۱۰ راهکار برای جلوگیری و درمان موخوره

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و
تحریریه مسئولیتی
درباره محتوای آن ندارد.

موخوره زمانی است که مو دچار خشکی می‌شود و کوتیکول آن و گاها فیبر آن آسیب می‌بیند و در نهایت ساقه مو شروع به دو نیم شدن می‌کند و می‌تواند همینطور پیشروی کند. متاسفانه امروزه این مشکل در افراد بسیار زیاد است و در موهای خانم‌ها نیز شاهد رواج بیشتر آن هستیم. در این مقاله که به تلاش کارشناسان پی‌بی‌آکادمی نوشته شده است، می‌خواهیم دلایل بروز چنین مشکلی و همچنین راه‌حل‌هایی که برای آن وجود دارد و در نهایت راه‌های جلوگیری از آن را با هم بررسی کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

۱۰ راهکار برای جلوگیری و درمان موخوره

دلایل موخوره و روشهای پیشگیری از موخوره

بوجود آمدن موخوره فقط به دلیل استفاده از سشوار و زیادی در معرض گرما بودن مو نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

  • رژیم غذایی

از قدیم گفته‌اند که تو همانی می‌شوی که می‌خوری، بخصوص وقتی کار به سلامت پوست و مو می‌رسد! یک سری مواد غذایی خاص می‌توانند به شما در رشد موهایتان و قوت گرفتن آنها کمک کنند. نیازی نیست حتما یک دوره آموزش آرایشگری مردانه را بگذرانید تا این مواد را بشناسید. کافیست کمی سرچ و تحقیق کنید. مهمترین آنها روی (Zinc)، آهن و فولیک اسید هستند. دریافت ویتامین‌های کافی، پروتئین‌ها، و آنتی‌اکسیدان‌ها که معمولا در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند می‌توانند کمک‌کننده‌ باشند.

  • استرس

پژوهش‌های زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند میزان استرس بالا می‌تواند منجر به ریزش مو و همچنین موخوره شود. تلوژن افلوویوم یکی از انواع شایع آلوپسی است که بیشتر به دلیل استرس و موخوره پس از آن رخ می‌دهد. در واقع استرس می‌تواند باعث صدمه دیدن و از بین رفتن فولیکول مو شود و به همین دلیل مویی که در میانه چرخه رشد قرار دارد دچار موخوره می‌شود و موهای قدیمی نیز ممکن است دچار ریزش شوند. مدیریت استرستان می‌تواند منجر به داشتن موهایی سالم‌تر شود.

  • خشکی موها

معمول خشکی مو می‌تواند از علل ایجاد یا سرعت گرفتن موخوره باشد. این خشکی می‌تواند به وسیله‌ی فاکتورهای مختلفی ایجاد شود؛ از جمله خشکی هوا، کمی رطوبت موها، و گرمای زیاد (چه طبیعی و چه مصنوعی). حواستان باشد زمانی که حمام می‌کنید از آب گرم و ولرم استفاده کنید و نه آب داغ. همچنین از نرم‌کننده استفاده کنید و ماسک مو را به وسط و انتهای موهایتان بزنید. اگر هم عجله دارید، می‌توانید پس از حمام از یک حالت دهنده leave-in استفاده کنید و پس از حمام بگذارید روی سرتان بماند تا دفعه بعد که سرتان را می‌شویید.

در صورتی که بخواهید بهترین نتیجه را از اتوی مو، سشوار، یا بابلیس بگیرید، نیاز به دمای بالا دارید. اما در صورتی که دما زیادی بالا باشد یا به دفعات زیادی از این وسیله‌ها استفاده کنید، ممکن است کوتیکول‌های مو آسیب ببینند و دچار موخوره شوید. حواستان باشد که حداقل یکی دو بار (روز) در هفته به موهایتان استراحت دهید و از این وسایل استفاده نکنید. حتما سعی کنید اتو موی شما دارای سرامیک باشد و یادتان باشد مهم است که قبل از اعمال کردن گرما از موهایتان محافظت کنید. اسپری‌هایی برای این منظور وجود دارد که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

  • کار زیاد روی موها

استفاده از رنگ، فر کردن یا صاف کردن موها و … می‌توانند طی یکی دو جلسه اول کاری کنند که موهای شما سالم‌تر به نظر برسند. اما انجام زیاد آنها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به مو و موخوره شود. توصیه سازمان AAD امریکا این است که بین جلساتتان ۸ تا ۱۰ هفته زمان بدهید و برای طولانی‌تر و ماندگارتر کردن نتایج از ماسک مو استفاده کنید.

  • شستن زیادی

در صورتی که پوست شما پوست چربی باشد احتمالا وسوسه می‌شوید که سر را خیلی بشویید. در صورتی که پوست و سر شما چرب است مشکلی نیست که هر روز به حمام بروید ولی این که روزی چند بار سرتان را بشویید ممکن است مشکل‌ساز شود. از طرفی ممکن است در صورتی که سر و پوست خشکی دارید صرفا یک بار استفاده از شامپو در هفته کافی باشد. همچنین حواستان باشد که شامپو را آرام به سر بزنید و آرام موها را بشویید.

  • خشک کردن نامناسب سر با حوله

این موضوع که بعد از این که از حمام آمدید حوله را روی سر و صورت خود بکشید طبیعی است اما این کار می تواند باعث آسیب دیدن مو و موخوره شود و دلیل آن این است که شما این کار را زمانی انجام می‌دهید که مو در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارد، یعنی زمانی که خیس است. به جای این کار، می‌توانید حوله را دور سر و موهای خود بپیچید تا به خوبی موهای شما را خشک کند.

  • استفاده از کش مو

قطعا استفاده از کش مو زمانهایی که عجله دارید یا حوصله موهایتان را ندارید می‌تواند مفید باشد. اما توجه کنید که استفاده از کش مو می‌تواند پوست سر و کوتیکولهای شما را بکشد و این کشش می‌تواند منجر به صدمه دیدن موها شود. برای حل این مشکل توجه داشته باشید که هر از چندگاهی موهای خود را باز کنید، و به شکل کلی موها را خیلی سفت نبندید که کشش زیادی ایجاد نشود. همچنین حواستان باشد که موها را با کش موی واقعی ببندید نه با بندهایی که مناسب این کار نیستند. اگر هم از حالتهای دیگر مو استفاده کنید می‌توانید جایگزین‌های بسیاری برای بستن موهایتان داشته باشید. توصیه می‌کنیم از وبسایت پی‌بی‌آکادمی هزینه صفر تا صد دوره‌های آرایشگری و شرایط آموزش خصوصی آرایشگری را چک کنید تا مهارت خود را افزایش دهید.

  • شانه و برس زدن اشتباه

شاید شنیده باشید که ۱۰۰ دفعه برس زدن موها در روز برای موهای شما مفید است. اما AAD می‌گوید که این موضوع افسانه‌ای بیش نیست. و توصیه ما این است که صرفا در زمان حالت‌دهی به موهایتان از شانه و برس استفاده کنید. همچنین استفاده کمتر از برس می‌تواند از ریزش موها در خانم‌ها جلوگیری کند. همچنین بهتر است از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید و حواستان باشد که زمانی که موهایتان خیس است از شانه زدن آنها اجتناب کنید تا آسیب نبینند.

  • کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید زمانی است که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. تیروئید در سوخت و ساز بدن، تپش قلب، و رشد مو تاثیر می‌گذارد. ممکن است کم‌کاری تیروئید باعث ریزش مو یا موخوره شما شود. توصیه ما این است که در صورتی که وزن شما ناگهان بالا رفت، دچار مشکل مو شدید و حس افسردگی داشتید حتما با یک متخصص این موارد را در میان بگذارید و برای درمان اقدام کنید.

  • سوءتغذیه

سوءتغذیه می‌تواند باعث شود موادی که فولیکول‌های مو برای رشد نیاز دارند به آنها نرسد و موها ضعیف و شکننده شوند. در این صورت حتما باید با یک متخصص تغذیه مشورت و برای درمان اقدام کنید که مشکل حل شود.

۱۰ راهکار برای جلوگیری و درمان موخوره

کارهایی که می‌توانید برای سلامت موهایتان انجام دهید (و جلوگیری از موخوره)

  • شستشو و استفاده از نرم‌کننده را روزانه برای موها انجام دهید ولی این کار را آرام انجام دهید
  • بعد از رفتن به استخر از شامپو و نرم‌کننده مخصوص استفاده کنید
  • تا جایی که امکانش را دارید بگذارید مو خودش خشک شود و از حرارت استفاده نکنید
  • مدل موهایی را انتخاب کنید که استفاده از مواد شیمیایی و وسایل مضر برای مو در آنها کمتر باشد
  • از رژیم غذایی درست استفاده کنید
  • کلاه‌های تنگ نپوشید و کلا هم کلاه را زیاد استفاده نکنید، مگر برای محافظت در برابر آفتاب
  • همچنین می‌توانید ترکیباتی را استفاده کنید که می توانند موخوره را به شکل خانگی درمان کنند
ترکیبات نحوه انجام
یک عدد زرده تخم‌مرغ و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب و قرار دادن روی موی مرطوب، پس از ۲۰ دقیقه با شامپو بشویید
ترکیب سرکه با آب ۱۰ دقیقه روی موها بماند و بعد آبکشی کنید
یک عدد آووکادو له شده با روغن نارگیل و زیتون تا به شکل خامه‌ای درآید روی تمامی قسمت‌ها بجز ریشه مو اعمال شود و پس از ۳۰ دقیقه با شامپو بشویید
۳ قاشق روغن زیتون با ۲ قاشق عسل پس از شستشوی سر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و بعد با شامپوی مرطوب‌کننده موها را بشویید
یک قاشق غداخوریی عسل با کمی سرشیر یا خامه ترکیب شود ۳۰ دقیقه روی سر بماند و بعد آبکشی کنید
ترکیب مقداری ژل آلوئه ورا با آب لیمو و روغن کرچک ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی سر بماند و بعد شستشو
روغن رزماری که می تواند با روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب شود ۱۰ دقیقه روی سر و موها بماند و بعد شستشو کنید
۱۰ راهکار برای جلوگیری و درمان موخوره

سخن پایانی

امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را کرده باشید. به شکل کلی هر چه با ملایمت بیشتری با موهایتان برخورد کنید و بلاهای کمتری سر آن ها بیاورید، قطعا عمر و سلامت موها بالا خواهد رفت. در رابطه با کوتاهی مو باید گفت بهتر است هر ۶ هفته یکبار موها را کوتاه کنید ولی در صورتی که دچار موخوره شده‌اید کوتاهی صرف نمی تواند به شما کمک کند و لازم است پس از کوتاه کردن موها به درمان و تقویت آنها بپردازید. کراتینه نیز می‌تواند برای مو مفید باشد اما توصیه می‌کنیم قبل از آن مقاله کراتینه پی‌بی آکادمی را حتما مطالعه کنید. در صورتی که هر گونه سوالی دارید می‌توانید از طریق بخش تماس با ما در سایت پندار بختیاری اقدام کنید تا در سریعترین حالت به شما پاسخ دهند.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link