مارمولکی به نام مارمولک غول پیکر دلکورت مدتهاست که یکی از بزرگترین اسرار خزنده شناسی بوده است.

به گزارش سیناپرس، این جانور که گمان می رود منقرض شده است، تا کنون بزرگترین مارمولک شناخته شده است که روی زمین خزیده است، با اندازه ای حداقل ۶۰۰ میلی متر، از پوزه تا نوک دم که در دنیای مارمولک ها اندازه ای غول آسا بحساب می آید.  با این حال، تنها نمونه‌ای که دانشمندان از این مارمولک دارند، یک نمونه در موزه است که در قرن نوزدهم بدون هیچ یادداشتی درباره محل کشف یا هویت آن حفظ شده است.

اکنون، DNA از نمونه موجود نشان می دهد که مارمولک عظیم الجثه متعلق به گروهی از گِکوهای “دیپلوداکتیلید” کالدونیایی است (گِکو: دسته ای از مارمولک های بزرگ). گکوها در این دسته بارها و بارها در مجمع الجزایر شرق استرالیا به اندازه های بزرگ بدن خود دست یافتند و بطور کامل رشد کرده اند.متیو هاینیکه، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه میشیگان در این باره می‌گوید: «در مقایسه با سایر مارمولک‌ها، این یک هیولا است. اتفاقاً در نژاد و نسلی است که تکامل سایز غول‌پیکری در آنها یک جهش ژنتیکی یک باره نبوده است.»

2222 1 1 jpg

این مارمولک که قبلا Hoplodactylus delcourti نام داشت، در مطالعه جدید به Gigarcanum delcourti تغییر نام داد و این حیوان را در دسته خاص خودش قرار داد که نام آن به معنای «راز غول‌پیکر» است. به گزارش سیناپرس،این گکو حدود ۵۰ درصد طولانی تر و چندین برابر سنگین تر از بزرگترین گونه زنده مارمولک (Rhacodactylus leachianus) است که همچنین یکی از اعضای گروه کالدونیایی جدید است.

آیا این مارمولک هنوز هم می تواند در بالای درختان کالدونیایی جدید لانه کند؟

محققان می گویند: با اینکه این اتفاقی بعید است، اما امکان آن وجود دارد. کشف گکوهای جدید در جزایر اطراف استرالیا و دیگر نقاط بکر طبیعت ادامه دارد. دانشمندی می‌گوید: «من می‌خواهم حداقل ذره‌ای امیدوار باشم که می‌تواند چیزی در این زیست بوم ها وجود داشته باشد. شاید یک گکو ی غول پیکر!

مترجم:محمدزارعلی

نوشته آزمایشات DNA مبدا ژنتیکی این مارمولک غول پیکر را فاش کرد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.