۱۰ فیلم که به خاطر طراحی لباس‌ جذابشان ارزش دیدن دارند

خلق دنیایی باورپذیر که مخاطبان بتوانند هنگام تماشای یک فیلم یا مجموعه‌ی تلویزیونی خود را در آن غرق کنند، به‌اندازه‌ی کارگردانی عالی و بازی فوق‌العاده‌ی بازیگران، مهم است. با اینکه در فیلم‌ها بیشتر اوقات طراحی صحنه مهم‌تر به‌ نظر می‌آید، اما طراحی لباس هم نقش پررنگی در فیلم ایفا می‌کند؛ به خصوص در فرنچایزهایی مانند جهان سینمایی مارول و یا «جنگ ستارگان» (Star Wars).

لباس‌ها به خلق جهانی که شخصیت‌های فیلم در آن زندگی می‌کنند، کمک می‌کنند؛ چه برای کمک به مشخص کردن یک دوره‌ خاص تاریخی باشد و چه کشور محل زندگی آن‌ها. اما لباس‌ها چیزهای زیادی هم درباره‌ی ویژگی‌های انسانی شخصیت‌ها به ما می‌گویند. حتی اگر یک فیلم در بخش‌های دیگر خوب عمل نکند، گاهی اوقات ارزش‌اش را دارد که فقط به‌خاطر طراحی بی‌عیب‌ونقص لباس‌هایش آن را تماشا کنیم. این ده فیلم، که البته ویژگی خوب کم ندارند، فقط و فقط به خاطر طراحی لباس فوق‌العاده‌شان ارزش تماشا را دارند.

۱۰. «ماری آنتوانت» (Marie Antoinette) طراحی لباس پرزرق‌وبرقی را به نمایش می‌گذارد

طراحی لباس فیلم «ماری آنتوانت»

کریستن دانست در «ماری آنتوانت»، درام تاریخی و نیمه بیوگرافی خارق‌العاده‌ای به کارگردانی سوفیا کاپولا، نقش آخرین ملکه‌ی فرانسه را قبل از انقلاب فرانسه بازی می‌کند. این فیلم داستان آنتوانت را روایت می‌کند که تبدیل به یکی از اعضای خانواده‌ی سلطنتی می‌شود و قدم به یک زندگی تجملاتی و افراطی‌ می‌گذارد. طراحی لباس خارق‌العاده‌ی فیلم، به‌ خوبی زیبایی تجمل‌گرایانه و پرجزئیات زندگی سلطنتی فرانسوی را در اواخر دهه‌ی ۱۷۰۰ نمایش می‌دهد.

نه‌فقط لباس‌های ماری آنتوانت بسیار فکرشده و خوش‌دوخت‌اند، بلکه این درباره‌ی تمام بازیگران مکمل اطراف او هم صدق می‌کند. این لباس‌های زیبا در هفتاد و نهمین دوره‌ی اسکار، برای طراح خود، میلنا کانونرو، جایزه‌ی بهترین طراحی لباس را به ارمغان آوردند.

۹. «کروئلا» (Cruella) یک شخصیت شرور به‌یادماندنی به سبک پانک را معرفی کرد

طرای لباس فیلم «کروئلا»

«کروئلا»، فیلم لایواکشن دیزنی ساخته‌ی ۲۰۲۱، ماجرای زندگی کروئلا دِویل، شخصیت شرور داستان «صدویک سگ خال‌دار» را بازتعریف می‌کند. اما استون در نقش شخصیت اصلی، استلا میلر بازی می‌کند؛ یک طراح مد جوان و درحال پیشرفت در دهه‌ی ۱۹۷۰ لندن که با نام کروئلا شناخته می‌شود.

در فیلم‌های دیگر، کروئلا دویل همیشه با لباس‌های پرجزئیات و سنگین به تصویر کشیده شده است؛ اما «کروئلا» پا را از این فراتر می‌گذارد. دویل به طراحی‌های عجیب‌وغریب، پرریسک و تجربی‌اش شناخته می‌شود که دنیای فشن و مخاطبانش را شگفت‌زده می‌کند. در مراسم اسکار سال ۲۰۲۲، جنی بیون جایزه‌ی بهترین طراحی لباس را به خانه برد.

۸. شخصیت‌های «زنان کوچک» (Little Women) با طراحی لباس فیلم جان گرفته‌اند

زنان کوچک

فیلم «زنان کوچک» ساخته‌ی سال ۲۰۱۹، خواهران مارچ از کتاب کلاسیک لوئیزا می الکات را به پرده‌ی سینما بازگرداند. فیلمنامه‌ی گرتا گرویگ دو خط زمانی متفاوت را دنبال می‌کرد که در آن خواهران مارچ با هم بزرگ می‌شوند، با مشکلات خانوادگی، اقتصادی، مرگ و مصیبت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در تلاش‌اند که به‌عنوان زنان جوان، جایگاه خود را در دنیا پیدا کنند.

با اینکه عده‌ای معتقداند لباس‌های فیلم از نظر تاریخی ایراد دارند، اما به طرز شگفت‌انگیزی زیبا هستند و اخلاقیات و خواسته‌های هر شخصیت را به‌خوبی دربرمی‌گیرند. از شکوه و زیبایی لباس‌های شب ایمی گرفته تا کت‌ها و پیراهن‌های راحت و روزمره‌ی جو، طبیعت هر خواهر به همان اندازه که از طریق اعمالش مشخص است، از لباس‌هایش هم نمایان می‌شود.

۷. طراحی لباس «پلنگ سیاه» (Black Panther) یکی از بهترین‌های جهان مارول است

پلنگ سیاه

طراح لباس روت ای. کارتر، در طراحی لباس برای فیلم‌ها به دقت فوق‌العاده‌‌اش در جزئیات شناخته می‌شود. کارتر که قبلاً به‌خاطر طراحی لباس فیلم‌های «مالکوم ایکس» (Malcolm X) و «آمیستاد» (Amistad) مشهور شده بود، برای طراحی بی‌عیب‌ونقصش در فیلم «پلنگ سیاه» از مجموعه‌ی جهان سینمایی مارول، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. جهان سینمایی مارول لباس‌های خارق‌العاده‌ای دارد، اما «پلنگ سیاه» بین آن‌ها خودنمایی می‌کند.

کارتر برای طراحی لباس‌های فوق‌العاده‌ی خود، یک جامعه‌ی آفریقایی متفاوت، داستانی و آینده‌گرایانه را در ذهن خود ترسیم کرد که توسط مستعمره‌نشینان اشغال نشده و از مردم بومی ساکن قاره الهام گرفته شده بود. کارتر به خوبی طراحی‌های اصیل آفریقایی را با لباس‌های سنتی ابرقهرمانی ترکیب می‌کند، آن‌ها را عملی می‌سازد، و در عین حال به شناساندن فرهنگ واکاندا کمک می‌کند.

۶. «شیطان پرادا می‌پوشد» (The Devil Wears Prada) برداشتی به‌یادماندنی از دنیای مد ارائه می‌دهد

فیلم «شیطان پرادا می پوشد»

«شیطان پرادا می‌پوشد»، کمدی درام دوست‌داشتنی ساخته‌ی سال ۲۰۰۶، نمایی نزدیک از مشهورترین حلقه‌های مد نیویورک به بینندگان ارائه می‌دهد. مریل استریپ در نقش میراندا پریستلی، ویراستار یک مجله‌ی مد، و ان هتوی و امیلی بلانت در نقش دستیاران او بازی می‌کنند.

«شیطان پرادا می‌پوشد» به بسیاری از برندهای مشهور و نام‌های شناخته‌شده‌ی دنیای مد اشاره می‌کند، و بسیاری از این مؤسسات موافقت کردند که لباس‌ها و محصولات‌شان در فیلم نمایش داده شوند. به دلیل تنوع بالای لباس‌هایی که در فیلم استفاده شد، طراحی لباس این فیلم یکی از گران‌ترین طراحی‌های تاریخ بود؛ که همین امر بینندگان زیادی را به تماشای فیلم تشویق کرد.

۵. طراحی لباس «هری پاتر و جام آتش» (Harry Potter And The Goblet Of Fire) در کل فرنچایز خودنمایی می‌کند

طراحی لباس «هری پاتر و جام آتش»

تمام جنبه‌های فرنچایز «هری پاتر» که کتاب‌های دوست‌داشتنی آن را جلوی دوربین آوردند، در ساخت دنیای جادوگری آن دخیل بودند، و طراحی لباس بخش عظیمی از آن بود. درحالی‌که تمام فیلم‌های «هری پاتر» طراحی لباس فوق‌العاده‌ای دارند، «جام آتش» بین آن‌ها خودنمایی می‌کند.

فیلم نه تنها یک مراسم رقص باشکوه را به نمایش می‌گذارند که در آن شخصیت‌ها بهترین لباس‌هایشان را پوشیده‌اند، بلکه لباس فرم دو مدرسه‌ی جدید هم برایش طراحی شد، که به‌خوبی آموزه‌ها و سبک دورمسترانگ و بوباتون را دربرمی‌گرفت. در فرنچایزی که پر است از طراحی لباس‌های تأثیرگذار و فکرشده، «جام آتش» همچون ستاره می‌درخشد.

۴. طراحی لباس «اما» (Emma) به دوران سلطنتی رنگ زندگی بخشید

طراحی لباس فیلم «اما»

فیلم «اما» که در سال ۲۰۲۰ بر اساس رمان محبوب جین آستین با همین نام ساخته شده، آنیا تیلور جوی را در نقش اما وودهاوس نمایش می‌دهد؛ زنی ثروتمند و مستقل که در دایره‌ی دوستانش، زنان و مردان را برای ازدواج به هم معرفی می‌کند.

الکساندرا بایرن که برای کارش در این فیلم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد، توانست به خوبی لباس‌هایی را طراحی کند که نه تنها از نظر تاریخی درست بودند، بلکه شور، ثروت و رنگ‌های زیبایی را به کمد لباس اما می‌آوردند. لباس‌های بایرن به‌خوبی شخصیت اما را دربرمی‌گرفتند، و نشان می‌دادند که او چه‌قدر به سخنرانی‌کردن علاقه دارد.

۳. لباس‌های «آقایان موطلایی‌ها را ترجیح می‌دهند» (Gentlemen Prefer Blondes) زیبایی بازیگران را برجسته‌تر می‌کرد

آقایان موطلایی‌ها را ترجیح می‌دهند

«آقایان موطلایی‌ها را ترجیح می‌دهند»، فیلم کمدی موزیکال ساخته‌ی سال ۱۹۵۳، به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین نقش‌آفرینی‌های مریلین مونرو شناخته می‌شود. مونرو نقش لورلی لی را بازی می‌کرد و جین راسل در کنار او نقش دوروتی شاو را بر عهده داشت. این زوج بهترین دوستان هم هستند؛ دختران رقاصی که در اقیانوس اطلس سفر می‌کنند تا به فرانسه برسند.

این دوستان بسیار با هم فرق دارند، لی به ثروت، زیبایی و مخصوصاً الماس اهمیت می‌دهد و دیالوگ «الماس‌ها بهترین دوست یک دختر هستند»، این ویژگی او را برجسته‌تر می‌کند. لباس‌های شگفت‌انگیز بر آرزوی او برای داشتن چیزهای بهتر در زندگی، تأکید می‌کنند، و در بسیاری از سکانس‌ها، لباس‌ها به‌اندازه‌ی خود مونرو، درخشان هستند. طراح لباس فیلم، بیلی ویلا، در طول فیلم با مشکلات زیادی مواجه شد، و بعضی از طراحی‌های او به‌خاطر نامناسب‌بودن سانسور شدند. هرچند لباس صورتی مونرو یکی از شاخص‌ترین لباس‌ها در تاریخ سینما شد.

۲. «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice In Wonderland) دنیایی خلق کرد که حتی از دنیای انیمیشن هم عجیب‌تر بود

آلیس در سرزمین عجایب

یک چیز که درباره‌ی تمام پروژه‌های تیم برتون صدق می‌کند، این است که فیلم‌های او تاریک و در عین حال عجیب هستند. این حتی به دیزنی هم کشیده می‌شود، چراکه او در سال ۲۰۱۰ اقتباس لایواکشنی را از فیلم انیمیشنی «آلیس در سرزمین عجایب» ساخته‌ی سال ۱۹۵۱، کارگردانی کرد. طراحی لباس کالین آتوود در کنار طراحی صحنه‌ی عجیب‌وغریب فیلم، کمک کرد تا فیلم حتی از قبل هم عجیب‌تر و گیج‌کننده‌تر شود.

از لباس‌های شگفت‌انگیز و در عین حال ساده‌ی آلیس گرفته تا لباس‌های متنوع و پرجزئیات ملکه‌ی قلب‌ها و کلاهدوز دیوانه، سرزمین عجایب کاملاً مخاطبان را به درون خود کشید. آتوود مزد استعدادش را گرفت و برای کارش در «آلیس در سرزمین عجایب»، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار و جایزه‌ی بفتا شد.

۱. «مولن روژ» (Moulin Rouge) یک نمایش موزیکال سورئال است

مولن روژ

درحالی که عشق زیبای بین کریستین و ساتین، محوریت اصلی فیلم «مولن روژ!» است، این فیلم موزیکال ارجینال و سورئال به کارگردانی باز لورمن، پر از صحنه‌های تماشایی است. سکانس‌های رقص پرجزئیات، شخصیت‌های عجیب، موسیقی و لباس‌ها همه به شکوه کلی فیلم کمک می‌کنند.

این فیلم که وقایع آن در بخش مونت‌مارتر پاریس رخ می‌دهد، داستان یک نویسنده، یک فاحشه و حامیان مولن روژ را روایت می‌کند که نمایشی درباره‌ی یک رابطه‌ی عاشقانه‌ی مخفی را تمرین و اجرا می‌کنند، که بازتابی از داستان خود فیلم است. تمام فیلم فوق‌العاده است، اما ویژگی‌های بصری آن خودنمایی می‌کنند و در بخش‌های طراحی لباس و کارگردانی هنری، برای فیلم افتخارآفرینی کرده‌اند. در مجموع، نمایش مولن روژ، و خود فیلم، بدون طراحی لباس فوق‌العاده‌ی کاترین مارتین و انگس استرتی، هیچ بود.

منبع: cbr

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link