فهرست بستن

عرضه سالانه بازی‌های ورزشی یک دزدی بزرگ است

ایرانسل

امروز نمرات بازی Madden NFL 21 منتشر شد که نشان می‌داد شبیه‌ساز فوتبال آمریکایی الکترونیک آرتز به هیچ عنوان نتوانسته رضایت منتقدان و حتی کاربران را به دست آورد.

کاربران در سایت Metacritic نمره ۰.۳ از ۱۰ را به بازی داده‌اند و متا بازی هم در حوالی عدد ۶۰ از ۱۰۰ پرسه می‌زند. با توجه به این‌که بزرگ‌ترین انتقاد نسبت به این قسمت محتوای جدید کم نسبت به نسخه‌های اصلی است. بازهم این سوال مطرح می‌شود که چرا کمپانی‌ها بازی‌های ورزشی را به صورت سالانه و با برچسب قیمت ۶۰ دلاری عرضه می‌کنند.

ورزش بفروش است و همین قضیه را خراب کرده

اگر جدول فروش بازی‌ها را دنبال کنید قطعا می‌دانید که سری فیفا همیشه در بین پرفروش‌ترین بازی‌های هفته، ماه و سال جا دارد. این قضیه در مورد NBA 2K و حتی سری PES که فروش کمتری نسبت به فیفا دارد هم صدق می‌کند.

این کمپانی‌های بزرگ برای فروش بیشتر بازی‌های ورزشی خود همیشه قراردادهای عظیمی را با لیگ‌های معتبر ورزشی، بازیکنان شناخته شده و حتی فدراسیون‌ها امضا می‌کنند. همین قضیه هم باعث می‌شود که بخش زیادی از هزینه‌هایی که مربوط به عرضه این بازی‌ها می‌شود، به بخش مارکتینگ و تبلیغات اختصاص داشته باشد.

برای مثال فیفا بازی رسمی فدارسیون جهانی فوتبال است و مهم‌ترین اسپانسر پرطرفدارترین لیگ فوتبال دنیا یعنی لیگ برتر انگلیس محسوب می‌شود. همه این قضایا هزینه‌های زیادی دارد که باعث می‌شود الکترونیک آرتز بخواهد بازی‌‌های خود که طی سال‌ها تغییر خاصی نمی‌کنند را با قیمت ۶۰ دلاری بفروشد.

مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که چه الکترونیک آرتز و چه 2K تغییرات چندانی در نسخه‌های سالانه بازی‌های خود ایجاد نمی‌کنند. فیفا طی سال‌های اخیر به صورت متداوم افت کرده و ویژگی‌های مثبتش را از دست داده و در المان‌های اصلی گیم‌پلی بازی هم هیچ تغییری ایجاد نشده است. همین قضیه در مورد نسخه‌های جدید NBA 2K و NFL هم صدق می‌کند.

این کمپانی معمولا در زمان معرفی بازی‌های ورزشی جدید خود وعده تغییراتی عظیم را به دروغ به مشتریان می‌دهند اما وقتی بازی عرضه می‌شود همیشه متوجه می‌شویم که بازهم با همان آش و همان کاسه طرف هستیم. تازه معمولا این بازی‌ها در زمان عرضه اشکالات و باگ‌های فراوانی دارند و بسیار طول می‌کشد که به استانداردی که نسخه قبلی در ماه‌های انتهایی فصل ورزشی به آن رسیده بود، دست پیدا کنند.

BREAKING* NBA 2K21: Kobe Bryant Mamba Forever Edition + cover art, price,  release date & more - RealSport
NBA 2K 21 از اولین بازی‌های هفتاد دلاری نسل بعد است

پول گرفتن کمپانی‌ها تازه بعد از خرید بازی آغاز می‌شود!

عجیب‌ترین نکته در مورد بازی‌های ورزشی این است که هزینه اصلی گروه بزرگی از کاربران آن‌ها تازه بعد از خرید بازی آغاز می‌شود. هسته اصلی گیم‌پلی نسخه‌های سالانه فیفا، NBA 2K و PES همیشه ثابت می‌ماند و کمتر پیش می‌آید که شاهد اضافه شدن بخش‌های جدیدی به حالت تک‌نفره بازی باشیم.

برای مثال PES مدتی طولانی‌ست که همچنان روی مسترلیگ و BAL مانور می‌دهد و فیفا هم پس از سال‌ها انتقادات فراوان بالاخره تصمیم گرفته تا تغییراتی در حالت کریر مد خود ایجاد کند. در این شرایط که مخاطب این بازی‌ها بعد از چند سال از تجربه بخش آفلاین آن‌ها خسته شده و خود بازی هم گیم‌پلی جدیدی نسبت به قبل ندارد، جذاب‌ترین بخش این بازی‌ها حالت چندنفره آن‌ها خواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌ها برای آن که به پلیرهای بیشتری دسترسی پیدا کنند بازی‌های آنلاین خود را به صورت رایگان منتشر می‌کنند یا حداقل قیمت بسیار پایینی برای آن‌ها قرار می‌دهند. قانون نانوشته تمام بازی‌های آنلاین شناخته شده این است که پرداخت‌های درون برنامه‌ای آن‌ها تاثیری در روند گیم‌پلی بازی نداشته باشد.

FIFA 20 Ultimate Team (FUT 20) - Features - EA SPORTS

مثلا در فورتنایت برای تجربه بخش بتل رویال بازی تنها می‌توانید آیتم‌های تزئینی تهیه کنید و این‌گونه نیست که بشود آیتمی را با پول واقعی خرید که بتواند روی گیم‌پلی بازی تاثیر مستقیمی بگذارد. این شرکت‌ها معمولا محتوای جدیدی هم برای بازی‌های خود به صورت فصلی عرضه می‌کنند که طرفدارانی که به صورت جدی‌تری این عناوین را دنبال می‌کنند، به سراغ خرید این سیزن پس‌ها خواهند رفت.

اما بازی‌های ورزشی معمولا یک بخش آنلاین بسیار پرطرفدار دارند (مثل آلتیمیت تیم در فیفا) که کاربران برای رسیدن به سطوح بالا و داشتن تیمی خوب حتما باید از جیب خود برای موفقیت تیم‌شان خرج کنند.

در واقع شما با خرید لوت‌باکس‌های فیفا (که اخیرا به شکلی متفاوت در بازی حضور دارند) می‌توانید به بازیکنانی دسترسی پیدا کنید که دیگر کاربران از آن‌ها بی‌بهره هستند و به همین دلیل می‌توانند تغییرات شگرفی در نتیجه نهایی بازی ایجاد کنند. یا می‌توانید پول خرج بخش کریر سری NBA 2K کنید تا سرعت پیشرفت‌تان طبیعی شود و بعد از مدت کوتاهی از تجربه گیم‌پلی بازی خسته نشوید.

FIFA Points Will No Longer Be Sold in Belgium to Stay Clear of Gambling  Laws: EA Sports | Technology News

طی این سال‌ها بسیاری از مقامات حقوقی کشورهای مختلف بخش آلتیمیت تیم فیفا را «شرط بندی» دانسته‌اند و حتی تحقیقی اخیرا منتشر شده که نشان می‌دهد استفاده از لوت‌باکس‌های فیفا در نهایت می‌تواند منجر به اعتیاد پیدا کردن به قمار شود.

وقتی همه این موضوعات را کنارهم قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که با عناوینی طرف هستیم که هر سال به اندازه کافی پیشرفت نمی‌کنند، پرداخت درون برنامه‌ای در گیم‌پلی آن‌ها تاثیر گذار است و با وجود نداشتن محتوای جدید مهم همچنان مبلغ کامل را از مشتریان طلب می‌کند.

در واقع حس می‌کنم که این کمپانی‌های بزرگ در حال سو استفاده از علاقه شدید ورزش دوستان به ورزش‌های مورد علاقه خود هستند. در حالی که همه کمپانی‌ها در حال دست کشیدن از عرضه پشت سرهم بازی‌هایشان هستند و سعی می‌کنند که از عناوین خود به صورت متداوم و برای سال‌های طولانی پشتیبانی کنند، کمپانی‌هایی که بازی‌های ورزشی بزرگ در اختیار آن‌ها است هیچ توجهی به این فرمول ندارند و همچنان به پیاده‌سازی فرمول پول‌ساز قدیمی خود ادامه می‌دهند.

پس چه زمانی اوضاع تغییر می‌کند؟

به نظرم روشی که کمپانی‌های عرضه‌کننده بازی‌های ورزشی در حال پول در آوردن از آن هستند در حال قدیمی شدن است و دیگر مثل سابق پاسخگو نیست. کاربران فیفا از نسخه‌های اخیر این مجموعه رضایت چندانی ندارند و امتیازات این بازی‌ها هم در حال افت کردن است.

گیمرها امسال حسابی از دست نسخه جدید فیفا ناامید شدند

در همین راستا، امسال کونامی تصمیم گرفت PES 2021 که تغییر چندانی نسبت به نسخه سال قبلی ندارد را به صورت یک «آپدیت فصلی» عرضه کند و به‌جای آن روی PES 2022 که قرار است کاملا نسبت به نسخه‌های قبلی این مجموعه متفاوت باشد، وقت بگذارد.

اگر شاهد افت فروش سری‌هایی مثل فیفا و NBA 2K باشیم ممکن است چنین اتفاقی برای این فرنچایزها هم رخ دهد. البته اگر همچنان کاربران نسبت به نسخه‌های جدید آن‌ها ناراضی بمانند و کمپانی‌ها متوجه شوند که دیگر وقت پول گرفتن و چیز جدیدی تحویل ندادن به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید:


تماشا کنید: برنامه ویدیویی ویجیاتو – فیفا 20 یا PES 2020، مسئله این است!

تماشای نسخه با کیفیت در یوتیوب

Let’s block ads! (Why?)

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *