یک پردازنده از سری AMD Ryzen 9000X3D در تاریخ 17 آبان به بازار عرضه می‌شود! - نقطه عطف فرهنگ و فناوری

یک پردازنده از سری AMD Ryzen 9000X3D در تاریخ ۱۷ آبان به بازار عرضه می‌شود!

شرکت AMD به تازگی اعلام کرده است که حداقل یکی از پردازنده‌های سری Ryzen 9000X3D تا چند هفته دیگر، یعنی در تاریخ ۱۷ آبان به بازار عرضه خواهد شد. با این حال، به نظر می‌رسد که این تیزر بیشتر با هدف ربودن بخشی از توجه معطوف شده به سری پردازنده‌های Arrow Lake کمپانی اینتل که در این هفته روانه بازار می‌شوند، منتشر شده است. باید گفت که این تیزر هیچ اطلاعاتی در رابطه با مشخصات، قیمت، نحوه عملکرد، حتی نام یا مدل پردازنده را افشا نکرده است.

اگر شما هم جز افرادی هستید که در انتظار کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پردازنده‌های X3D مبتنی بر معماری Zen 5 بودند، باید تا حدودی ناامید شده باشید. با این وجود جزئیات اندکی در مورد این محصولات منتشر شده است که در ادامه این مطلب آن‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت، پس با ما همراه باشید.

همه چیز در رابطه با عرضه تراشه جدید از سری AMD Ryzen 9000X3D

همانطور که گفته شد، شرکت AMD یک اسلاید در مورد عرضه این پردازنده به اشتراک گذاشته است. همه چیزهایی که می‌دانیم در این اسلاید گنجانده شده و کمپانی AMD آن را به عنوان یک تیزر توصیف کرده است. باید اضافه کرد که این اسلاید به غیر از تاریخ انتشار این پردازنده در ماه نوامبر، جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهد.

این پردازنده مورد بحث به احتمال زیاد نسخه Ryzen 7 9800X3D است، اگرچه ما نمی‌توانیم در مورد آن مطمئن باشیم، زیرا این محصول می‌تواند تراشه ۹۷۰۰X3D یا حتی مدل دیگری باشد. با این حال، بر اساس گفته‌های منابع مختلف در طول چند ماه گذشته، انتظار می‌رود پردازنده ۹۸۰۰X3D در اوایل نوامبر به بازار عرضه شود و مدل‌هایی که از هسته‌های بیشتر پشتیبانی می‌کنند احتمالاً چند ماه بعد، در اوایل سال ۲۰۲۵ در دسترس قرار خواهند گرفت. با این تفاسیر، این اعلامیه با انتظارات ما برای زمان‌بندی عرضه پردازنده ۹۸۰۰X3D، مطابقت دارد.

همانطور که گفته شد متاسفانه هیچ اطلاعاتی در رابطه با مشخصات این پردازنده وجود ندارد. علاوه بر آن، کمپانی AMD هیچ جزئیاتی درباره قیمت آن ارائه نکرده است، که انتظار می‌رود نزدیک به تاریخ عرضه و همزمان با انتشار بررسی‌ها، فاش شود.

به صفر رساندن موجودی پردازنده Ryzen 7 7800X3D در بازار

یکی از اتفاقاتی که در چند ماه گذشته متوجه آن شده‌ایم این بود که قیمت پردازنده Ryzen 7 7800X3D بالاتر رفته و پیدا کردن آن سخت‌تر شده است. قیمت این پردازنده تا اواخر ماه آگوست در حدود ۳۶۰ تا ۳۷۰ دلار و وضعیت دسترسی به آن نرمال بود، با این حال از آن زمان به بعد، بها تمام شده این تراشه به تدریج افزایش یافته است و اکنون در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها در دسترس نیست. به نظر می‌رسد که این یک حرکت حساب شده از سوی شرکت AMD به منظور تخلیه موجودی بازار از نسخه ۷۸۰۰X3D و آماده سازی برای ورود پردازنده ۹۸۰۰X3D است. آخرین چیزی که کمپانی AMD می‌خواهد این است که تراشه ۷۸۰۰X3D با مدل جدید رقابت کند، که به طور بالقوه نسبت به قیمت عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد و منجر به ایجاد تبلیغات منفی برای پردازنده مبتنی بر معماری Zen 5 می‌شود. با این تفاسیر اگر مدل قدیمی دیگر برای خرید در دسترس نباشد، انتخاب برای مصرف کنندگان ساده‌تر خواهد شد.

این ما را به این باور می‌رساند که ممکن است کمپانی AMD پردازنده ۹۸۰۰X3D را مشابه با تراشه ۷۸۰۰X3D قیمت گذاری کند. البته باز هم باید اشاره کرد که این موضوع هنوز تایید نشده است، با این وجود اگر این پردازنده بتواند عنوان سریع‌ترین پردازنده بازی را حفظ کند، بعید است که با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه شود.

یک پردازنده از سری AMD Ryzen 9000X3D در تاریخ 7 نوامبر به بازار عرضه می‌شود!

دلیل انتشار این تیزر چیست؟

اکنون این سوال به وجود می‌آید که چرا شرکت AMD این استراتژی را انتخاب کرده است؟ دلیل اول واضح است و آن هم به دست آوردن بخشی از توجه معطوف شده به محصولات شرکت اینتل است که به زودی روانه بازار می‌شوند. دلیل دوم جلوگیری از بروز مشکلاتی است که در موج اول پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 5 با آن‌ها مواجه شدند.

با عرضه پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake شرکت اینتل و انتشار بررسی‌های مربوط به آن‌ها در اواخر این هفته، کمپانی AMD می‌خواهد به شما یادآوری کند که جانشین تراشه برتر گیمینگ آن‌ها نیز به زودی روانه بازار خواهد شد. شرکت AMD می‌خواهد با انتشار این تیزر شما را در مورد خرید پردازنده‌های جدید کمپانی اینتل دچار تردید کند، به ویژه با توجه به عملکرد نسل جدید پردازنده‌های Arrow Lake. در این شرایط کاربران از خود می‌پرسند آیا بهتر است اکنون یک پردازنده اینتل بخرند یا چند هفته صبر کنند تا ببینید کمپانی AMD چه تراشه‌ای را ارائه می‌دهد.

با پنهان نگه‌داشتن مشخصات این پردازنده، کمپانی AMD کاربران را در زمینه تراشه X3D کنجکاو نگه‌می‌دارد و گیمرها را ترغیب می‌کند تا از خرید تراشه‌های Arrow Lake شرکت اینتل خودداری کنند. اگر بیشتر به عملکرد گیمینگ اهمیت می‌دهید، بهتر است که فقط دو هفته صبر کنید تا ببینید پردازنده ۹۸۰۰X3D می‌تواند تا چه اندازه قدرتمند باشد.

علاوه بر این، کمپانی AMD احتمالاً می‌خواهد از تکرار اشتباهاتی که در زمان عرضه اولین مجموعه از پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 5 رخ داده بود، جلوگیری کند. در آن زمان اطلاعات اولیه منتشر شده در رابطه با بهبود عملکرد پردازنده‌ها، به‌ویژه در بخش گیمینگ، بسیار اغراق‌آمیز بود. اگر شرکت AMD نتواند بهبود قابل توجهی را ارائه دهد، بهتر است از انتشار هرگونه ادعا گمراه کننده‌ای خودداری کنند، زیرا این کار تنها باعث به وجود آمدن انتظارات نادرست خواهد شد.

با این حال، اگر پردازنده Zen 5 X3D به طور قابل توجهی قدرتمندتر باشد، انتظار می‌رود که شرکت AMD قبل از عرضه نسل بعدی پردازنده‌های اینتل، تبلیغات آن را آغاز کند. بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است، به نظر می‌رسد افزایش عملکرد این پردازنده با آنچه که در اولین تراشه‌های Zen 5 (در مقایسه با نسخه‌های مبتنی بر معماری Zen 4) مشاهده کردیم، تفاوت زیادی ندارند، جایی که عملکرد گیمینگ تنها چند درصد بهبود یافته بود. با وجود اینکه ما امیدواریم شاهد یک جهش بزرگتر باشیم، اما تاکنون هیچ نشانه محکمی برای آن وجود نداشته است.

تخفیف‌های اعمال شده بر سری پردازنده‌های AMD Ryzen 9000

علاوه بر آن، شرکت AMD تخفیف‌های اعمال شده بر سری پردازنده‌های Ryzen 9000 فعلی خود را نیز اعلام کرده است که بازه زمانی محدودی دارد. این شامل تخفیف ۵۰ دلاری برای پردازنده Ryzen 9 9950X است که قیمت این نسخه را به ۶۰۰ دلار کاهش می‌دهد. همچنین یک تخفیف ۳۰ دلاری نیز برای سایر مدل‌ها اعمال شده است. می‌توانید در لیست زیر قیمت این پردازنده‌ها را پس از اعمال تخفیف ببینید:

  • ۹۹۰۰X: با قیمت ۴۷۰ دلار
  • ۹۷۰۰X: با قیمت ۳۳۰ دلار
  • ۹۶۰۰X با قیمت ۲۵۰ دلار

با این حال، باید بدانید که این یک کاهش قیمت دائمی نیست، بلکه یک تبلیغ موقت با هدف مقابله با عرضه پردازنده‌های Arrow Lake شرکت اینتل است.

باید بدانید که این تخفیف‌ها تغییر شدیدی نسبت به قیمت فعلی این محصولات در بازار خرده فروشی ایالات متحده به وجود نمی‌آورند. بها تمام شده پردازنده Ryzen 7 9700X پیش از این تا اواخر ماه سپتامبر به ۳۳۰ دلار کاهش یافته بود، همچنین مدتی است که تراشه ۹۹۰۰X با قیمتی پایین‌تر از MSRP فروخته می‌شود و حتی به ۴۳۰ دلار هم رسیده است. به نظر می‌رسد که پردازنده‌های ۹۶۰۰X و ۹۹۵۰X بیشترین سود را از این تبلیغات خواهند دید.

این تمام اطلاعاتی است که تا کنون در رابطه با این محصولات منتشر شده است، با این وجود می‌توانید منتظر انتشار بررسی‌ها پیرامون سری پردازنده‌های Lake-S کمپانی اینتل در اواخر این هفته باشید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.