۷ نکته که هنگام خرید دوربین باید به آن‌ها توجه کنید

در این مطلب به بررسی نکاتی می‌پردازیم که قبل از خرید یک دوربین دیجیتال باید به آن‌ها توجه کنید تا یک خرید خوب و مناسب با نیاز خود داشته باشید.

همه‌ی ما می‌دانیم دوربین گوشی‌های هوشمند اگرچه در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تر شده‌اند اما هیچوقت نمی‌توانند جای یک دوربین DSLR معمولی را در زندگی ما بگیرند. دوربین برای یک کار طراحی شده و همان کار را هم بسیار بهتر از یک گوشی انجام می‌دهد چون عکاسی و فیلم‌برداری فقط بخشی کوچک (اما مهم) از فعالیت‌های یک گوشی است. اگر تصمیم گرفته‌اید که برای ثبت خاطرات و لحظات جذاب زندگی خود یک دوربین عکاسی خریداری کنید، این مطلب را حتما تا انتها بخواهید. خصوصا افرادی که می‌خواهند نخستین دوربین دیجیتال خود را خریداری کنند چرا که قرار است نکاتی را به شما یادآور شویم که حتما در داشتن تجربه‌ای خوب و لذت‌بخش به شما کمک خواهند کرد.


دوربین عکاسی برای چه کسانی مناسب است؟

Phone camera v DSLR 1

دقت داشته باشید کسی که قرار است یک دوربین عکاسی خریداری کند باید قبل از آن زمان زیادی را برای تحقیق اختصاص دهد. شما قرار است محصولی را خریداری کنید که تنها یک کار را برایتان انجام می‌دهد و قطعا نباید شتاب‌زده عمل کنید. اما قبل از هر چیز، این پرسش را از خود داشته باشید که «آیا اصلا به یک دوربین دیجیتال نیاز دارم؟» هم گوشی هوشمند و هم دوربین می‌توانند نیاز شما را در عکاسی و فیلم‌برداری برآورده کنند و این روزها حتی گوشی‌های میان‌رده هم عملکرد قابل قبولی در این زمینه دارند. بنابراین آیا منطقی است برای دوربین هم به صورت مجزا هزینه کنیم؟

بزرگ‌ترین مزیت گوشی‌های هوشمند راحت‌تر بودن است. شما همیشه گوشی را با خود به همراه دارید و بلافاصله در صورت مشاهده‌ی صحنه‌ای جذاب می‌توانید به عکاسی یا فیلم‌برداری اقدام کنید. بدون اینکه نیاز باشد یک چیز اضافه نظیر دوربین را با خود به همراه داشته باشید. حتی کلی گزینه برای ویرایش لحظه‌ای تصاویر و ویدیو هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت که این یعنی شما بلافاصله بعد از ثبت یک تصویر می‌توانید آن را ویرایش کرده و استفاده کنید.

اما نباید فراموش کرد کسانی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای یا حتی نیمه حرفه‌ای به عکاسی یا فیلم‌برداری بپردازند حتما نیاز به یک دوربین دیجیتال خواهند داشت. با تمام پیشرفت‌هایی که در دنیای گوشی‌های هوشمند صورت گرفته، باز هم باید همه چیز خوب باشد تا این محصولات بتوانند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند. مثلا سوژه نباید در حال حرکت باشد و نور هم باید به اندازه‌ی کافی وجود داشته باشد. بنابراین این پرسش که آیا به دوربین دیجیتال نیاز داریم یا خیر به این بستگی دارد که شما بیشتر اوقات در چه شرایطی عکاسی یا فیلم‌برداری می‌کنید. چون عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت یا در نور کم است که باعث می‌شود کیفیت دوربین دیجیتال قدرتمند را حس کنید.

شما با دوربین کاملا دستتان برای اعمال تغییرات سخت‌افزاری باز است. مثلا اگر از دوربین DSLR استفاده کنید می‌توانید لنزهای مختلفی را روی آن قرار دهید و تصاویری ثبت کنید که کیفیت و وضوح بسیار بالایی دارند. شما در گوشی‌های هوشمند به این اندازه آزادی عمل ندارید و تصاویر را هم نمی‌توانید آنطور که باید برای پرینت کردن بزرگ کنید چون نویز بسیار زیادی وجود خواهد داشت.

بنابراین به صورت کلی می‌توان اینطور در نظر گرفت که یک کاربر عادی مثل همه‌ی ما، برای ثبت تصاویر و ضبط ویدیو از گوشی هوشمند استفاده می‌کند و بیشتر تمایل دارد تصاویر را درون گوشی ذخیره و مشاهده کند یا آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. اما کسی از دوربین دیجیتال استفاده می‌کند که بخواهد به شکلی جدی به عکاسی و فیلم‌برداری بپردازد و یا شغل و حرفه‌اش مرتبط با عکاسی باشد. طبیعتا چنین افرادی نمی‌توانند با بهترین گوشی جهان از لحاظ عکاسی و فیلم‌برداری نیاز خود را برطرف کنند و به جای آن به یک دوربین خوب نیاز خواهند داشت.


نکاتی که قبل از خرید دوربین باید آن‌ها توجه داشته باشید


اگر متقاعد شده‌اید که به دوربین دیجیتال برای کار خود نیاز دارید، بنابراین به ۷ نکته‌ای که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم توجه داشته باشید؛ خصوصا اگر این نخستین بار است که قصد خرید یک دوربین را دارید.

۱. قیمت

خرید دوربین

photographer’s desk on which his instruments and cash are located, top view

برای این موضوع قطعا نیازی ندارد که ما به شما رقم دقیقی را اعلام کنید. همه چیز به بودجه‌ای دارد که شما قرار است برای این منظور اختصاص دهید. دوربین‌های مدرن امروزی بسیار گران‌قیمت هستند اما می‌شود نمونه‌های ارزان‌قیمت و خوب را هم با کمی جست‌و‌جو یافت. شما هر چقدر نیاز حرفه‌ای داشته باشید اما بودجه‌ی کافی را برای خرید مهیا نکنید باز هم باید به همان نمونه‌های معمولی بسنده کنید. گاهی اوقات حتی خرید لنز هم می‌تواند هزینه‌ی زیادی را روی دستتان بگذارد.

اما اگر یک تازه‌کار در امر عکاسی هستید و بودجه هم نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب شما دارد، خبر خوبی برایتان داریم. دوربین‌های مقرون به صرفه اما باکیفیت بسیار زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند نیاز شما را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند. شما می‌توانید با استفاده از همین دوربین‌ها در کسب و کار خود پیشرفت کرده و سپس مدل‌های گران‌قیمت‌تر را خریداری کنید.

قبل از خرید یک دوربین، حتما محدوده‌ی قیمت مورد نظر را وارد کنید تا انتخاب‌ها محدود شوند. نگران کیفیت پایین نباشید! دوربین در معمولی‌ترین حالت ممکن باز هم عملکرد خوبی دارد و می‌تواند نیاز شما را تا زمانی که یک دوربین حرفه‌ای خریداری کنید برطرف کند. البته اگر فکر می‌کنید اینطور نیست می‌توانید به خرید دوربین‌های دست دوم اقدام کنید که ارزش خرید بالایی هم دارند.

خرید محبوب‌ترین دوربین‌های دیجیتال از دیجی‌کالا


۲. دوربین بدون آیینه یا DSLR؟

خرید دوربین

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که شاید ذهن همه‌ی کاربران را به خود مشغول کرده باشد این است که دوربین‌های بدون آیینه بهتر هستند یا دوربین‌های DSLR. این دو، دو نوع متفاوت از دوربین به حساب می‌آیند که کاملا از یکدیگر متفاوت هستند. البته در هر دو دسته هم دوربین‌های بسیار باکیفیت و بالارده برای خرید وجود دارند.

تفاوت اینجاست که دوربین‌های بدون آیینه و DSLR تصاویر را به صورت متفاوتی پردازش می‌کنند. در نتیجه نمونه‌ای که بعد از ثبت شده مشاهده می‌کنید کیفیت متفاوتی خواهد داشت. دوربین‌های بدون آیینه، همانطور که از نامشان پیداست آیینه ندارند اما دوربین‌های DSLR چرا. معمولا دوربین‌های بدون آیینه برای استفاده‌های حرفه‌ای مناسب‌تر هستند چرا که وزن کمی دارند و کوچک‌تر هستند. همچنین کسانی که در زمینه‌ی ضبط ویدیو و ولاگینگ فعالیت می‌کنند، دوربین‌های بدون آیینه را گزینه‌ی مناسب‌تری می‌دانند.

علاوه بر این‌ها دوربین‌های بدون آیینه چون هیچ آیینه‌ای ندارند می‌توانند میزان تصویر را بعد از اینکه نور وارد لنز می‌شود به شما نشان دهد که این واقعا عالی است اما به خاطر عدم بهره‌مندی از تراکم پیکسلی بالا شاید کمی از وضوح تصاویر کاسته شود. دوربین‌های DSLR هم به خاطر فوکوس خودکار بسیار سریع و پایدار و نمایاب (View-Finder) اپتیکال گزینه‌ی مناسبی به حساب می‌آیند. اگر شما یک تازه‌کار هستید پیشنهاد می‌شود به خرید دوربین‌های DSLR فکر کنید چون هزینه‌ی کمتری برایتان در پی خواهد داشت.

خرید محبوب‌ترین دوربین‌های DSLR از دیجی‌کالا
خرید محبوب‌ترین دوربین‌های بدون آیینه از دیجی‌کالا

۳. لنز

خرید دوربین

معمولا بعد از خرید یک دوربین، یک بدنه و یک کیت لنز دریافت می‌کنید. این لنز غالبا بین ۱۸ تا ۵۵ میلی‌متر بزرگی دارد اما اندازه‌ی دقیق آن را شرکت سازنده تعیین می‌کند و بستگی به برندی دارد که از آن خرید می‌کنید. اگرچه لنزی که به همراه خود دوربین قرار دارد به اندازه‌ی کافی خوب هست تا کار یک فرد تازه‌کار را راه بیندازد اما بعد از مدتی شاید نیاز داشته باشید لنز جدیدی را خریداری کنید چون گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد به سبک خاصی از عکاسی روی می‌آورند و در این شرایط باید یک لنز متفاوت و خاص خریداری کنید.

بنابراین علاوه بر کیت لنز موجود درون کارتون دوربین، بهتر است یک لنز دیگر هم در کنار آن خریداری کنید. یک لنز دیگر به شما کمک می‌کند خلاق‌تر باشید و تصاویر بهتر و جذاب‌تری را از همان ابتدا ثبت کنید. لنزهایی که به صورت مجزا به فروش می‌رسند قیمت متفاوتی هم دارند. بنابراین به این نکته هم حتما توجه داشته باشید و سعی کنید لنزی را خریداری کنید که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم بتواند سبک جدیدی را به شما معرفی کند.

خرید محبوب‌ترین لنزهای دوربین از دیجی‌کالا

۴. اندازه

IMAX is Working to Make its Cameras More User Friendly .001

اصلا به این فکر نکنید که دوربین هر چقدر بزرگ‌تر باشد یعنی شما فرد حرفه‌ای‌تری هستید. البته این موضوع شاید در برخی مواقع واقعا درست باشد اما به این فکر کنید که دوربین‌های بزرگ فقط در یک سری شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مثلا در مجالس یا مهمانی‌های بزرگ، جایی که یک دوربین را می‌توان روی تجهیزات مختلف نصب کرد. نمی‌شود انتظار داشت با یک دوربین بزرگ بتوانید همیشه و در هر لحظه آماده‌ی عکاسی و فیلم‌برداری باشید.

داشتن دوربین بزرگ قطعا یک سری دردسرهای خاص خود را دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم سهولت در جابه‌جایی اشاره کرد و همین موضوع شاید سبب شود اصلا در بسیاری از مواقع از آن استفاده نکنید. سعی کنید همیشه دوربینی کوچک اما باکیفیت خریداری کنید تا بتوانید در هر شرایطی آن را به همراه خود داشته باشید. هدف در درجه‌ی نخست این است که بتوانید وارد دنیای عکاسی و فیلم‌برداری شده و با شرایط آن آشنا شوید. طبیعتا در این شرایط داشتن یک سخت‌افزار کوچک‌تر می‌تواند مناسب‌تر باشد.

۵. کیفیت تصاویر

خرید دوربین

به احتمال زیاد مهم‌ترین دلیل (اگر نخواهیم بگوییم تنها دلیل) خرید یک دوربین این است که کیفیت تصاویر برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می‌خواهید محصولی داشته باشید که بتواند تصاویر بهتری را در شرایط مختلف ثبت کند. در نتیجه کیفیت تصویر مهم‌ترین فاکتوری است که باید حتما به آن توجه داشته باشید. مهم نیست شما یک فرد حرفه‌ای هستید یا تازه‌کار، کیفیت بالای دوربین چیزی است که باید به دنبال آن باشید چون دوربین دقیقا برای همین منظور ساخته شده است.

یک باور نادرست در رابطه با دوربین‌ها این است که هرچقدر مگاپیکسل آن‌ها بالاتر باشد، در نتیجه کیفیت تصاویر هم بهتر خواهد بود. بارها به این باور نادرست در رابطه با دوربین گوشی‌های هوشمند اشاره کرده‌ایم و گفته‌ایم که کاملا آن را فراموش کنید چون این موضوع درست نیست. البته نمی‌توان گفت این حرف به کلی نادرست است اما فاکتورهای بسیار مهم‌تری از مگاپیکسل هم وجود دارند که روی کیفیته تصاویر تأثیر بسزایی می‌گذارند که از جمله این موارد می‌توان به گستره‌ی دینامیکی، کنتراست تصویر و… اشاره کرد.

هر دوربین با توجه به سلیقه‌ی شرکت سازنده تصاویر متفاوتی را تولید می‌کند. بنابراین باید به این نکته هم توجه داشته باشید که قبل از خرید یک دوربین، مشاهده‌ی نمونه تصاویر ثبت شده توسط آن در وب‌سایت‌های مختلف می‌تواند کمک زیادی به شما بکند که بتوانید تصمیم بگیرید کدام دوربین متناسب با نیاز و سلیقه‌ی شماست.

۶. سهولت کاربری

خرید دوربین

شاید فکر کنید خرید حرفه‌ای‌ترین دوربین جهان شما را به حرفه‌ای‌ترین عکاس جهان هم تبدیل می‌کند. اما این باور درست نیست. شما نمی‌توانید با خرید یک دوربین حرفه‌ای، به عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید اما اگر حرفه‌ای باشید، با یک دوربین معمولی هم می‌توانید تصاویری خلق کنید که کم‌نظیر باشند.

به عنوان یک تازه‌کار، بهتر است دوربینی را انتخاب کنید که رابط کاربری ساده‌تر و به صورت کلی سهولت بیشتری داشته باشد و شما را هنگام کار به دردسر نیندازد. باید در ابتدا با دوربین‌هایی شروع به عکاسی کنید که شما را با چم و خم کار آشنا کنند و سپس در صورت نیاز به خرید مدل‌های پیشرفته و پیچیده‌تر اقدام کنید.

دوربین‌های اقتصادی DSLR معمولا بسیار ساده طراخی می‌شوند و می‌توانید با خرید آن‌ها تا دو سال نیاز خود را کاملا برطرف کنید و از طرفی به تمام فوت و فن‌های عکاسی عم مسلط شوید. وقتی همه چیز را فرا گرفتید و در عکاسی هم تجربه‌ی بیشتری کسب کردید، حالا می‌توانید به خرید یک مدل جذاب‌تر و پیشرفته‌تر فکر کنید.

۷. لرزشگیر تصویر

IS.jpg

عکاسان معمولا در ابتدای دوران عکاسی تصاویر بی‌کیفیت و تاری ثبت می‌کنند و حتی زمانی که حرفه‌ای می‌شوند باز هم این چیزی نیست که بتوانند کاملا از چنگالش رهایی یابند. موضوع اینجاست که یک دوربین اگر از لرزشگیر خوبی بهره ببرد حتما می‌تواند این ضعف‌ها را حتی در همان ابتدای دوران عکاسی هم بپوشاند. وقتی این قابلیت را روی دوربین دیجیتال خود فعال کنید، دیگر نیازی نیست نگران تار شدن تصاویر باشید چون تا حد زیادی لرزش‌ها را خنثی می‌کند و نیاز برای اعمال تغییرات بعد از ثبت تصاویر را کاهش می‌دهد. متأسفانه همه‌ی دوربین‌ها از لرزشگیر بهره نمی‌برند اما با کمی جست‌و‌جو و تحقیق می‌توانند دوربین‌هایی را بیابید که از این قابلیت بهره می‌برند و قیمت مناسبی هم دارند.


توجه داشته باشید خرید یک دوربین عکاسی باید با دقت و حساسیت بالایی صورت بگیرد چون شما قرار است مدت‌ها با آن به ثبت تصاویر و ضبط ویدیو بپردازید. بنابراین مدلی را انتخاب کنید که هم رضایت کاربران از آن بالا باشد،‌ هم نمونه تصاویر ثبت شده توسط آن با سلیقه و کار شما همخوانی داشته باشد، هم خیلی پیچیده و بزرگ و دست و پاگیر نباشد و هم اینکه قیمت مناسبی داشته باشد.

منبع: MakeUseOf

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link