یک هنرمند پس از برنده شدن تصویر هوش مصنوعی خود در مسابقه عکاسی، جایزه را قبول نکرد

2023 04 15 18 40 46

یک عکاس پس از اینکه تصویر هوش مصنوعی او جایزه اول یکی از معتبرترین مسابقات عکاسی جهان را به دست آورد، جنجال و بحث‌های جدیدی را به راه انداخت. او از پذیرش جایزه خودداری کرده، این در شرایطی است که خود برگزارکنندگان مسابقه در این مورد سکوت کرده‌اند.

بوریس الداگسن، مقیم برلین امسال در جوایز عکاسی جهانی سونی سازمان جهانی عکاسی شرکت کرد، یک مسابقه عکس پیشرو که جوایزی شامل ۵۰۰۰ دلار پول نقد، تجهیزات دوربین سونی، سفر به لندن برای مراسم اهدای جوایز و تبلیغات جهانی از طریق کتاب و نمایشگاه را ارائه می‌دهد

الداگسن تصویری با عنوان ELECTRICIAN را به رده خلاق بخش رقابت آزاد ۲۰۲۳ ارسال کرد. این عکس پرتره ای از دو زن بود که به نظر می‌رسید با فرآیند عکاسی قدیمی گرفته شده بود.

این عکس بخشی از مجموعه ای با عنوان PSEUDOMNESIA: Fake Memories بود که الداگسن از سال ۲۰۲۲ روی آن کار کرده است.

این هنرمند در صفحه پروژه می‌نویسد: «PSEUDOMNESIA اصطلاح لاتین برای شبه حافظه است، یک خاطره جعلی، مانند یادآوری جعلی از رویدادهایی که هرگز اتفاق نیفتاده‌اند.».

اما …«تصاویر با کمک مولدهای تصویر هوش مصنوعی تولید شده بود.»

یعنی بوریس الداگسن با استفاده از زبان دیداری دهه ۱۹۴۰ تصاویر خود را به عنوان خاطرات جعلی از گذشته‌ای تولید می کند که هرگز وجود نداشته و هیچ کس از آن عکس نگرفته.

این عکس‌ها با ترکیب تکنیک‌های “inpainting”، “outpainting” و “prompt whispering” دوباره ویرایش شده بودند.

این عکس نه تنها در فهرست نهایی بخش خلاقیت قرار گرفت، بلکه داوران آن را به عنوان برنده کلی آن دسته انتخاب کردند.

زمانی که برندگان مسابقه آزاد در ۱۴ مارس اعلام شدند، الداگسن در وبلاگ خود نوشت: «خیلی خوشحالم که در بخش خلاقانه جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۳ / مسابقه آزاد / تک تصویر برنده شدم. من از سال ۱۹۸۹ عکاسی می‌کنم، از سال ۲۰۰۰ یک هنرمند فوتومدیا هستم. پس از دو دهه عکاسی، تمرکز هنری من به کاوش در فرصت‌های خلاقانه مولدهای هوش مصنوعی تغییر کرده است.

تو تصریح می‌کند که تولید تصویر برتر با مولدهای هوش مصنوع کار ساده‌ای نیست:

«مثل فشار دادن یک دکمه نیست. باید در مورد پیچیدگی این فرآیند، تحقیق کنید. بعد دستورات متن، را اصلاح کنید. سپس توسعه بدهید و پلت فرم ها و تکنیک های مختلف را ترکیب کنید. هر چه بیشتر چنین گردش کاری ایجاد کنید و پارامترها را تعریف کنید، تصویر شما کیفیت بیشتری پیدا می‌کند.»

الداگسن می‌گوید که کارش را «تصویر» می‌نامد و نه «عکس». او همچنین می گوید که در تلاش است تا این تمایز را در صنعت مسابقه عکس به منصه ظهور برساند تا جوایز جداگانه ای برای تصاویر هوش مصنوعی ایجاد شود.

این هنرمند می‌گوید: «با شرکت در فراخوان‌های آزاد، می‌خواهم روند برگزاری جایزه را تسریع کنم تا همه از این تفاوت آگاه شوند و مسابقات جداگانه‌ای برای تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد کنند.»

کار برد الداگسن بحث‌برانگیز بوده است، زیرا عکاسان از این واقعیت ابراز تاسف می‌کنند که تصویری که بدون دوربین و مبنای اپتیک ایجاد شده، توانسته جایزه برتر عکاسی را نسبت به عکاسان واقعی از آن خود کند.

الداگسن در وبلاگ خود در نامه‌ای سرگشاده به برگزارکنندگان مسابقه توضیح داد که همه چیز یک آزمایش و تلاش برای تسریع گفتگو در مورد این موضوع بوده است.

الداگسن می نویسد: «چند نفر از شما می دانستید یا مشکوک بودید که این AI تولید شده است؟ چیزی در مورد این به نظر درست نیست، اینطور نیست؟!»

«تصاویر هوش مصنوعی و عکاسی نباید در چنین جایزه ای با یکدیگر رقابت کنند. آنها موجودات متفاوتی هستند. هوش مصنوعی عکاسی نیست. بنابراین من جایزه را نمی پذیرم.»

الداگسن می‌نویسد که کل این رویداد نشان داده است که دنیای هنر برای پیشرفت سریع فناوری‌های تولید تصویر هوش مصنوعی، که امسال با ورود Midjourney و DALL-E به صحنه متحول شدند، اماده نبوده است.

«من ۳۰ سال قبل از اینکه به هوش مصنوعی روی بیاورم، عکاس بودم، مزایا و معایب این بحث را درک می کنم و خوشحال می شوم که به گفتگو بپیوندم.»

این هنرمند می‌گوید: «من خودم هزینه پرواز، هتل و یک تاکسیدو اجاره‌ای را پرداخت کردم.»

الداگسن نه تنها در این مراسم شرکت کرد، بلکه بدون دعوت به صحنه اصلی رفت و به طور مختصر با حضار صحبت کرد تا بیانیه خود را شخصاً بیان کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.