گوگل به خاطر تحمیل اپلیکیشن‌های خود به شرکت‌های اندرویدی ۴ میلیارد یورو جریمه شد

Google 1 1

اتحادیه اروپا گوگل را به خاطر تحمیل سرویس‌هایی نظیر گوگل سرچ (اپلیکیشن جست‌و‌جوی گوگل) و گوگل کروم به شرکت‌های اندرویدی به مبلغ ۴٫۱ میلیارد یورو جریمه کرده است.

اگر یک گوشی اندرویدی خریداری کرده باشید، در میان انبوهی از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده در آن که شرکت سازنده روی گوشی نصب می‌کند، یک پوشه با نام «گوگل» را هم به احتمال زیاد باید دیده باشید که سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل نظیر کروم، یوتیوب، پلی استور، جیمیل، گوگل سرچ و… در آن وجود دارند. از آن‌جایی که گوگل طراح سیستم‌عامل گوشی‌های اندرویدی است، از آن‌ها می‌خواهد تا یک سری از این سرویس‌ها مثل سرچ و کروم حتما روی گوشی نصب باشند.

اما اتحادیه اروپا با بررسی شواهد و مدارک موجود متوجه شده که گوگل به آن اندازه که باید به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بابت این موضوع پول پرداخت نمی‌کند و در واقع بهتر است بگوییم سرویس‌های خود را به این شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

اتحادیه اروپا اکنون گوگل را ۴٫۱ میلیارد یورو جریمه کرده و اگر گوگل بار دیگر درخواست تجدید نظر ندهد، حتما باید این میزان را که ۲۴۰ میلیون یورو از جریمه‌ی اولیه کمتر است بپردازد. دادگاه در ابتدا گوگل را به پرداخت ۴٫۳۴ میلیارد یورو جریمه کرد اما بعدا و با بررسی شواهد بیشتر این میزان را به ۴٫۱ میلیارد یورو کاهش داده است. در گزارش مربوط به این موضوع آمده که اتحادیه‌ی اروپا بعد از درخواست تجدید نظر گوگل هیچ شواهد محکمی به نفع این شرکت پیدا نکرده است.

دادگاه معتقد است گوگل به‌نوعی از شرکت‌ها اخاذی می‌کند. به این صورت که شرکت‌ها را مجاب می‌کند تا سرویس‌هایی نظیر گوگل کروم و موتور جست‌و‌جوی گوگل را روی گوشی‌های خود نصب کنند تا کاربران از این طریق به پلی استور هم دسترسی داشته باشند؛ جایی که تمام اپلیکیشن‌های تأیید شده توسط گوگل در آن قرار دارند.

البته ماجرای جریمه شدن گوگل مربوط به چهار سال پیش است؛ زمانی که گوگل به خاطر این موضوع توسط اتحادیه‌ی اروپا ۴٫۳۴ میلیارد یورو جریمه شده بود. گوگل به این حکم اعتراض کرد اما اکنون مشخص شده که این اعتراض جز کاهش ۲۴۰ میلیون یورویی از مبلغ جریمه، هیچ فایده‌ای نداشته است و این شرکت آمریکایی باید مبلغی را که جریمه شده بپردازد. گوگل در بیانیه‌ای گفته:

ما ناامید شده‌ایم که دادگاه کاملا در تصمیم خود تجدید نظر نکرده است. اندروید از ابتدا تاکنون فرصت بیشتری را در اختیار کاربران قرار داده، نه کمتر و از هزاران کسب و کار موفق در اروپا و سراسر جهان حمایت کرده است.

اتحادیه‌ی اروپا قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در زمینه‌های مختلف دارد و طی چند سال  اخیر هم بسیاری از شرکت‌های فناوری را به دلایل مختلف جریمه کرده است. اپل مثلا یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌هاست که به خاطر فرار مالیاتی،‌ ۱۵ میلیارد دلار جریمه شد که البته اکنون آن را پرداخت کرده است.

با این کار اتحادیه‌ی اروپا، گوگل متوجه شده که گاهی اوقات این شرکت هم باید برای هدفی که دارد بهایی را پرداخت کند. این اتحادیه اخیرا حتی استفاده از پورت USB-C را هم در تمام محصولاتی که می‌توانند پورت شارژر داشته باشند اجباری کرده است تا بدین ترتیب آیفون ۱۵ احتمالا نخستین آیفون در تاریخ اپل باشد که از این پورت بهره می‌برد. اپل به موجب این قانون، کیس ایرپادز پرو ۲ را هم به پورت USB-C مجهز کرده است. سازندگان لپ‌تاپ‌هایی هم که تاکنون این دستگاه‌ها را با آداپتورها و پورت‌های متفاوت عرضه می‌کرده‌اند باید محصولات خود را با پورت USB-C راهی بازار کنند.

منبع: PhoneArena

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link