۵ ویژگی سری آیفون ۱۴ که از گوشی‌های اندرویدی کپی‌برداری شده‌اند

مردم در حوزه‌های مختلف به تعصب داشتن علاقه‌ی زیادی دارند. به همین خاطر افرادی که مثلا طرفدار اپل هستند، هر ساله وارد بحث و جدل‌های زیادی در مورد بهتر بودن آیفون می‌شوند. در نتیجه اگر اپل، سامسونگ یا هر شرکت دیگری که مورد علاقه‌ی این افراد است ویژگی‌ جدیدی ارائه ‌کند، این افراد ویژگی‌های موردنظر را به عنوان نوآوری بسیار جذاب در نظر می‌گیرد. بعد از معرفی نسل‌های جدید آیفون، مخالفان زیادی تکراری بودن این گوشی‌ها را به سخره می‌گیرند. حالا در مورد سری آیفون ۱۴ هم بار دیگر این اتفاقات تکرار شده است.

اگرچه این گوشی‌ها از ویژگی‌های جدیدی بهره می‌برند و اپل می‌گوید تمام این مشخصه‌ها به‌شدت مفید و مهم هستند، اما برخی از این مشخصه‌ها به طور کامل یا تا حدی از قابلیت‌های گوشی‌های اندرویدی کپی‌برداری شده‌اند که در ادامه به فقط ۵ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

جزیره پویا – ال‌جی V10

آیفون 14

اپل بعد از سال‌ها استفاده از ناچ، برای مدل‌های پرو آیفون ۱۴ این مشخصه را کنار گذاشته است و به بهره‌گیری از نمایشگر حفره‌دار روی آورده. بنابراین با توجه به اینکه مدل‌های استاندارد دارای ناچ هستند، تمایز بین مدل‌های پرو و معمولی بیشتر از گذشته شده است.

با وجود اینکه ایده‌ی اپل برای حفره‌ی نمایشگر موسوم به جزیره پویا در نگاه اول ایده‌ی کاملا جسورانه و نوآورانه‌ای محسوب می‌شود، ولی واقعیت این است که ال‌جی سال‌ها قبل برای گوشی V10 چنین ایده‌ای را با رویکرد متفاوتی عملی کرده است. این گوشی دارای یک نمایشگر ثانویه‌ی بسیار کوچک در بخش فوقانی نمایشگر اصلی بود که کاربران از این بخش می‌توانستند برای تعامل بهتر با نوتیفیکیشن‌ها، ایجاد میان‌بر برای فهرست مخاطبین، کنترل پخش موسیقی و دیگر موارد این‌چنینی استفاده کنند.

به طور کلی ال‌جی از جمله شرکت‌هایی بود که در بازار موبایل نوآوری‌های زیادی را عملی می‌کرد ولی به دلیل برخی مشکلات، این ایده‌ها با استقبال گسترده‌ای روبرو نمی‌شدند. گوشی V20 هم بار دیگر با این مشخصه راهی بازار شد و اگرچه بخشی از کاربران می‌گفتند این قابلیت مفید است، ولی برخی دیگر بر این باور بودند که قابلیت موردنظر تجربه‌ی کاربری را بهبود نمی‌بخشد.

ال جی

اما حالا اپل به جای استفاده از نمایشگر ثانویه، تصمیم گرفته چنین رویکردی را به طور نرم‌افزاری برای حفره‌ی نمایشگر عملی کند. در نتیجه اگر مشغول گوش دادن به موسیقی هستید، این بخش موسوم به «جزیره پویا» اطلاعات مربوط به آهنگ در حال پخش را ارائه می‌کند. از طرف دیگر هنگام استفاده از فیس آی‌دی به جای اینکه تصویر موردنظر کل نمایشگر را بگیرد، فقط همین بخش مربوط به «جزیره پویا» طرح مربوط به فیس آی‌دی را نمایش می‌دهد. روی هم رفته جزیره پویا کپی مستقیمی از قابلیت ال‌جی نیست، اما کاملا روشن است که طراحان اپل از اقدام ال‌جی تاثیر گرفته‌اند.

دوربین سلفی در حفره‌ی نمایشگر

آیفون 14

با وجود اینکه طی سال‌های اخیر اپل برای استفاده از ناچ اصرار زیادی داشت، اما این شرکت هم بالاخره به استفاده از نمایشگر حفره‌دار روی آورده است. اما به دلیل وجود سیستم فیس آی‌دی در گوشی‌های آیفون، این شرکت در حقیقت دو حفره با اندازه‌های مختلف را در نمایشگر مدل‌های پرو آیفون ۱۴ تعبیه کرده است. یکی از این حفره‌ها صرفا حاوی دوربین سلفی است و حفره‌ی دوم برای فیس آی‌دی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

iPhone 14 5 2

در این رابطه باید بگوییم که هواوی نخستین شرکتی بود که برای گوشی نوا ۴ به بهره‌گیری از نمایشگر حفره‌دار روی آورد. از آن زمان بخش بزرگی از گوشی‌های اندرویدی به استفاده از این مشخصه روی آورده‌اند. بنابراین اپل مطابق معمول چندین سال دیرتر از رقبای خود در این زمینه دست به کار شده است. از طرف دیگر باید به تلاش شرکت‌ها برای استفاده از دوربین زیر نمایشگر اشاره کنیم که به احتمال زیاد حتی اگر کیفیت این دوربین‌های سلفی به طور قابل توجهی بهبود پیدا کند، اپل در بهترین حالت ۳ تا ۴ سال دیگر این مشخصه را برای کاربران آیفون ارائه خواهد کرد.

نمایشگر همیشه روشن

آیفون 14

کاربران آیفون سال‌هاست که درخواست بهره‌گیری از نمایشگر همیشه روشن را مطرح می‌کنند. گوشی‌های اندرویدی به لطف این مشخصه به کاربران اجازه می‌دهند که بدون نیاز به روشن کردن نمایشگر، اطلاعاتی مانند ساعت و نوتیفیکیشن‌های دریافتی را مشاهده کنند. در هر صورت بعد از معرفی iOS 16 و پشتیبانی از این مشخصه، کاملا روشن بود که این قابلیت برای سری آیفون ۱۴ در نظر گرفته شده است.

البته اپل برای افزایش تمایز بین مدل‌ها و افزایش فروش مدل‌های پرو، تصمیم گرفته این مشخصه را صرفا برای مدل‌های پرو ارائه دهد. بنابراین با خرید مدل‌های استاندارد آیفون ۱۴ از این قابلیت بهره‌مند نخواهید شد.

رفرش‌ریت متغیر کاربردی

آیفون 14

سال گذشته مدل‌های پرو آیفون ۱۳ از قابلیت رفرش ریت متغیر بهره‌مند شدند ولی کاربران فقط می‌توانستند بین رفرش ریت ۲۴ تا ۱۲۰ بهره ببرند. اما حالا برای مدل‌های پرو آیفون ۱۴، رفرش ریت متغیر بسیار بهتری ارائه شده و در نتیجه میزان حداقل رفرش ریت به ۱ هرتز رسیده است. به لطف همین مشخصه، قابلیت نمایشگر همیشه روشن فشار زیادی به باتری وارد نخواهد کرد.

iPhone 14 1

همانطور که گفتیم اگرچه نسل قبلی مدل‌های پرو آیفون هم دارای این مشخصه بودند، اما رفرش ریت متغیر زمانی واقعا مفید است که حداقل آن به ۱ هرتز برسد. گوشی‌های وان‌پلاس ۹ پرو و اوپو فایند X3 پرو از جمله اولین گوشی‌های مجهز به این مشخصه محسوب می‌شوند. حالا اپل هم به لطف استفاده از پنل‌های LTPO موفق شده رفرش ریت بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز را برای این دو مدل به ارمغان بیاورد.

تشخیص تصادف رانندگی

آیفون 14

گوگل در سال ۲۰۲۰ قابلیت تشخیص تصادف رانندگی را برای اندروید ارائه داد و حالا بعد از حدود دو سال، آیفون‌های جدید هم این مشخصه را دریافت کرده‌اند. گوگل برای تشخیص تصادف از سنسور‌های حرکتی و میکروفون‌های موجود در گوشی‌های پیکسل استفاده می‌کند. بعد از انجام تشخیص، یک پیام به نمایش درمی‌آید تا اگر کاربر به کمک نیاز دارد، بتواند پاسخ دهد. در صورت عدم پاسخ کاربر، گوشی به طور خودکار اورژانس را در جریان می‌گذارد و موقعیت مکانی کاربر را هم ارسال می‌کند.

البته طبق اطلاعات فاش شده، به نظر می‌رسد به زودی این قابلیت اندروید راهی دیگر گوشی‌ها هم خواهد شد. اما در حال حاضر برای بهره‌گیری از این مشخصه، چاره‌ای جز خرید سری آیفون ۱۴ یا گوشی‌های پیکسل ندارید.

منبع: Android Central

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.