یک ترکیب شیمیایی تجربی اثرات زیان‌آور داروهای مخدر زیادی را می‌تواند از بین ببرد

هنگامی که فردی بیش از حد داروهای مخدر مانند تریاک مصرف می کند، دارویی به نام نالوکسان می‌تواند با کاهش سریع اثرات مواد مخدر، جان او را نجات دهد و او را وقفه تنفسی برهاند. یک ماده شیمیایی جدید نویدبخش ایفای نقش مشابه است، اما روی داروهای غیرافیونی نیز کار می کند.

این ماده شیمیایی که  Pillar[6]MaxQ (P6AS) نامیده می‌شود، برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. این ماده شیمیایی در دانشگاه مریلند، توسط تیمی به سرپرستی پروفسور لایل آیزاکس و دانشیار سابق فوق دکتری Weijian Xue توسعه یافته است. اکنون، آیزاک و همکارانش آن را برای اولین بار روی حیوانات آزمایشگاهی آزمایش کرده اند.

P6AS نوعی ترکیب شیمیایی “ظرف مولکولی” است. هنگامی که به خون تزریق می‌شود، به مولکول‌های برخی از ترکیبات دیگر متصل می‌شود و آنها را در حفره مرکزی خود جدا می‌کند و توسط یک لایه بیرونی آب آنها را احاطه می‌کند. انجام این کار کیفیت شیمیایی، فیزیکی و زیستی آنها را تغییر می‌دهد و مانع از تأثیر آنها بر بدن می‌شود.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، P6AS در کاهش اثرات فنتانیل – که یک ماده افیونی است – و همچنین روی مت آمفتامین بسیار مؤثر بود. علاوه بر این در خنثی کردن داروهای غیرافیونی مانند PCP، اکستازی و مفدرون عملکرد خوبی داشت. مولکول‌های دارویی به دام انداخته شده، سپس از طریق ادرار دفع می‌شوند.

در مورد متامفتامین، P6AS باید در عرض پنج دقیقه تزریق شود تا موثر واقع شود. پس یک فرصت خیلی کوتاه وجود دارد. اما در مورد فنتانیل می‌رسد، P6AS تا ۱۵ دقیقه پس از تزریق مواد افیونی تزریق می‌شود.

دانشمندان اکنون در حال کار بر روی طولانی‌تر کردن زمان تاثیر این دارو، برای مواد افیونی و غیرافیونی هستند. احتمالا چندین سال طول خواهد کشید تا P6AS برای استفاده عمومی در دسترس قرار بگیرد.

منبع: مجله Chem و دانشگاه مریلند

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.