یک عکاس نجومی تصویری تماشایی از فوران عظیم خورشید ثبت کرد

یک عکاس نجومی تصویری بسیار زیبا از پرتاب جرم تاجی، یک توده‌ی عظیم پلاسما که از خورشید به سمت بیرون پرتاب شده، ثبت کرده است.

به گفته‌ی عکاس، این رشته‌ی آتشین که به‌عنوان «پرتاب جرم تاجی» (CME) یا «خروج جرم از تاج خورشیدی» شناخته می‌شود، تا فاصله‌ی ۱.۶ میلیون کیلومتری از سطح خورشید به فضا امتداد یافته است.

این تصویر در ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) توسط «اندرو مک‌کارتی» (Andrew McCarthy) عکاس نجومی حرفه‌ای و ساکن ایالت آریزونا گرفته شد و در ادامه این منظره‌ی خیره‌کننده را در «ردیت» (Reddit) منتشر کرد. او نوشت: «این بزرگ‌ترین CME بود که تا کنون دیده‌ام.»

طبق گزارش SpaceWeather راستای این پرتاب جرم تاجی به سوی زمین نبود و بخشی از یک طوفان خورشیدی جزئی از کلاس G-1 بود که پایین‌ترین رده در مقیاس طوفان ژئومغناطیسی از دیدگاه سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) محسوب می‌شود.

به گفته‌ی مک‌کارتی این توده‌ی پلاسما ابتدا در یک حلقه‌ی بزرگ متصل به سطح خورشید که به‌عنوان عارضه‌ی سطحی شناخته می‌شود، قرار داشت و سپس درهم شکست و با سرعتی در حدود ۱۶۱ هزار کیلومتر بر ساعت، به فضا پرتاب شد. او افزود: «این عکس نتیجه‌ی یک تصویربرداری تایم‌لپس با رنگ کاذب است که صدها هزار تصویر گرفته شده در یک دوره شش ساعته را با هم ترکیب می‌کند.»

تصویری از سطح خورشید

تصویری از سطح خورشید
Credit: Andrew McCarthy

برای ثبت این تصویر، بین ۳۰ تا ۸۰ عکس در هر ثانیه گرفته و سپس در فایلی ذخیره شد که در مجموع حجم آن به ۸۰۰ گیگابایت رسید. سپس تصاویر با هم ترکیب شدند تا پرتاب جرم تاجی را با جزئیات باشکوه نشان دهند.

در این عکس، سطح خورشید و CME نارنجی به‌نظر می‌رسند، اما در واقعیت این‌طور نیست. «کروموسفر» (Chromosphere) یا «فام‌سپهر» که پایین‌ترین ناحیه‌ی جو خورشید است و پرتابه‌های جرم تاجی به‌طور طبیعی نوعی نور را از خود ساطع می‌کند، برای چشم ما صورتی مایل به قرمز به‌نظر می‌رسد و به‌عنوان نور هیدروژن-آلفا یا «اچ-آلفا» (H-alpha) شناخته می‌شود.

اما چون زمان نوردهی هر تصویر بسیار کوتاه بود، تصاویر اصلی تقریبا کاملا سفید بودند. مک‌کارتی هنگام ترکیب تصویر نهایی، رنگ نارنجی را به‌صورت دیجیتالی به آن اضافه کرد تا میان ساختارهای منفرد روی سطح خورشید کنتراست ایجاد کند و پرتاب جرم تاجی را به‌صورت برجسته‌تر نشان دهد.

با این حال، از آنجا که بقیه‌ی تصویر با رنگ نارنجی فیلتر نشده بود، خورشید هاله‌ی سفید وهم‌انگیز خود را حفظ کرده است که در پس‌زمینه‌ی تاریک فضا خودنمایی می‌کند.

پرتاب جرم تاجی خورشید

پرتاب جرم تاجی در ماه‌های اخیر بیشتر روی می‌دهد، زیرا خورشید وارد دوره‌ای از فعالیت خورشیدی افزایش یافته به نام اوج فعالیت خورشیدی شده است که حدود هفت سال طول می‌کشد. این کار فرصت‌های بیشتری را در اختیار افراد گوناگون برای ثبت تصاویر مشابه فراهم می‌کند.

مک‌کارتی در این رابطه نوشت: «در حالی که به سمت اوج فعالیت خورشیدی پیش می‌رویم، تعداد بیشتری از این رویدادها را خواهیم دید و توده‌های پلاسما هم احتمالا به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شوند.»

در عین حال این عکاس به مردم درباره‌ی پرهیز از تلاش برای رصد خورشید بدون تجهیزات مناسب هشدار داد. او در این زمینه تأکید کرد: «تلسکوپی را مستقیما به سمت خورشید نگیرید زیرا به دوربین یا بدتر از آن به چشمانتان آسیب می‌زند.»

خود او هم برای ثبت این تصویر تماشایی، تلسکوپ را با چندین فیلتر مخصوص اصلاح کرد تا بتواند با خیال راحت پرتاب جرم را مشاهده و تصویر آن را ثبت کند.

عکس: پرتاب جرم تاجی خورشید
Credit: Andrew McCarthy

منبع: Science Alert

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.