۱۲ نکته مهم برای تعامل با یک همکار منفی و بدقلق

زمانی که در یک اداره و یا شرکت کار می‌کنید، خیلی اهمیت دارد که هنگام تکمیل پروژه‌ها و وظایف، اخلاق و رویکرد حرفه‌ای و مثبت خود را حفظ کنید. این موضوع شاید در ظاهر ساده به نظر برسد. ولی می‌تواند تبدیل به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شود. به‌خصوص زمانی که با تعدادی افراد و یا همکار بدبین و منفی‌گرا سروکار داشته باشید. از آنجایی که هر روز با آن‌ها سروکار دارید، بهتر است رفتاری حرفه‌ای و بالغ با این همکارها و یا همکار بدبین داشته باشید. در این مقاله نکاتی را در مورد نحوه برخورد صحیح با همکار بدبین با شما به اشتراک می‌گذاریم و توضیحاتی را در مورد اهمیت تعامل و رفتار حرفه‌ای با آن‌ها ارائه می‌کنیم.

چرا برخورد حرفه‌ای با همکاران بدبین ضرورت دارد؟

برخی محیط‌های کاری ممکن است کارکنانی داشته باشند که همیشه نظرات و نگرش‌های منفی و بدبینانه خود را به اطرافیان منتقل می‌کنند. در چنین شرایطی، مهم است که یاد بگیرید چطور با این بدبینی و منفی‌نگری‌ها کنار آماده و همچنان رویکرد و روحیه خود را برای ادامه‌ی کار مثبت و با انگیزه نگاه دارید. اگر برخورد و تعامل موفقی با این افراد داشته باشید، شما در واقع به کل محیط کاری و سایر همکاران کمک می‌کنید تا آن‌ها هم احساس مثبت و سازنده‌تری داشته باشند.

شما همچنین می‌توانید از حرفه‌ای‌گری خود برای کمک به این همکار بدبین استفاده کنید تا او هم بتواند راهکارهایی را برای حل مشکل خود پیدا کند. با این کار، محیطی بسیار مثبت‌تری را هم برای خود و هم برای سایر همکارانتان ایجاد خواهید کرد. با انجام این کار، مهارت‌های رهبری و حل مشکل خود را به نمایش می‌گذارید. از سوی دیگر، مدیر شما نیز ممکن است متوجه شود شما توانایی خوبی در برخورد با مسائل مختلف دارید و مسئولیت بیشتری را به واگذار کند.

همکار بدبین

چطور با همکار بدبین و بدقلق خود برخورد و تعامل داشته باشیم؟

هنگام تعامل با همکاران منفی‌گرا، باید با صبر و نگرشی مثبت با آن‌ها برخورد داشته باشید. در همین راستا،  از نکات و توصیه‌های زیر می‌توانید در جهت مدیریت تعامل و برخورد با این افراد کمک بگیرید.

۱. کاری کنید که احساس کنند حرف آن‌ها شنیده می‌شود

زمانی که یک کارمند احساس منفی نسبت به محیط و شرایط کاری دارد،  شما باید زمان بگذارید و دغدغه‌های او را بشنوید. آن‌ها شاید احساس بی‌انگیزگی و ناامیدی کنند،  چراکه هیچ‌کس متوجه حرف‌های آن‌ها نمی‌شود. وقت گذاشتن برای آن‌ها، شنیدن صحبت‌هایشان و تلاش برای درک کردن مواضع آن‌ها باعث می‌شود احساس بهتری به وضعیت فعلی خود پیدا کنند. این کارها می‌تواند از میزان منفی‌گرایی و بدبینی همکار شما بکاهد.

۲. در میان نظرات منفی و بدبینی‌های آن‌ها، نکات مثبت را پیدا کنید

اگر کارمندی خیلی منفی‌گرا است و دائماً نظرات منفی می‌دهد،  سعی کنید نکات مثبت را در میان نکاتی که بیان می‌کند پیدا کنید. هنگامی که آن‌ها نظرات منفی خود را در مورد کار بیان می‌کنند،  سعی کنید حرف و نگاه آن‌ها را معطوف به موضوعی مثبت کنید. این کار نه‌تنها به سلامت روان و اعصاب خود شما کمک می‌کند، بلکه ممکن است به همکار بدبین شما هم کمک کند تا جنبه‌های مثبت را نیز ببینند.

همکار بدبین و منفی‌گرا

۳. منابعی مفیدی را به آن‌ها معرفی کنید

زمانی که یک همکار با شرایط دشواری روبرو شده و نظرات منفی می‌دهد، به او پیشنهاد کنید که با یک مرجع مرتبط و معتبر که صلاحیت کمک به او را دارد، مشورت کند. بسته به شرایط و نوع مشکل، می‌توانید پیشنهاد کنید که با یک دوست، مدیر شرکت و یا بخش منابع انسانی صحبت کند.

۴. در صورت لزوم مشکل را با منابع انسانی و یا مدیریت مطرح کنی

اگر همکار بدبین شما همچنان به نظرات منفی خود ادامه داده و شرایط کاری را برای شما سخت می‌کند، شاید بهتر باشد موضوع را با بخش منابع انسانی و یا مدیریت سازمان خود در میان بگذارید. کارمندان این بخش‌ها معمولاً تجربه و صلاحیت بیشتری در زمینه برخورد با مشکلات دارند و شاید آن‌ها بتوانند کمکی به همکار شما کنند.

با این حال، قبل از اینکه موضوع را به منابع انسانی و یا مدیریت منتقل کنید، بهتر است همین موضوع را به همکار مورد نظر تذکر دهید که دیگر تحمل نظرات منفی، بدبینی‌ها و منفی‌گرایی او در محیط کار برای شما دشوار شده است. البته اگر احساس می‌کنید توانایی نادیده گرفتن تمام این نظرات منفی و جو منفی ایجاد شده در محیط را دارید، این گزینه را ترجیحاً پیش بگیرید. چراکه ارجاع موضوع به منابع انسانی شاید برخی درگیری‌ها و دلخوری‌های غیرضروری را میان شما به وجود بیاورد. درهرحال، در صورتی که تحمل شرایط برای شما خیلی سخت شده، موضوع را به بخش‌های فوق مطرح کنید.

همکار بدقلق

۵. مؤدبانه خود را از گفتگو کنار بکشید

اگر همکار بدبین و منفی‌گرای شما وارد یک مکالمه عادی و معمولی با شما شد و این مکالمه به مرور رو به منفی‌گرایی رفت، مؤدبانه به او بگویید که ترجیح می‌دهید به کار خودتان برگردید. این کار به شما کمک می‌کند تا از محیط منفی خارج شده و درگیر شرایط منفی نخواهید شد. با این حال، دقت کنید که هنگام بیان مؤدب هستید تا همکار مورد نظر قصد شما برای بازگشت به کار را درک کرده از هرگونه کدورت احتمالی جلوگیری شود.

۶. از موقعیت‌های منفی فاصله بگیرید

اگر شما مرتباً با این کارمند بدبین و منفی‌گرا سروکار دارید، سعی کنید برخی مواقع که زیاد سرحال نیستند و احتمال منفی‌گرایی در آن‌ها بیشتر است، از کنار آن‌ها فاصله بگیرید. اگر میز کار شما نزدیک است و صحبت‌های مکرر او باعث پرت شدن حواس شما می‌شود، از سرپرست و یا مدیر بخش خود اجازه بگیرید تا حین کار به موسیقی گوش کنید. این کار باعث می‌شود امکان مکالمه با شما را نداشته، صدای او را نشنوید و تمرکز بهتری روی کار خودتان داشته باشید. همچنین می‌توانید گاهی اوقات از فرصت استراحت خودتان استفاده کرده و کمی در اطراف قدم بزنید تا از محیط و صحبت‌های او فاصله بگیرید. زمانی که شرایط آرام شد، به میز خودتان بازگردید.

۷. در پروژه‌های گروهی بیشتر با او همراهی و سازش کنید

اگر مجبور هستید با این همکار منفی در پروژه‌ای همکاری داشته باشید، سعی کنید سازش و انعطاف بیشتری با آن‌ها داشته باشید تا بهره‌وری گروهی شما حفظ شود. اگر از وظایفی که باید در آن پروژه انجام دهند ناراضی هستند، به آن‌ها پیشنهاد کنید که وظایفتان را با یکدیگر عوض کرده و یا اینکه در کارها به او کمک کنید. به صورت کلی، سعی کنید در کل همکاری مثبت بمانید و به او بگویید که چقدر برای شما اهمیت دارد که به عنوان یک تیم همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشید. این صحبت‌ها و رویکرد می‌تواند کار کردن در کنار آن‌ها را آسان‌تر کند.

نحوه برخورد با همکار منفی

۸. با همکارهای مثبت‌اندیش بیشتری تعامل داشته باشید

اگر تحمل همکار بدبین و منفی برای شما دشوار است، سعی کنید خودتان را بیشتر در میان افراد مثبت و پرانرژی قرار دهید. قرارگیری در میان آن‌ها و برقراری ارتباط با آن‌ها به شما کمک می‌کند تا حجم انرژی منفی آن همکار را راحت‌تر تحمل کنید. بنابراین، افراد مثبت و خوش‌برخورد را پیدا کنید، زمان استراحت خود را با آن‌ها بگذرانید. در صورتی که امکان انتخاب همکار و هم‌تیمی را دارید،  آن‌ها را انتخاب کنید. این کارها باعث می‌شود تعادل در محیط کاری و روحیه شما ایجاد شود و تنها با همان همکار منفی‌نگر سروکار نداشته باشد. تعامل با افراد مثبت همچنین باعث می‌شود جنبه‌های مثبت و روشن‌تر را ببینید و انگیزه بیشتری در محل کار داشته باشید.

۹- ذهنیت مثبت را خود تقویت کنید

پس از گذراندن وقت با یک همکار منفی و بدقلق، سعی کنید افکار مثبتی داشته باشید تا احساس شادی و دلگرمی پیدا کنید. کمی استراحت کنید، با یک همکار دوستانه صحبت کنید یا یک ویدئوی خنده‌دار تماشا کنید. جدا شدن از محیط‌های منفی باعث می‌شود انرژی و شوق بیشتری برای ادامه و تکمیل کارتان پیدا کنید. تمرین مدیتیشن نیز می‌تواند یکی دیگر از روش‌های مناسب برای بهبود روحیه بعد از برخورد با افراد بدقلق است. سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید و ذهن خود از تمام افکار و خاطرات منفی پاک کنید.

۱۰. مرزهای واضحی تعیین کنید

اگر یک همکار همیشه افکار و رویکرد منفی خودش را جلوی شما بروز می‌دهد، شاید لازم باشد مرزهای مشخصی بین روابط خودتان ترسیم کنید تا صحبت‌ها و نگرش آن‌ها تأثیری در بهره‌وری شما نداشته باشد. خیلی واضح و حرفه‌ای درخواست خود را بیان کنید و توضیح دهید که می‌خواهید در یک محیط مثبت کار کنید و ترجیح می‌دهید که فقط در مورد مسائل کاری با آن‌ها صحبت کنید. این به شما کمک می‌کند نیت را به‌خوبی منتقل کرده و بتوانید تمام تمرکزتان را معطوف به کار و بهره‌وری خود کنید.

careerbuilder ar post 4742

۱۱. وقت و انرژی خود را روی متمرکز کنید

اگر همکار شما رفتاری منفی دارد، سعی کنید به جای پاسخ دادن و توجه به رفتارهای منفی آن‌ها، بیشتر روی کار خودتان تمرکز مانده و تلاش کنید تا انگیزه و بهره‌وری بیشتری در کارتان داشته باشید. اگر یک همکار شما سعی می‌کند نظر منفی ارائه کند، توجه خود را به کار و وظایفتان معطوف کنید و به صحبت‌های او اهمیتی ندهید.

۱۲. حرفه‌ای بمانید

شما همیشه باید حرفه‌ای بمانید. در محیط کاری باید مؤدبانه و حرفه‌ای رفتار کرده و از درگیر شدن، بحث با همکار بدبین خود و یا دامن زدن به شایعات اجتناب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مدیران سازمان نیز نگرش مثبت‌تری به شما داشته باشند و شانس بیشتری ارتقاء و پیشرفت شغلی داشته باشید.

منبع: indeed

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.