آب بطری‌های پلاستیکی حاوی بیش از ۲۴۰ هزار ذره نانوپلاستیک سرطان‌زا است

تحقیقات جدید نشان داده است که آب بطری‌های پلاستیکی حاوی صدها هزار ذره نانوپلاستیک سمی است. این یافته‌ها احتمالاً برای کسانی که برای سلامتیشان به جای آب لوله‌کشی از آب بطری استفاده می کنند، شوک‌آور خواهد بود. نوشیدن آب از بطری ممکن است باعث آلوده شدن بدن به ذرات نانوپلاستیک شود که دانشمندان نگران انباشته شدن آنها در اندام‌های حیاتی بدن با عواقب ناشناخته‌ای بر سلامتی هستند.

آب بطری‌ها حاوی بیش از 240 هزار ذره نانوپلاستیک سرطان‌زا هستند

پیش از این ارتباط نانوپلاستیک‌ها با سرطان، مشکلات باروری و نقایص مادرزادی گزارش شده است. دانشمندان با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های اسکن لیزری، به طور میانگین ۲۴۰ هزار ذره پلاستیکی را در هر لیتر آب بطری شناسایی کردند، در مقایسه با ۵.۵ ذره در هر لیتر آب لوله‌کشی.

آب بطری‌ها حاوی بیش از 240 هزار ذره نانوپلاستیک سرطان‌زا هستند

محققان دانشگاه کلمبیا سه برند محبوب آب بطری فروخته شده در ایالات متحده را آزمایش کردند و با استفاده از لیزر، ذرات پلاستیکی موجود در آنها را تا اندازه ۱۰۰ نانومتر تجزیه و تحلیل کردند. این ذرات، بسیار کوچک‌تر از میکروپلاستیک‌هایی هستند که قبلاً در آب بطری شناسایی شده بودند. با این حال، این ذرات به دلیل ریز بودن، به طور مستقیم می‌توانند وارد سلول‌های خونی و مغز شوند و به همین دلیل بالقوه سمی در نظر گرفته می‌شوند.

آب بطری‌ها حاوی بیش از 240 هزار ذره نانوپلاستیک سرطان‌زا هستند

تحقیقات پیشگامانه در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۰۰ ذره میکروپلاستیک در هر لیتر آب بطری یافتند. هم‌اکنون تحقیقاتی در سراسر جهان در حال انجام است تا اثرات بالقوه زیانبار آن بر انسان‌ها را ارزیابی کند. انواع ذرات شناسایی شده تنها حدود ۱۰ درصد از کل نانوذرات یافت شده در نمونه‌ها را تشکیل می‌دهند و هیچ اطلاعی از ماهیت ۹۰ درصد باقی‌مانده ندارند.

تیم تحقیق قصد دارد آب لوله‌کشی را نیز که قبلاً نشان داده شده است حاوی میکروپلاستیک است، هرچند در مقادیر بسیار کمتر از آب بطری، مورد بررسی قرار دهد.

آب بطری‌ها حاوی بیش از 240 هزار ذره نانوپلاستیک سرطان‌زا هستند

در سراسر جهان، تولید پلاستیک همچنان تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شود. سالانه ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. بیش از ۳۰ میلیون تن در سال به طور مستقیم در آب یا خشکی دفن می‌شود و بسیاری از محصولات ساخته شده از پلاستیک‌ها مانند پارچه‌های مصنوعی، در حین استفاده ذراتی را پخش می‌کنند.

کارشناسان هنوز در حال کار برای تعیین آثار مخرب بر سلامتی این ماده روی انسان هستند.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.