آب همراه نفت مناطق جنوبی تصفیه می شود

رئیس سازمان جهاددانشگاهی واحد گیلان از تصفیه آب همراه نفت مناطق جنوبی کشور خبر داد و گفت: پژوهشگران این مجموعه برای مقابله با ریزگردها به بحث حق آبه تالاب های کشور ورود پیدا کرده است.

دکتر حمید رضا مسکنی، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی واحد گیلان در گفتگو با سیناپرس گفت: پژوهشکده محیط زیست یکی از بخش های فعال این واحد است که روی مباحث محیط زیستی فعالیت دارد. یکی از موضوعات مهمی که اکنون با کمک دفتر مرکزی به روی آن تمرکز داریم مربوط به بحث آب همراه نفت است.

وی به اهمیت اجرای این طرح پرداخت و اظهارداشت: یکی از معضلات مناطق جنوب کشور، بحث آب همراه نفت است. این آب بسیار شور بوده و به دلیل آلودگی های فراوان، امکان بازگردانی اش به محیط زیست وجود ندارد. این آب ها در زمین ذخیره شده و به شکلی دیگر بازگردانده می شود که این امر به آلودگی محیط زیست منجر شده و سلامت انسان ها و سایر جانداران را به خطر میاندازد.

وی افزود: تاکنون وزات نفت به شکل های مختلف این آب ها را تصفیه کرده است. اخیرا پژوهشگران گروه مهندسی محیط زیست این پژوهشکده که سال ها تجربه ای پیرامون تصفیه خانه ها داشته اند، به مبحث تصفیه نزدیک به طبیعت ورود پیدا کرده اند. این طرح اکنون مراحل آزمایشگاهی و پایلوتش را به اتمام رسانده و در مرحله نیمه صنعتی به سر می برد و به زودی با بستن عقد قراردادی با شرکت فلات قاره به سرانجام خواهد رسید.

وی یکی از معضلات استان گیلان مربوط به فعالیت صنایع دانست و به اهمیت اجرای طرح های تصفیه خانه ها در این استان پرداخت و گفت: سطح آب زیرزمینی در استان گیلان بسیار بالاست از اینرو اگر پساب های صنعتی استان گیلان مدیریت نشوند، آب های جاری و زیرزمینی به شدت آلوده می شوند و سلامت مردم را نشانه می گیرند. اهمیت این مساله باعث شد تا پژوهشگران این مجموعه سال ها روی بحث تصفیه خانه ها فعالیت داشته باشند و به رفع این معضل برآیند و در ادامه به رفع معضل آب همراه نفت ورود پیدا کنند.

مسکنی بیان کرد: همچنین پژوهشگران بخش پایش منابع آب، به بحث حق آبه های تالاب های مختلف کل کشور به ویژه تالاب انزلی ورود پیدا کرده اند و اقداماتی در این زمینه انجام داده اند.

وی به سیناپرس گفت: حق آبه ها نخستین مرحله مبارزه با بحث ریزگردهاست. ریزگردها یکی از معضلاتی محسوب می شود که برخی از مناطق کشور با آن مواجه اند. اکنون به طور مشخص پژوهشگران این مجموعه اقداماتی پیرامون حق آبه زریبار( واقع در مریوان)، ایوان( در استان قزوین) و تالاب انزلی انجام داده اند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی واحد گیلان تصریح کرد: در فاز نخست بنا داریم با ریزگردها مقابله کنیم زیرا اگر حق آبه ای که تالاب ها و دریاچه ها دارند به آنها نرسد و در آن ناحیه خشکسالی رخ دهد، با پدیده ریزگردها مواجه خواهیم شد مانند مساله ای که چند سال پیش برای دریاچه ارومیه پیش آمد و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی یادآورشد: واحد گیلان نزدیک به دو دهه است که به بحث محیط زیست ورود پیدا کرده است. به تازگی نیز به بحث کشاورزی ورود پیدا کرده ایم. اکنون پژوهشگران این واحد در زمینه نهاده های دامی اقداماتی انجام داده اند و محصولی به نام چیکن ژل ثبت اختراع کرده اند؛ در حال حاضر مراحل تجاری سازی این محصول در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال سیناپرس که آیا سازمان جهاددانشگاهی واحد گیلان از شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران این حوزه نیز حمایت می کند؟ گفت: چنانچه پژوهشگر یا شرکت دانش بنیانی قصد تجاری سازی محصولی را داشته باشد، قطعا مورد حمایت  مجموعه ما قرار می گیرد. اخیرا رایزنی هایی با یکی از شرکت های دانش بنیان و یک فرد مخترع که اختراعی در زمینه کشاورزی داشته است، انجام داده ایم. قصد داریم در تجاری سازی یک محصول شرکت کنیم و فضایی مناسب نیز برای ساخت و تولید محصول دیگر اختصاص دهیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته آب همراه نفت مناطق جنوبی تصفیه می شود اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.