۱۰ سریال پساآخرالزمانی شبیه سریال «سیلو»؛ از Station Eleven تا Under the Dome

اگر طرفدار سریال هایی در مورد سناریوهای پساآخرالزمانی و در کل شبه روز قیامتی هستید، بدون شک اخیراً نام سریال سیلو (Silo) را شنیده اید، سریالی پساآخرالزمانی ساخته Apple TV که در دنیایی سمی روایت می شود و بازماندگان که حدود ۱۰,۰۰۰ نفر هستند در داخل یک سیلو بزرگ زندگی می کنند. این سریال یک داستان بسیار رازآلود، پرخطر و مملو از تئوری های توطئه را روایت می کند در شرایطی که رفته رفته پرده از رازهای مخفی شده توسط هیئت حاکمه سیلو و محدودیت هایی که ایجاد کرده اند برداشته می شود. سریال سیلو به صورت هفتگی منتشر شده و هنوز هم حدود نیمی از اپیزودهای فصل اول آن باقی مانده است.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

در شرایطی که این سریال در همین مدت کوتاه بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفته است، در مدت انتظار برای انتشار اپیزودهای جدید شاید دوست داشته باشید سریال هایی که داستان های پساآخرالزمانی یا مشابهی دارند را ببینید، سریال هایی که داستان هایشان در یک فضای پادآرمانشهری و ویران روایت می شود. در ادامه این مطلب فهرستی از بهترین سریال های پساآخرالزمانی شبیه سریال سیلو را برایتان تهیه کرده ایم که از بازماندگان گرفتار شده در زیردریایی های تا ربات هایی در نقش خدایان و خطر قدیمی تشعشعات هسته ای متفاوت هستند.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۱- Jericho (2006–۲۰۰۸)

سریال Jericho در یک شهر داستانی به نام جریکو در ایالت کانزاس روایت می شود و در مورد اتفاقات پس از حمله ای هسته ای به شهرهای بزرگ ایالات متحده است. داستان سریال به تلاش های ساکنان شهر برای بقا و بازسازی جامعه شان بعد از این فاجعه بزرگ می پردازد اما رفته رفته مشخص می شود که حمله هسته ای تنها شروع دردسرها و مشکلات این جامعه است. بدنبال این حملات هسته ای ویرانگر، تمامی سیستم های ارتباطی و وسایل الکترونیکی از بین رفته و از کار افتاده و بعد از یک پالس قوی الکترومغناطیسی، مشکلات شهر جریکو بیشتر نیز می شود. تم های مشترک در سریال های سیلو و جریکو به دشواری ها در ارتباط با دنیای بیرون، کمبود و محدودیت منابع و اهمیت فراوان روی سازماندهی و نظم یک جامعه کارآمد و فعال برای اطمینان از سلامت و ایمنی همگان هستند. همچنین، نیاز مبرم به تحقیقات در مورد دلیل شرایط کنونی نیز در هر دو سریال مشابه است که حس و حالی مرموز و پلیسی به داستان می بخشد.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۲- From (2022-)

سریال From در مورد گروهی از غریبه هاست که خود را در یک شهری متروکه می یابند و نمی توانند از آن خارج شوند زیرا تنها راه منتهی به شهر در واقع یک حلقه بی پایان است. بدتر اینکه، ساکنان شهر بعد از غروب آفتاب توسط هیولاهایی تشنه خون و به شدت ترسناک شکار می شوند، هیولاهایی که شبیه هیچ چیزی نیستند که تاکنون دیده اند. گروه کوچکی از ساکنان شهر روزهایشان را در تلاش برای فرار از مرگ گذرانده و همزمان سعی دارند بزرگ ترین رازهای این شهر را کشف کنند؛ چرا آنجا هستند و چطور می توانند شهر را ترک کنند. وقتی با سریال سیلو مقایسه اش کنیم، سریال From بیشتر یک سریال ترسناک به شمار می آید زیرا گاهی اوقات به شدت وارد حوزه خشونت و وحشت می شود. اما بازماندگان سریال های From و Silo از چیزی که ورای جامعه کوچکشان در جریان است بی خبر هستند و رازهای بسیاری برای حل کردن دارند. همچنین سریال From فاقد یک جامعه پساآخرالزمانی است اما داستان آن ها بیشتر شبیه یک آخرالزمان برای ساکنان شهر است زیرا ارتباطشان با دیگر بخش های جهان قطع شده و منابع و ابزارهای محدودی برای زنده ماندن و دفاع از خود در دسترس دارند.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۳- Station Eleven (2021-2022)

سریال Station Eleven در مورد گروهی از شخصیت ها پیش و پس از یک شیوع گسترده بیماری در جهان است که آنفلوانزای گرجستانی نامیده شده و بخش بزرگی از جمعیت جهان را به کام مرگ می فرستد. شخصیت های اصلی داستان که با نام سمفونی مسافر شناخته می شوند، در دنیای بازمانده از این فاجعه در حال اجرای نمایشنامه های شکسپیر و موزیکال های کلاسیک هستند تا بتوانند بار دیگر امید را به جهانیان بازگردانند. در ادامه، این گروه از بازماندگان با یک فرقه مذهبی که توسط یک مرد خشن و دیوانه رهبری می شود درگیر می شوند، کسی که تلاش دارد آنچه این گروه با نمایش هایش بدست آورده را از بین ببرد. هم سریال Station Eleven و هم Silo بر اساس دو رمان ساخته شده اند و تم های پساآخرالزمانی دارند. اما سیلو بسیار تاریک تر و ترسناک تر از سریال دیگر است در حالی که Station Eleven بیشتر روی آینده ای امیدوار و بازسازی جامعه بعد از وقوع یک فاجعه تمرکز دارد.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۴- The 100 (2014-2020)

نود و هفت سال بعد از یک آخرالزمانی ویرانگر هسته ای، باقیمانده بشریت توانسته به بقای خود در یک ایستگاه فضایی بزرگ به نام آرک یا کشتی نوح ادامه دهد. در شرایطی که آرک دیگر توانایی پشتیبانی از حیات انسان ها را ندارد و در حال فروپاشی است، یک صد بزهکار نوجوان به زمین فرستاده می شوند تا بفهمند که آیا زمین قابلیت حیات را بازیافته و اینکه آیا منابعی برای تغذیه و بقا در آن موجود است یا خیر. این نوجوانان بعد از رسیدن به زمین با گروه های مختلفی که از آخرالزمان هسته ای جان سالم به در برده اند مواجه می شوند که هر یک تمایلات و قابلیت های متفاوتی دارند، از قبیله های درگیر تا انسان هایی ساکن زیر زمین و آدمخواران تا کوه نشینان. به رهبری کلارک و بلیمی، این نوجوانان سعی دارند زنده بمانند، با زمینی های کینه توز مقابله کنند و در شرایطی که اوضاعشان پیچیده و بغرنج تر از قبل شده، بتوانند به سفینه آرک تماس بگیرند. در هر دو سریال، بشریت مجبور می شود تا در فضاهایی محصور زندگی کند تا از شرایط سمی و مرگبار بیرون در امان بماند و هر دو سریال هم به شدت دارای تم های بقا و اهمیت همکاری برای رسیدن به اهداف بزرگ تر و در نهایت ایجاد یک جامعه پویا و ایمن هستند.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۵- Raised By Wolves (2020-2022)

سریال Raised By Wolves در مورد دو اندروید یا ربات به نام مادر و پدر هستند که وظیفه دارند چند نوزاد انسانی را در یک سیاره دوردست به نام کپلر-۲۲ بی بزرگ کنند. این ربات ها طوری طراحی شده اند که بعد از نابودی زمین به خاطر جنگ های مذهبی، تمدن انسانی را از نو راه بیندازند. در شرایطی که ربات های داستان نوزادان انسانی را بزرگ می کنند، آن ها با چالش هایی در ادامه دادن به اهداف برنامه ریزی شده خود مواجه می شوند، در شرایطی که باورها و ایدئولوژی های متضاد و درگیر در میان بازماندگان انسانی شکل می گیرد. سریال Raised by Wolves در یک جامعه پادآرمانشهری روایت می شود که تا حدودی کارآمد بوده است و تنها باید تعادلی ظریف بین دینداران و بی دینان حفظ شود که البته کار ساده ای نیست. سریال Raised by Wolves حال و هوای بسیار فلسفی تری نسبت به سریال Silo دارد اما به شدت روی سوال «پس از یک جنگ جهانی آخرالزمانی چه اتفاقی می افتد؟» تمرکز دارد و اینکه چطور از این جنگ ویرانگر گذر خواهیم کرد.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۶- Into the Night (2020-2021)

سریال Into the Night داستان گروهی مسافر را روایت می کند که در یک سفر شبانه تجاری از مبدأ بروکسل هستند. اما یک اتفاق آخرالزمانی در مدت پرواز آن ها رخ داده و تمدن بشری در عرض چند دقیقه از هم فرو می پاشد. اشعه های خورشید بسیار سمی تر از آن می شوند که انسان بتواند آن ها را تحمل کند و حتی کوچکترین میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث مرگ قطعی می شود. به منظور زنده ماندن، مسافران و خدمه هواپیما باید هواپیماهای خود را در مسیر پرواز به سمت غرب نگه دارند و از طلوع آفتاب جلو بمانند. تم های مشابه این سریال با سیلو بسیار شباهت دارند و در مورد گروهی از مردم هستند که در تعداد کم در شرایطی محصور گرفتار شده اند در حالی که منابع و آذوقه کمی داشته و تنش بین آن ها بسیار بالاست و هر لحظه بالاتر می رود. هر دو سریال تنش و تعلیق زیادی داشته و تم های بقا در آن ها به وضوح دیده می شود.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۷- Snowpiercer (2020-2023)

داستان سریال Snowpiercer همانند نسخه مشهور سینمایی در یک دنیای پساآخرالزمانی روایت می شود، جایی که زمین به شدت یخ زده و منجمد شده و دیگر قابل سکونت نیست. گروهی از بازماندگان توانسته اند قطاری دائماً در حال حرکت بسازند و اکنون در داخل آن زندگی می کنند. این قطار تنها مکانی است که بعد از منجمد شدن زمین امکان زندگی در آن وجود دارد و کل کشتی به بخش های مختلفی تقسیم شده که در آن افراد ثروتمند و دارای امتیازات ویژه در واگن های لاکچری قسمت جلو قطار زندگی کرده و فقرا در قسمت های عقبی و ناخوشایند قطار قرار داده شده اند. این موضوع باعث می شود که در طول کل سریال شاهد تضاد منافع و درگیری بر سر منابع باشیم. سریال های Snowpiercer و Silo دارای تم های مرکزی نسبتاً مشابهی هستند. هر دو در دنیاهای پساآخرالزمانی روایت می شوند و مردم در هر دو سریال مجبورند در فضاهای بسته و کوچک زندگی کنند اما مهم ترین شباهت بین این دو سریال این است که هر دوی مردمان توسط گروهی کوچک از افراد برخوردار و نازپرورده رهبری می شوند که نهایت تلاششان این است که شرایط کنونی را حفظ کرده و مردم را از اینکه سرنوشتشان را خود در دست بگیرند، باز دارند.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۸- Under the Dome (2013-2015)

سریال Under the Dome سریالی بر اساس یکی از کتاب های استفن کینگ است و داستان آن در شهری کوچک به نام چسترز میل رخ می دهد. این شهر ظاهراً بی نقص و کامل ناگهان در داخل یک گنبد شفاف غیرقابل نفوذ محصور می شود و ارتباط آن با دنیای بیرون قطع می گردد. اکنون ساکنان داخل این گنبد باید یاد بگیرند که چطور منابعشان را مدیریت کنند، چطور راز گنبد مرموز را حل نمایند و چطور بتوانند تلاش برای بدست گرفتن قدرت در داخل شهر را مدیریت نمایند. هر دو سریال بر اساس کتاب های محبوبی ساخته شده و هر دو روی بازماندگانی تمرکز دارند که از بقیه جهان جدا افتاده اند و حس می کنند در ایمنی کامل قرار دارند تا زمانی که عکس این موضوع مشخص می شود. اگر به خاطر فصل پایانی و پایان بندی آن نبود، سریال Under the Dome می توانست بهترین و جذاب ترین داستان رازآلود را در میان سریال های این فهرست داشته باشد اما باید توجه داشته باشید که شاید در میانه راه تماشای این سریال علاقه تان را به دنبال کردن آن از دست بدهید و از خواندن اسپویلرهای آنلاین پیش از شروع تماشای این سریال نیز خودداری کنید.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۹- The Rain (2018-2020)

سریال The Rain همانطور که عنوان آن نشان می دهد در دنیایی رخ می دهد که در اثر ویروسی که توسط قطره های باران منتقل می شود از بین رفته است. سیمون و راسموس، شش سال پس از شیوع اولیه این ویروس از پناهگاه بتنی زیرزمینی بیرون آمده و به گروهی از بازماندگان می پیوندند و تلاش دارند تا به مکانی امن رسیده و پاسخ سوالاتشان در مورد ویروس مرگبار و منشأ آن را پیدا کنند. هم Rain و هم Silo دارای جامعه ای هستند که در آن ها اتفاقی ویرانگر به یکباره اتفاق افتاده و شخصیت های اصلی هیچ اطلاعاتی در مورد واقعیت ماجرا و ماهیت اتفاق آخرالزمانی ندارند. همچنین کمبود منابع و آذوقه و درگیری های بین گروهی که همواره عواقب هولناکی دارد از شباهت ها و نقطه اشتراکات دو سریال مذکور هستند.

10 سریال آخرالزمانی شبیه سیلو

۱۰- Yakamoz S-245 (2022-)

سریال Yakamoz S-245 تقریباً در دنیایی مشابه سریال Into the Night روایت می شود و به نحوی اسپین آفی از این سریال به شمار می آید. این سریال در مورد گروهی از بازماندگان است اما به جای اینکه آن ها را در یک هواپیما محصور کند، آن ها را در داخل یک زیردریایی به تصویر می کشد، جایی که تنها راه برای زنده ماندن از اشعه مرگبار خورشید این است که به اعماق اقیانوس بروند. دو گروه موجود در داستان، دانشمندان و افسران نظامی پارانویایی و وحشت زده، مجبور می شوند در داخل این زیردریایی همزیستی کنند، که به درگیری های بسیاری بین این دو منجر می شود اما در نهایت اتحادی شکننده و عجیب بینشان شکل می گیرد. درست همانند بسیاری از سریال های این فهرست، Yakamoz S-245 نیز با مجبور کردن شخصیت ها به همزیستی در یک فضای تنگ و محدود و در شرایطی که خطرات دنیای بیرون همه جا پرسه می زند، فضایی پرتنش و حسی ناخوشایند در مخاطبان و شخصیت ها ایجاد می کند. اگر بتواند از حفره های داستانی اش چشم پوشی کنید، سریال Yakamoz S-245 سریال باکیفیت و خوبی است، به ویژه اگر پس از سریال Into the Night به تماشای آن بنشینید.

برخی دیگر از سریال های پساآخرالزمانی یا پادآرمانشهری شبیه Silo که ارزش تماشا کردن دارند عبارتند از:

  • The Leftovers
  • Nightflyers
  • Ascension
  • Westworld
  • ۱۸۹۹
  • The Society
  • Brave New World

<!–

–>

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link