۵ مودم TD-LTE برتر بازار ایران

در اینترنت TD-LTE صحبت از انتخاب مودم چندان حرف درستی نیست. چون شرکت‌های سرویس‌دهنده تعیین می‌کنند کاربر چه مودم یا مودم‌هایی داشته باشد.

برخی از سرویس‌دهنده‌ها فقط یک مودم لاک شده به شما پیشنهاد داده و باید همان را انتخاب و خریداری کنید. شرکت‌هایی مانند ایرانسل هم چند مدل محدود مودم TD-LTE وارد ایران کردند و شما باید یکی از آن‌ها را بخرید.

غالب مودم‌های تی‌دی‌ال‌تی مشابه هم و دارای ویژگی‌ها و امکانات یکسانی هستند و فقط برای ایجاد تنوع مصنوعی وارد بازار شدند. در واقع، هیچ فرقی نمی‌کند مثلا شما مودم TK-2510 یا TK2510 Plus یا GP2101 و حتی GP2101 Plus را بخرید.

ابدا نباید انتظار داشت تنوع و امکانات مودم‌های TD-LTE مانند مودم‌های همراه یا رومیزی ۴G باشد.

سخن بعدی این است که غالب این مودم‌ها فقط در ایران و چند کشور محدود دیگر یافت می‌شوند و نمی‌توانید آن‌ها را در بازار آزاد یا سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید.

موضوع قفل بودن این مودم‌ها برای یک سیم‌کارت و اپراتور خاص هم مشکل را دو چندان می‌کند و اگر شما از یک مودم تی‌دی‌ال‌تی خوش‌تان آمده باشد؛ با فراغ بال نمی‌توانید آن را خریداری کنید و باید ابتدا سراغ اپراتور اینترنت TD LTE خود بروید و استعلام بگیرید آیا این مودم از فرکانس‌های رادیویی آن‌ها پشتیبانی می‌کند یا خیر!

در هنگام انتخاب مودم TD-LTE چه نکاتی مهم هستند؟

چند نکته بسیار مهم در بحث انتخاب یک مودم تی‌دی‌ال‌تی مطرح هستند.

۱- فرکانس رادیویی TDD: به طور کلی، در ایران اینترنت TD-LTE روی دو طیف فرکانس رادیویی ارائه می‌شود. ایرانسل و مبین‌نت از فرکانس‌های رادیویی ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز (باندهای ۴۲ و ۴۳) استفاده می‌کنند و شاتل از فرکانس رادیویی ۲۳۰۰ و ۲۶۰۰ مگاهرتز (باند ۳۸ و ۴۰) بهره می‌برد. پس، باید توجه کنید از کدام اپراتور سرویس می‌گیرید و مودمی خریداری کنید که از فرکانس‌های TDD اپراتور شما پشتیبانی کند.

۲- سرعت و رده LTE: مودم‌های TD-LTE در دو رده سرعتی هستند. رده LTE Cat 4 با سرعت حداکثر دانلود ۱۵۰ مگابیت (یا ۱۲۰ مگابیت) و رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت. البته، در ایران سرعت TD-LTE بیشتر از ۱۰۰ مگابیت نیست و هر دو مودم برای این منظور کفایت می‌کند ولی مودم‌های رده LTE Cat 6 ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری دارند.

۳- امکانات ارتباطی: یکی از بخش‌هایی که باعث تفاوت میان مودم‌های TD-LTE می‌شود؛ امکانات ارتباطی آن‌ها است. چند درگاه شبکه اترنت LAN دارند و آیا صد مگابیتی هستند یا هزار مکابیتی؟ چند درگاه WAN و USB دارند؟ آیا از درگاه تلفن ثابت RJ11 برای VoIP پشتیبانی می‌کنند؟

۴- وای‌فای: غالب مودم‌های تی‌دی‌ال‌تی تک بانده هستند ولی باز می‌توانید یکی دو مدل پیدا کنید که دو بانده بوده و سرعت وای‌فای بیشتری داشته باشند.

بهترین مودم‌های TD-LTE بازار ایران

شاید در مجموع زیر ۱۰ مودم تی‌دی‌ال‌تی در بازار ایران داشته باشیم که اشاره شد هر شرکت و اپراتور برای خودش یکی دو مدل عرضه کرده و ایرانسل در این زمینه پیشتاز است و بیشترین تنوع را دارد.

براساس پارامترهایی که در بالا اشاره شد؛ شاید بتوان گفت ۵ مودم زیر بهتر از سایرین هستند:

۱- مودم هواوی B612

Huawei B612 4G LTE

محبوب‌ترین مودم TD-LTE در بازار ایران، هواوی B612 یا همان ایرانسل TF-i60 H1 است. هواوی B612 یک مودم آنلاک شده است یا حداقل ما در اینجا به مدل آنلاک شده آن اشاره داریم که امکان استفاده از سیم‌کارت تی‌دی‌ال‌تی همه اپراتورها را می‌دهد.

تنها مودم LTE Cat 6 برای اینترنت ۴G و TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت است و از وای‌فای دو بانده با تعداد درگاه‌های کامل سود می‌برد. بیشترین فروش مودم تی‌دی‌ال‌تی در ایران را در اختیار دارد و بالاترین سرعت و آنتن‌دهی را می‌دهد.

البته، این مودم خالی از عیب نیست و در چندین بخش با معایب و ضعف‌های بزرگی روبرو است ولی فعلا در بازار ایران بهترین مودم است.

خرید مودم هواوی B612

۲- مودم هواوی B622

قیمت مودم ۶۲۲

قیمت مودم ۶۲۲

این روزها، مودم هواوی B622 پر فروش‌ترین مودم ۴.۵G/TDLTE بازار ایران شده است. مودمی که آنلاک است و از هر سیم کارتی، چه سیم‌کارت TDD و چه سیم‌کارت FDD پشتیبانی می‌کند؛ وای‌فای ۶ دارد که سریع‌ترین نسل جدید وای‌فای دنیا است و از نظر سرعت و گیرندگی آنتن، عملکرد کاملا رضایت‌بخشی دارد.

هواوی B622، نسخه به‌روزشده و ارتقا یافته B612 است و از نظر وزن، اندازه و بسیاری از ویژگی‌ها، کاملا مشابه این مودم و ایرانسل TF-i60 H1 است.

شما می‌توانید این مودم را در هر نقطه‌ای از ایران استفاده کنید و هر سیم‌کارتی از همراه اول، ایرانسل، مبین‌نت، وینکس، شاتل موبایل، مبنا تلگام، پیشگامان، آسیاتک، رایتل و غیره روی آن بیندازید و به اینترنت پرسرعت وصل شوید.

این مودم دارای ۴ درگاه شبکه اترنت و دو سوکت اتصال آنتن خارجی است؛ ضمن اینکه از یک درگاه تلفن Rj11 نیز سود می‌برد.

خرید مودم هواوی B622

۳- ایرانسل TF-i60 G1

مودم ایرانسل TF-i60 G1

مودم ایرانسل TF-i60 G1

اگر می‌خواهید یک مودم ۴.۵G/TDLTE خوب ولی ارزان خریداری کنید؛ پیشنهاد ما مودم ایرانسل TF-i60 G1 است.

این مودم در اردیبهشت ۱۴۰۲ حدود ۳.۵ میلیون تومان است و جزو ارزان‌ترین مودم‌های TD LTE برتر بازار محسوب می‌شود. قدرت گیرندگی سیگنال این مودم عالی است؛ ضمن اینکه وای فای دو بانده دارد و شما می‌توانید روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بهترین سرعت را دریافت کنید.

اگرچه این مودم را ابتدا ایرانسل وارد بازار کرد ولی اکنون غالب سرویس‌دهنده‌های اینترنت TD LTE آن را عرضه می‌کنند و شما با خیال راحت می‌توانید آن را از یک اپراتور خریداری کرده و سیم کارت TDD یا سیم کارت FDD آن اپراتور را روی مودم قرار داده و به اینترنت وصل شوید.

در پشت مودم TF-i60 G1 شاهد یک درگاه شبکه LAN برای اتصال یک دستگاه با کابل شبکه به مودم نیز هستیم.

خرید مودم ایرانسل TF-i60 G1

۴- هواوی HWS32/HWS33

اینترنت TDLTE مودم هواوی

اینترنت TDLTE مودم هواوی

اپراتور ژاپنی یوکیو چندین مودم سیم‌کارتی به هواوی سفارش ساخت داده است. مودم HWS32 و HWS33 دو مدل از این دسته مودم‌ها هستند که وارد بازار ایران شدند و خوش درخشیدند.

این مودم‌ها از باند ۱ روی فرکانس‌های FDD و باند ۴۲ روی فرکانس‌های TDD پشتیبانی می‌کنند و کاملا آنلاک هستند تا برای استفاده از اینترنت TD LTE کاملا مناسب باشند.

معمولا گیرندگی آنتن و سرعت این مودم‌ها بالا است؛ به‌ویژه مودم HWS33 که در تست‌های ما به سرعت‌های ۱۲۰ مگابیت در TD LTE و ۱۵۰ مگابیت در اینترنت همراه با سیم‌کارت‌های مختلف می‌رسد.

این مودم‌ها دارای دو درگاه شبکه اترنت گیگابیتی هستند؛ از آنتن‌های داخلی قوی برای LTE و وای‌فای سود می‌برند؛ وای‌فای دو بانده AC1200 دارند و فقط با اتصال مستقیم به برق شهری کار می‌کنند و باتری ندارند.

خرید مودم هواوی HWS33

۵- هواوی N5368X

N5368X و N5368X MAX

N5368X و N5368X MAX

داستان مودم ۵۳۶۸ ایکس کاملا با مودم‌های قبلی معرفی شده؛ متفاوت است. هواوی N5368X یک مودم ۵G بیرونی است؛ یعنی در فضای باز نصب می‌شود و می‌تواند بیشترین گیرندگی سیگنال را داشته باشد.

چون از ۱۲ آنتن بزرگ داخلی استفاده می‌کند؛ برای مناطق حاشیه شهرها، روستاها و نقاطی که سیگنال اینترنت موبایل ضعیف است؛ بهترین گزینه است.

قیمت این مودم مقداری بالا است ولی کاملا ارزش خرید دارد. خود مودم دارای وای‌فای است و می‌توانید در داخل خانه هم نصب و استفاده کنید ولی بیشترین کارایی آن منوط به بیرون از خانه است.

مودم N5368X از تمامی باندهای رادیویی ۳G و ۴G و TD LTE و ۵G زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید هر سیم‌کارتی را روی آن قرار دهید.

در غالب تست‌ها، سرعت اینترنت روی این مودم به بالای ۱۰۰ مگابیت می‌رسد و از این نظر، سریع‌ترین مودم سیم‌کارتی بازار ایران محسوب می‌شود.

توجه: این مقاله اولین بار در خرداد ۱۳۹۹ نوشته و منتشر شد و پس از چندین بار ویرایش، در اردیبهشت ۱۴۰۲ کاملا بازنویسی و به‌روزرسانی گردید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.